Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Passer overhode ikke på noen men tenkte følgende «shit, nå mener virkelig FHI vi har ett problem». Teksten bærer ingen preg av at doctor DOOM fra FHI mener således.

Jeg mener brukeren lager minst like misvisende krigstyper som de han selv kritiserer;)

Deltar gjerne i diskusjoner om selve fundamentet for en god diskusjon er til stede, og forutsetningene er reele men ikke oppdiktede.

5 Likes

Det er et element av humor og språklig utfoldelse samt karaktertrekk ja :grinning:. Vi leser alle mellom linjene og gjør våre egne undersøkelser og vurderinger. Når noen skriver et innlegg du er uenig i så har vi et godt utgangspunkt for meningsutveksling :cowboy_hat_face:

1 Like
1 Like

“De yngste.”
“Under 45.”

JEG ER BLANT DE YNGSTE ! :slight_smile: :grinning: :smiley: :rofl: :star_struck: :partying_face: :partying_face: :partying_face: :partying_face:

(ok, trekker meg tilbake nå)

2 Likes

Det er slik man kan skrive at covid er svært farlig også for unge mennesker og at sykehusene er fulle av yngre pasienter. Bare sette en latterlig høy grense på hva man definerer som “ung”.

Ifølge kringkastingsselskapet NOS er det planer om mellom 20 og 25 store datasentrene rundt i landet. Dersom disse bygges, kan det legge beslag på 10 prosent av landets elektrisitetsproduksjon.

I fremtiden kan det bli det vanskeligere å gjennomføre slike planer. I regjeringsplanene står det at slike sentre «legger uforholdsmessig stort beslag på den tilgjengelige fornybare kraften, sett opp mot samfunnsnytten», står det.

I dag har Nederland ett atomkraftverk. Det ligger i Borssele. Atomkraften dekker omtrent 3 prosent av landets forbruk. Kraftverket er fra 1970-tallet. For noen år siden vedtok regjeringen å avvikle driften i 2030.

Nå legges de planene bort. Regjeringen snur helt. Den vil bygge to nye kraftverk.

Rutte lover 5 milliarder kroner i subsidier for å bygge kraftverkene.

I Nederlands sørlige naboland diskuteres også atomkraftverk, men med motsatt fortegn. Der skal regjeringen stenge landets to kjernekraftverk innen 2025. De 40 prosentene av landets elektrisitetsproduksjon som da faller bort, skal erstattes med gass.

Frankrike er en pådriver for at EU skal gi kjerneenergi et godkjentstempel som «bærekraftig» energi. Hele 70 prosent av landets elektrisitet kommer fra landets atomkraftverk. Macron ser også muligheten for at franske bedrifter kan få store kontrakter, dersom flere land vil investere i nye reaktorer.

Interessant artikkel, og viser at det er ganske stor uenighet i europa om veien framover for ren energi og atomkraftverk.

7 Likes
1 Like

Hvordan kan han være demokrat og venstrevridd når jeg er enig i alt han sier?

Veldig bra intervju!

6 Likes

Synes du vi eksporterer for mye av vår egen vannkraft? Da er du på samme lag som de som historisk gjorde folkemord, du hørte det på Twitter først:

Vi trenger kablene. Med for lite ny vindkraft må vi importere kraft i et normalår kun om 5-10 år. Vi trenger handel og internasjonalt samarbeid.

Politikk handler ikke bare om å ville det gode men også om å unngå det onde. Samarbeid skaper fred, nasjonalisme ufred.

2 Likes

…imens prøver EU å danne sin egen hær :man_shrugging:

Ikke rart det. De vil nok vektes høyere internt i nato. USA får diktere for mye nå.

Kanskje FHI må oppdatere prognosen om 50k - 300k smittede om dagen og komme med en ny en først? Men de har vel først tenkt til å gjøre det etter nyttår. :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 Likes

Enig i dette men vi snakker om å dele strøm fra et av Europas kaldeste land, med land som har gjennomsnittstemperaturer sikkert 5-10 grader høyere enn her til lands. Det er ikke feil at strømprisene er lavere her til lands, bare på grunn av det! I tillegg kommer at kraften er utbygget her til lands. Noe proteksjonistisk politikk synes jeg er innafor, inntil nettet er bygget ut såpass med alternative kilder - og enda mer vannkraft.

Twitter er det sorteste hullet på internett. Føler jeg mister 10 IQ-poeng hver gang jeg ser hva kokovenstregjengen som regjerer der inne skriver for noe.

Jeg sa opp Twitter kontoen i fjor og har ikke savnet det ett sekund :grinning:

1 Like

Her på vestlandet har vi det meste av gassen og strømproduksjonen. Her er det heller ikke kaldt. Om vi først skal sette grenser hvorfor holde oss til landegrenser? Ser du hvor dum diskusjonen kan bli?

Hvordan i alle dager skal vi kunne importere noe som helst når Europa i det større bildet legger ned stabil kraft?

Og ikke rart vi kan miste overskuddet vi har når man går å fabler om å elektrifisere sokkelen.

Samtidig som man skal eksportere gassen (som man nå krangler om i EU om man skal klassifisere grønn).

Personer som sier at ACER og utenlandskablene ikke har noe sammenheng med høye strømpriser, må ha en utøvd en meget stor dose hjernegymnastikk for å klare å få det til å høre logisk ut.

6 Likes

Jo flere kabler jo bedre spør du meg. Strøm er viktig. Men å gi fra seg råderett til Acer noe helt annet. Vi kunne satt makspris f.eks. Sluttet å tømme vannmagasinene for mye.

2 Likes

Vi fabler ikke. Vi kommer til å elektrifisere sokkelen og industri med utslipp. Det er ikke noe å diskutere. Industrien har rett på konsesjon. Det dumme er at vi ikke bygger kraftproduksjon i takt med forbruksøkningen.

Gassen kan brennes på det tidspunktet det er mest behov for den og derfor øker den i verdi når uregulerbar kraft gjør sitt inntog. Det er litt av poenget. I tillegg kan man google “zero carbon humber” og “barents blue” for å finne prosjekter som burde gjøre de uinnvidde bedre utdannet om hvorfor gassen kan håndteres bedre på land og hvorfor vi skal holde på med gass og elektrifisering lenge fremover.