Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Så. Lage middag til i morgen nå. Spise på jobb. Komme hjem rundt 16.00. Finne frem dyna, stearinlys og lese en bok til 18.00. Da kan en kanskje slå på en serie, lade mobil og lage seg litt kveldsmat. Sjekke strømpris for onsdag og kanskje kjøre samme drill på nytt.
Klappe meg selv på skulderen og prise meg lykkelig at jeg ikke lever lenger nedover i Europa :pray:

3 Likes

Colorado Gov. Jared Polis, a Democrat, declared in a new interview that the COVID-19 emergency is “over” and that he won’t be implementing another statewide mask mandate in response to the spread of the omicron variant, explaining that if people aren’t vaccinated at this point it’s their “own darn fault” if they get sick.

“Everybody had more than enough opportunity to get vaccinated,” Polis told Colorado Public Radio on Friday. "Hopefully it’s been at your pharmacy, your grocery store, a bus near you, [or at] big events. At this point, if you haven’t been vaccinated, it’s really your own darn fault."

The emergency is over,” he said. "You know, public health [officials] don’t get to tell people what to wear; that’s just not their job. Public health [officials] would say to always wear a mask because it decreases flu and decreases [other airborne illnesses]. But that’s not something that you require; you don’t tell people what to wear. You don’t tell people to wear a jacket when they go out in winter and force them to [wear it]. If they get frostbite, it’s their own darn fault.

“If you haven’t been vaccinated, that’s your choice. I respect that. But it’s your fault when you’re in the hospital with COVID,” he added.

Polis lamented that there is an “alternate misinformation universe” contributing to people not getting vaccinated.

Sier litt når en demokratisk guvernør ikke lenger ønsker å være med på at kontinuerlige tiltak er løsningen. Hva som er lurt og ikke lurt er ikke nødvendigvis så relevant, det viktige her er at dette viser hvor upopulære alle tiltakene og begrensningene begynner å bli.

Folk begynner å bli klare til å akseptere at folk dør “unødvendig” hvis de enten ikke kan bli vaksinert, eller ikke gidder å vaksinere seg. I hvert fall enkelte steder. Dette er en holdning som vil spre seg mer og mer nå også i Norge gjennom vinteren nå som vi har en regjering fra venstresiden. En slik kynisme går ikke for høyresiden politisk, men det fungerer helt greit fra venstresiden. For “alle vet” de er “så snille og gode” så da framstår det som mer troverdig at man godtar unødvendige dødsfall fordi alternativkostnaden er for stor. Prøv å ha en person fra kalkulatorhøyre si noe lignende og helvete braker løs :slight_smile:

1 Like

Så har vi Norge:

HELSEDIREKTORATET: I STERK TVIL OM FORESLÅTTE TILTAK ER NOK TIL Å FORSINKE OMIKRON
Helsedirektoratet skriver i sine faglige råd at de er i sterk tvil hvorvidt de tiltakene som foreslås i besvarelsen er tilstrekkelig til å forsinke utbredelsen av omikron og få ned smitten med delta tilstrekkelig raskt til at sårbarheten i helsetjenesten og 14 i samfunnskritiske funksjoner blir tilstrekkelig redusert.

Dette er spesielt knyttet til tiltakene for barn og unge, ifølge Helsedirektoratet.

– Erfaringsmessig vet vi at smitte i denne populasjonen, brer seg videre inn i resten av befolkningen, først til foreldregenerasjonen, og deretter til besteforeldregenerasjonen. FHI har opplyst at de vil komme tilbake til ytterligere vurderinger i løpet av dagen eller i morgen.

Helsedirektoratet skriver at de vurderer at spredning av omikronvarianten er ute av kontroll, og at de er svært bekymret for utviklingen.

Det er jo bare å glede seg. For det er omtrent null sjanse for at noen tiltak utenom bortimot fullstendig lockdown klarer å stoppe smittespredningen. Så spørsmålet er, ønsker man å bare leve med problemet, eller tror man det beste er å stenge ned Norge totalt i 6 uker fordi det KAN gå galt HVIS … osv.

Må være en glede å være leder i AP for tida, fucked hvis du stenger ned samfunnet “unødvendig” og fucked hvis du ikke stenger ned og folk dør “for det klarte jo Høyre å unngå.” Tipper jubelen står i taket hos Støre for tida.

