Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Og du med ditt forbruk får også sikkert mer en minstepensjonisten/alenemora som har slått av det meste de har av ting som bruker strøm.

Og uansett vil du spare på det på sikt, hvis du kjører regulering som planlagt. Men kanskje ikke så ekstremt som du så for deg.

Og med tanke på siste kommentaren angående bompenger, tyder jo på at du klarer fint å betale bompengene. Så tviler på du er en av de som sliter med å betale strømmen.

Det er jo ikke slik at de rikeste får mest. Poenget er at man setter en makspris på strøm over hele fjøla.
De som bruker mye strøm, må fremdeles betale høyere strømregning en de som bruker lite strøm (slik som deg).

Virker mer som sutring fra din side fordi du har hatt mulighet å bruke noen tusenlapper på smartstyring, og nå sparer du ikke like mye som du så for deg.

2 Likes
  • Faktum er at med det belegget vi har nå, har det store konsekvenser for planlagt aktivitet i sykehusene. Man har rigget et helsevesen som er akkurat stort nok til å håndtere et helt vanlig belegg. Kapasiteten på den mest ressurskrevende biten, intensivavdelingen, er veldig knapp. Det har den vært i mange år, og har heller ikke blitt økt gjennom pandemien, sier Laake.
  • Det man kan si er at da pandemien var et faktum og fram til nå, har Solberg-regjeringen gitt blaffen i våre oppfordringer om å komme i gang med utdanning av personell og bedre kapasiteten. Det har blitt fullstendig ignorert.
5 Likes

Minstepensjonisten sitter i et gammelt hus og bruker like mye strøm vi gjør som er en familie på 5. Altså får vi 5 ganger mindre per person. Det er ikke det jeg syter over. De som sliter er ofte alene. Når jeg var student og levde alene levde jeg sammen med andre personer - noe annet hadde jo ikke gått økonomisk - det er mulig de med dårlig råd også bør slå seg sammen?

Det over grensen til naivt å tro at det skal være en lyserosa tilværelse å være alenemor. I mange hundre år har vi måttet være en familie på to personer for å få ting til å gå rundt og det har egentlig ikke forandret seg. Det er best å være to. Da får man kabalen til å gå opp tidsmessig og økonomisk. Noe annet blir aldri noe mer enn en dårlig halvveis-løsning.

4 Likes

Hva er det da?

Du poengterer at X sitter i et gammelt hus som bruker like mye strøm som dere på 5. Og dere derfor får 5 ganger mindre.

Og så argumentere for at dem som har dårlig råd, kanskje bør gå sammen for å få det til å gå opp.

Det er jo ikke det at dem ikke klarer å få det til å gå rundt til slutt. Men de kan ikke flotte seg med nye mobiler, eller kjøpe nye klær når de måtte ønske, eller installere smartstyring til tusenvis av kroner. De må planlegge forbruket sitt. Og det klarer de fleste. Og jeg tviler alenemødre generelt lever i en lyserosa tilværelse. Dem har nok sitt å stri med. Selv om du føler de skulle hatt det litt mindre lyserosa siden du ikke får utnyttet smartstyringen din maksimalt.

Problemet er jo når strømprisene går fra 50 øre kilowatten til opp mot 5 kr kilowatten, og vi har fremdeles ikke kommet inn i den kaldeste perioden. Vi snakker om prisøkninger på opp mot 1000%.

Samtidig sutrer du (i mine øyne) om at dine smarttermostater til 1000 kr+ per stk + en eller annen hub/smartløsning til noen tusen kr føles som bortkastede penger, fordi regjeringen vurderer makspris på strømmen frem til mars.

Det er jo ikke slik at fordi regjeringen setter makstak på strømprisen så slutter utstyret ditt å fungere.

Kan jo se det fra dem under deg sitt ståsted hvis man skulle tenkt likt.

“Hvorfor skal Teiner få billigere strøm eller tilskudd, han som har råd til å installere smartstyring og har hus av nyere type som har bedre isolasjon?”

