Min oppfatning: vi har ett primærproblem, og det er dårlig vaksinedekning blant de eldre som har satt oppfriskningsdose. Dvs 3. dose.
Jeg skylder primært på FHI for dette. Jeg mener de har feilprioritert og begynte å sette 3. dose for sent, gitt at vi har visst om at effekten av vaksine faller over tid, og at det var behov for en 3. dose. De valgte bevisst å utsette implementeringen, og vi har ett ganske tungrodd system for å få satt dosene, og min oppfatning er at dette igjen skyldes at FHI tok beslutningen ut fra en tro på at pandemien ikke ville være veldig problematisk denne vinteren så da hastet det ikke. For man kunne jo ikke ane at dette er ett sesongvirus.
Min oppfatning er det danner seg ett bilde av latskap når det kommer til langsiktig planlegging både fra byråkrater og politikere fra både høyresiden og venstresiden. Man fokuserer på her og nå tiltak framfor mer langsiktig problemløsning, og vi dilter i stor grad etter og gjør mye av det samme som andre land. Dette kan fint skyldes at man rett og slett blir overarbeidet og ekstremt stresset av å kontinuerlig jobbe med situasjonen her og nå, og det var valgår og valgkamp osv, men jeg syntes det er tullete uansett at man hele tiden har fokus på situasjonen per i dag - framfor å ha mer fokus på situasjonen 6 til 12 måneder fram i tid. Men ok, potensielt kan ett valgår ha spilt inn her, selv om jeg egentlig tror det er vel så mye feilprioritering.
Min oppfatning: det er en skam at man begynte å sette 3. dose så sent, det er en skam at man hadde så mye fokus på vaksinepass som en løsning på pandemien, og det er en skam at man - så vidt jeg kan se - ikke har fokusert på å øke kapasiteten på sykehusene gitt at man bør ha visst at det ville være generelt press på sykehusene denne vinteren.
Så er det strålende at vi har en befolkning som har høy tillit til byråkratiet og politikere, og stort sett gjør som vi får beskjed om. For massedemonstrasjoner og opprør midt i en pandemi er ikke det vi trenger, og det bidrar mest til å forverre situasjonen.
Vi er hvor vi er, vi overlever sikkert noen uker eller ett par måneder med restriksjoner og kanskje en fullstendig lockdown også. Må man så må man, vi lever i ett demokrati, vi har politikere som tar beslutninger på vegne av oss og selv om man misliker det så føler jeg man har en plikt til å - stort sett - følge tiltak når de implementeres. Så får man heller stemme på noen andre ved neste valg.
Jeg har primært stemt Høyre tidligere. Jeg vil gi mer av skylden på Høyre og forrige regjering enn AP og dagens regjering for at vi har havnet i situasjonen vi er i per i dag.
Men jeg vil legge mer av skylden på byråkratene i FHI / helsedirektoratet, og for kortsiktig fokus, enn jeg vil legge skylden på politikerne. Etter min oppfattelse er det de faglige rådene som har sviktet, og spesielt beslutningen om å iverksette vaksinering med 3. dose såpass sent gitt muligheten for at ett sesongvirus skulle spre seg i vinterhalvåret. Hvis vi hadde fått iverksatt 3. dose raskere så ville denne bølgen truffet oss mye mildere, og vi kunne potensielt bare ridd den av mens hele samfunnet oppnådde flokkimmunitet.
Har blitt diskutert fram og tilbake her om forumtullinger har noe fornuftig å si eller om man burde høre på ekspertene.
Min holdning er at jeg mener politikere, journalister, og byråkrater i FHI / helsedirektoratet har felles interesse av å fronte en historiefortelling som er mer skremselsbasert enn faktabasert. Man kan gå inn på de filosofiske betraktningene rundt en sokratisk edel løgn, og det er åpenbare fordeler med en sånn strategi, men jeg føler at kostnaden ved tapt tillit og økt mistro i befolkningen er større enn fordelen man oppnår med økt oppslutning om tiltak.
ps: da er jeg ferdig