2 Likes


Min oppfatning: vi har ett primærproblem, og det er dårlig vaksinedekning blant de eldre som har satt oppfriskningsdose. Dvs 3. dose.

Jeg skylder primært på FHI for dette. Jeg mener de har feilprioritert og begynte å sette 3. dose for sent, gitt at vi har visst om at effekten av vaksine faller over tid, og at det var behov for en 3. dose. De valgte bevisst å utsette implementeringen, og vi har ett ganske tungrodd system for å få satt dosene, og min oppfatning er at dette igjen skyldes at FHI tok beslutningen ut fra en tro på at pandemien ikke ville være veldig problematisk denne vinteren så da hastet det ikke. For man kunne jo ikke ane at dette er ett sesongvirus.

Min oppfatning er det danner seg ett bilde av latskap når det kommer til langsiktig planlegging både fra byråkrater og politikere fra både høyresiden og venstresiden. Man fokuserer på her og nå tiltak framfor mer langsiktig problemløsning, og vi dilter i stor grad etter og gjør mye av det samme som andre land. Dette kan fint skyldes at man rett og slett blir overarbeidet og ekstremt stresset av å kontinuerlig jobbe med situasjonen her og nå, og det var valgår og valgkamp osv, men jeg syntes det er tullete uansett at man hele tiden har fokus på situasjonen per i dag - framfor å ha mer fokus på situasjonen 6 til 12 måneder fram i tid. Men ok, potensielt kan ett valgår ha spilt inn her, selv om jeg egentlig tror det er vel så mye feilprioritering.

Min oppfatning: det er en skam at man begynte å sette 3. dose så sent, det er en skam at man hadde så mye fokus på vaksinepass som en løsning på pandemien, og det er en skam at man - så vidt jeg kan se - ikke har fokusert på å øke kapasiteten på sykehusene gitt at man bør ha visst at det ville være generelt press på sykehusene denne vinteren.

Så er det strålende at vi har en befolkning som har høy tillit til byråkratiet og politikere, og stort sett gjør som vi får beskjed om. For massedemonstrasjoner og opprør midt i en pandemi er ikke det vi trenger, og det bidrar mest til å forverre situasjonen.

Vi er hvor vi er, vi overlever sikkert noen uker eller ett par måneder med restriksjoner og kanskje en fullstendig lockdown også. Må man så må man, vi lever i ett demokrati, vi har politikere som tar beslutninger på vegne av oss og selv om man misliker det så føler jeg man har en plikt til å - stort sett - følge tiltak når de implementeres. Så får man heller stemme på noen andre ved neste valg.

Jeg har primært stemt Høyre tidligere. Jeg vil gi mer av skylden på Høyre og forrige regjering enn AP og dagens regjering for at vi har havnet i situasjonen vi er i per i dag.

Men jeg vil legge mer av skylden på byråkratene i FHI / helsedirektoratet, og for kortsiktig fokus, enn jeg vil legge skylden på politikerne. Etter min oppfattelse er det de faglige rådene som har sviktet, og spesielt beslutningen om å iverksette vaksinering med 3. dose såpass sent gitt muligheten for at ett sesongvirus skulle spre seg i vinterhalvåret. Hvis vi hadde fått iverksatt 3. dose raskere så ville denne bølgen truffet oss mye mildere, og vi kunne potensielt bare ridd den av mens hele samfunnet oppnådde flokkimmunitet.

Har blitt diskutert fram og tilbake her om forumtullinger har noe fornuftig å si eller om man burde høre på ekspertene.

Min holdning er at jeg mener politikere, journalister, og byråkrater i FHI / helsedirektoratet har felles interesse av å fronte en historiefortelling som er mer skremselsbasert enn faktabasert. Man kan gå inn på de filosofiske betraktningene rundt en sokratisk edel løgn, og det er åpenbare fordeler med en sånn strategi, men jeg føler at kostnaden ved tapt tillit og økt mistro i befolkningen er større enn fordelen man oppnår med økt oppslutning om tiltak.

ps: da er jeg ferdig :slight_smile:

6 Likes

NÅ er det alvor. Føler jeg har hørt dette før.

3 Likes

Om man hadde havnet i koma februar 2020 og våknet i dag, så kunne man fått inntrykk av at menneskeheten var blitt rammet av en katastrofe av bibelske dimensjoner!