Høye strømpriser er jo ikke noe som kommer til å forsvinne av seg selv. Dette er en utfordring som kommer til å vedvare så lenge man fortsetter i samme kjør politisk. Det de gjør nå er kortsiktig nødhjelp. De må komme med en mer robust løsning på sikt. Hvis ikke har vi samme kjør til neste år, muligens enda verre. Siden Tyskland skal legge ned flere kjernekraftverk.

Og måten de gjør det på nå, er muligens den enkleste og minst byråkratiske. Den treffer alle, uansett inntektsgruppe. Og det gjøres ikke forskjell. Og selv med makspris på 80 øre, ligger man langt over snittet fra tidligere år.

4 Likes

For min del syntes jeg det er mye bedre politisk at staten sier “ok, strømprisen er ett problem, vi tjener grovt på den og tar deler av regninga” enn at man bruker det som unnskyldning for å gi kontanter til folk med lav inntekt.

Det blir som når man bruker klimastøtte til, i praksis, å være utviklingshjelp. Det er tullete. Skal man gjøre noe med klimaet så bør man gjøre noe med klimaet, ikke sende pengene som kamuflert utviklingshjelp.

Her gjør regjeringen det riktige - strømprisen er ett problem, de gjør noe med strømprisen. I stedet for å bruke det som unnskyldning for å gi penger til fattige generelt. Det er en annen del av politikken, og hvis regjeringen ønsker å gi mer penger til fattige så kan de vedta det i statsbudsjettet på riktig sted.

8 Likes

Morsom analyse fra Statnett hvor de skriver at strømprisen vil bli mye billigere i fremtiden samtidig som de skriver dette:

Statnett tror at Norges kraftforbruk vil øke kraftig de neste fem årene, fra om lag 139 TWh nå til 158 TWh i 2026. Samtidig kommer det inn lite ny kraftproduksjon.
Det betyr at kraftoverskuddet i et normalår kan falle fra 15 terawattimer (TWh) i 2021 til tre TWh i 2026, ifølge Statnett.

Og:

“Videre vil de gjennomsnittlige prisene i tiden fremover preges av flere pristopper etter hvert som kjernekraft og kullkraft, inkludert brunkull, fases ut», skriver Statnett.”

En stadig økende andel ustabil fornybar kraft vil gi oss den billige strømmen hehe:

“Denne ekstreme prisvariasjonen vil trolig ikke oppstå igjen, da CO₂- og brenselsprisene blir stadig mindre relevante for kraftprisen, når produksjonsmiksen får en stadig mindre andel av fossil kraftproduksjon», skriver Statnett.”

De erkjenner i det minste at det nettet skal bli mer ustabilt:

«Prisvariasjonen mot 2026 vil imidlertid blir langt høyere enn hva vi har sett historisk», skriver selskapet.

Hallo, Europa har ikke følt et vindpust siden juni måned og dette er mye av grunnen til de økte prisene (har vi blitt fortalt). Hvordan vil det da bli frem mot 2026 når vi mister enda mer stabil fossil-/atomkraft? Det blir vinter neste år også og da vil elvene fryse og det vil slutte å blåse, akkurat som nå.

4 Likes

Kanskje de vet noe inne vi vet!:wink:

1 Like

Garantert, siden 16 nyhetsbyråer går sammen for å drive pravda style.
Så vi vil bli fortalt at det blåser, når det ikke gjør det.
Ikke ulikt hvordan ting skjer idag egentlig.

1 Like

Som forventet. Nikkedukken til CIA og Pentagon.

