Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Tror du har litt feil syn på hvor mye 5000 kwh egentlig er. Med 110 kvm, 2 elbiler, barn osv ligger jeg ann til 3100 kwh nå i desember. Har vært å kjøpt inn ved nå, så jeg kanskje kommer meg ned på under 2500.

Har null problem med å se at en familie på fire, i eldre stor enebolig og med to elbiler kan nærme seg 4-5000 kwh pr måned. Og det blir ikke akuratt billig med dagens pakke heller. Blir fortsatt 8-10.000kr fra egen lomme inkludert nettleie, med strømpris på over 2kr.

2 Likes
6 Likes
2 Likes

En ting er hva du har null problem med å se, en annen ting er fasit. ( i følge SSB )

Grensen på 5k dekker nok rimelig bra de aller fleste tilfeller og ganske mye luksus for ekstremt mange.

Jeg liker å ha 25 grader på badet og varm elbil hver gang jeg setter meg inn i den. Jeg er villig til å betale for den luksusen, men nå skal staten sponse meg. Jeg hadde mye heller sett at de som kun har råd til 18 grader i stua og må kjøre tørketrommel om natta, kunne fått den støtten. Men innser at det er vanskelig å sortere ut.

3 Likes

Gjennomsnitt sier veldig lite, da det er stor forskjell på type bolig, type bil/bilbruk, antall barn, klima osv.

Som du sier er det vanskelig (jeg vil si umulig), å sortere ut hvem som “virkelig trenger det”. Og jeg vil også påstå at hvis du bor i leilighet og må kjøre tørketrommel på natta, så er det ikke bare strømprisen som er problemet. Det må løses der problemet ligger.

Folk klager og syter, men jeg vil si løsningen er god og dekker mest der strømprisen er meget høy. Det er det hele pakken handler om.

1 Like

Kan vi ikke bare forby elbiler for å få ned strømforbruket? :slight_smile:

7 Likes

Huff, kansje ny runde lockdown + disse strømprisene lover ikke godt for de små…

1 Like

Utgjør ikke disse en forsvinnende liten sum av total strømforbruk?

Hva med å bruke litt av AS Norge sitt overskudd fra kraftsalg til utlandet på medisiner til folk med cystisk fibrose?

3 Likes

Det viktigste er signaleffekten vi sender. Strøm er mangelvare, og ved å forby elbiler så sender vi ett klart og tydelig signal om at man ikke skal sløse med strømmen.

4 Likes

De var vel klar over at dette kom, nå får man svi for å kjøpe momsfri elbil.

1 Like

Tanker rundt gratis strøm til pendlerboliger?
Hadde jo vært litt interessant å se strømforbruket til disse boligene. Gratis strøm oppfordrer ikke akuratt til et godt strømforbruk. Ingen vits å skru av varmen når man drar til sin andre bolig, når man uansett skal tilbake snart…
Helt utrolig hvor skjermet noen politikere er ovenfor problemer for den vanlige mannen i gata. Ala store boligutgifter, og nå strømutgifter.

Politikerne fortjener det de får. Forhåpentligvis må de skatte av frynsegoder.

Fortjener ikke en dritt spørr du meg

2 Likes
8 Likes

Det er på tide at strømmen koster slik at det lønner seg med etterisolering, sparedusj, varmepumpe og alle disse tingene som egentlig ikke har lønt seg til nå.

Vi selger ikke bensin til kostpris i norge heller.

1 Like

3 Likes
5 Likes

Med en fastprisavtale på 39 øre så satser jeg på at det “grønne” skifte fortsetter, det er jo denne regjeringen nærmest en garantist for. Håper på skyhøye priser fremover, da vil jeg med den generøse støtteordningen kunne få gratis strøm :wink:

3 Likes