Håper media kan ta det litt piano med krigstypene fremover, sånn at vi ikke tenker «ulv ulv» den dagen armageddon faktisk rammer oss

5 Likes

Mattias Desmet on Our Grave Situation

Professor Mattias Desmet talks about his work that connects past historical episodes of what is called “Mass Formation” (aka Mass Psychosis) and current events. The risks are as grave as they come. Unless a few brave and courageous people are willing to stand up and say “I don’t agree!” history suggests that we will end up with a fully totalitarian outcome.

That is a dark path. It inevitably leads to mass casualties and atrocities. Eventually all totalitarian systems end in their own destruction.

My position is “it doesn’t have to be this way.” We can do better. Let’s avoid a future of atrocities and the complete destruction of our way of life. Unfortunately, those caught up in the Mass Formation event cannot see the larger or wider implications of their actions. They are very much like a hypnotized person with their field of view narrowed down to a singular threat or risk they have been told is the one-and-only threat they must conquer.

So all of their attention goes there. It focusses down. Nothing else matters. Eventually they transfer their anger and rage at that enemy – which is Covid today – upon a more relatable a nearby object. Perhaps their neighbor. Perhaps the unvaccinated. Perhaps immigrants who are stealing their jobs, or those who aren’t taking Climate Change seriously enough.

With that transference, the path has been laid to re-trod some of the most awful and inhumane periods of history. We’re there again and our own integrity demands that we do what we can to avoid going any further down that path.

In this episode Mattias tells us what can be done. We must never resort to violence. We must be courageous and speak up. We must hold everyone with compassion. But most of all, we must speak up.

1 Like

4 uker inn i smitten i Sør Afrika og det er fremdeles milde symptomer.

Intervju med Dr. Angelique Coetzee, head of the SA Medical Association.

“There’s no reason why you can’t trust us when we say to you it’s mild disease,” said Coetzee.

“ There’s been no need to hospitalise many of the mild cases. Most patients recover within about five days whether they are a child or older citizens, vaccinated or not vaccinated. This is a real life example.”

1 Like
1 Like

Vi får jo bare håpe dette er like gjeldende her hjemme. Etter hvert som Omikron varianten utkonkurrerer delta burde vi i tilfelle se et stadig større avvik i utviklingen mellom smitte og inneliggende.
Booster dosene vil jo selvsagt også påvirke dette en god del men regner med det jevnlig vil komme data på sykdomsbildet til Omikron fra mer sammenlignbare land nå fremover. Jeg vil gjerne se de før jeg tror det er trygt å konkluderer med hvordan den arter seg her hjemme. Men heldigvis er jo signalene lovende så langt.

Aia, dette blir spennende!

Litt 1984-stil etterhvert her…

1 Like

Kanskje ikke så spennende like vel…:stuck_out_tongue_winking_eye:
Er vel liten tvil om at regjeringen med Jonas Gahr Støre i spissen vil sette inn Jens Stoltenberg i den stillingen

Sitat Anton Mork;

Regjeringen ansetter hvem de vil ha. Slik har det alltid vært, sier han.

Hva betyr egentlig dette i praksis, og hva menes med «øvrige nærkontakter»?

– De øvrige nærkontaktene er de som ikke bor sammen med den som er smittet eller er kjæreste eller lignende. Definisjonen er alle andre som har vært nærmere enn to meter i mer enn 15 minutter, forklarer assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad til VG.

– Disse må nå i karantene og kan teste seg etter tre dager. Hvis de tester negativt kan de gå på jobb, men de må ha karantene i fritiden: Ikke kino, ikke noe annet enn å være hjemme.

Etter syv dager kan også denne såkalte fritidskarantenen avsluttes, dersom du tester negativt.

«Fritidskarantene» for «øvrige nærkontakter»!

2 meter, inntil 15 minutter!

Du kan gå på jobb, men ikke kino!

Honk honk honk :circus_tent:

1 Like

De må kutte ut det greiene der. Enten er man ute av karantene, eller ikke.

2 Likes

De kommer selvfølgelig til å ansette damen, Ida W. Bache :slight_smile:

Tipper partibok går foran kjønn.

2 Likes

Hjelpes oss om det er en AP-fiendtlig mannssjåvinist som skal ansette fra den søkerlista der. :see_no_evil:

Hvorfor tror du det?

Jeg tror det er tungtveiende i 2021/22 å få første kvinnelige sentralbanksjef. Sterke feministkrefter vil nok sikkert det.