3 Likes

Kan se ut til at autisme spiller en viss rolle. Det er ihvertfall inntrykket jeg sitter igjen med etter denne uttalsen fra en “kraftanalytiker” hos NRK i dag:

– Jeg syns det fungerer helt optimalt. Det er et marked uten manipulasjon, monopolister eller ytre påvirkning som endrer spillereglene. NRK - Kraftanalytiker Oppgitt over strømdebatten på sosiale medier: – Under enhver kritikk

Om noen skulle fryse ihjel, bedrifter gå konkurs eller hva det ellers kunne være som virker problematisk så endrer det ikke at “det fungerer helt optimalt”. Autisme, eller noe tilsvarende dogmatisk tro som preger kultlignende organisasjoner…

2 Likes

Stemmer dette? 5000 i måneden?? Bare å skru på alle varmekablene igjen da :joy: Er hytta en husholdning ?

Ifølge en melding får husholdningene dekket halve strømutgiftene over 70 kilowattimen for inntil 5.000 kilowattimer i måneden. En vanlig husholdning bruker mellom 16.000 og 20.000 kilowattimer i året.

Alle sparer veden sin til neste år :stuck_out_tongue:

@Morti Så pressekonferansen.
Fritidsboliger havner ikke under ordningen.

50% over 70øre blir dekket, inntill 5000kW.

Dette gjelder kun husholdninger.

Næringslivet ble ikke nevnt med et ord under pressekonferansen.
Jeg mener et slags pristak for næringslivet er vel så viktig som for privatfolk på hjemmebane. Mister vi konkuransekraft internasjonalt, mister folk til syvende og sist jobbene sine.

For selskaper som kun selger innenlands, vil stømprisene måtte forsvares med høyere varepriser, som igjen trolig summert vil slå høyere ut for “folk flest” enn støtteordningen som nå presenteres kompenserer for…

Håper det kommer noe også for næringslivet asap.

7 Likes

Skjønner at hytter ikke er med da. Men det står da virkelig 5000 kwh per mnd. Hadde det vært 5000 kwh totalt så hadde jeg tenkt at det var passelig, men 5000 per mnd er jo overforbruk så det synger! Jeg bruker 1050 kwh per mnd i en enebolig med 4 soverom, to stuer, varmekabler på 35 kvm. Den er ny da. Selv en jeg kjenner med enebolig på 600 kvm fra 1986 bruker mindre enn 5000 kwh.

Dette ser for meg ut som en strømplan for de med utendørs oppvarmede svømmebasseng :joy:

2 Likes

Det er ikke snakk om noe luksusforbruk, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum på pressekonferansen.

Politikere har totalt mistet bakkekontakten, med sine milionlønninger og gratis hybler, enorme pensjonsavtaler og andre goder har de inget som helst begrep om hva vanlige folk er.

Eller kanskje bondegårder hvor hele gården går på samme måler.

5 Likes

“Støres opplegg ødelegger klima- og miljøtiltakene i energipolitikken ved å stimulere til fortsatt høy strømbruk, sier Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for MDG til E24.”

Akkurat det jeg sa. MDG vil ha høyest mulig pris på alt slik at forbruket går ned. De har jo også sagt at de vil ha norsk kjøpekraft tilbake til 1980-tallet.

1 Like

Jeg bor alene i en 100 år gammel leilighet på 67kvm og brukte 1750kwh forrige måned. Jeg tror en familie med 3-4 barn i et gammelt hus fint kan bruke 5000kwh i de kalde månedene. Mye av strømutgiftene er varmtvann og er man 6 som skal dusje om morgenen + etter trening osv. så baller det fort på seg. Legg til vaskemaskin og tørketrommel som går konstant.

Mao. er det ikke bare de som bor på Holmenkollen som kan ha et så høyt forbruk.

Edit: Hehe, ser at nordpolen skrev nesten det samme samtidig som meg.

2 Likes

Det var en merkelig tolkning av en politikk som i praksis gir permanent makspris på strøm:

Vi vil derimot ha det som en permanent ordning, hvor ekstraoverskuddet staten tjener på kraft sendes tilbake til alle nordmenn. Da kan vi ha det slik at når strømprisen blir så høy som nå, så trer den mekanismen automatisk i kraft, og gjør at folk vet de får pengene tilbake, sier Hansson.