Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jeg vet man jobber med det. Jeg jobber i bransjen selv. Derfor jeg ser det som totale toskeskap.

Turbinene som blir brukt ute i havet er LM2500. Som springer utifra tidligere flymotor. Vel og merke optimalisert og forbedret opp igjennom årene for maritimt bruk.

Gullfaksfeltet har allerede kabler mellom plattformene for å optimalisere driften av disse.

Nesten alle plattformer kjører det man kaller “kald fakkel”. Med andre ord, fakkelen tenner ikke med mindre man må trykkavlaste pga. produksjonstripp eller lignende.

Mesteparten av plattformene kjører også WHRU på eksosen til turbinene for å dra nytte av spillvarmen. Så virkningsgraden er betraktelig høyere en hva man bare får ut fra drivenden på turbinene.

Så når man ser på totalkostnadene og ringvirkningene for industrien på land med tanke på tilgang på kraft. Og sammenligner det med utslippene til noe som kan sammenlignes med noen flymotorer så blir det for dumt.

4 Likes

På gullfaks har de WHRU det er riktig. De trenger en brøkdel av varmen de fanger der. De har også LM2500 på gasseksportkompressorer som kunne hatt WHRU men ikke har det.

Gullfaks er 60 Hz så elektrifisering er ikke rett frem. Derfor Hywind Tampen som altså dekker 75% av kraften 30% av tiden eller noe slikt.

AC elektrifisering av platformer med 50 Hz er et veldig mye bedre tiltak.

Svært mange platformer har ikke WHRU siden de ikke har enorme varmebehov. Mye av kraften offshore brukes til gasseksport og vanninjeksjon.

gjør som meg,.opprett twitter,sett opp alle finansmedie brukere og scroll gjennom ferske nyheter på null komma nix :wink:

Tipper dere bruker mer strøm til oppvarming i området der du bor enn gjennomsnittet av europa. Så lenge vi har landegrenser er ikke diskusjonen dum, men er enig i at landegrenser godt kan diskuteres; og politikken bak. Uansett er behovet for oppvarming større her til lands enn de fleste andre steder i Europa, så det er ikke galt at vi øremerker noe av vår kraftproduksjon til å bruk i landet vårt.

Problemet her er ikke kablene i seg selv, jeg et selv for utbygging av mer selvgenererende kraft uanvengig av hva slags, problemet er at folk ble fortalt at prisene ikke ville gå opp med kraftkabler til Europa.

Folk trodde på det myndigheter og bransjen fortalte dem.

Folk bør begynne å åpne øyne og ører og slutte å tro på det som blir sagt; så enkelt er det.

1 Like

Til og med faren min er blitt pro atomkraft nå ^^ Ganske nice skifte, vet ikke hva som fikk det igjennom. Tror det er at det har blitt poppis på facebook å like atomkraft, så nå er alle gamlisene med på laget :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 Likes

Vi bruker mye strøm pga. at vi er så “dumme” at vi ikke har varmepumpe, solfangere, downdraft vedkjeler og andre slike ting som aldri har lønt seg i Norge. Det er kaldt andre steder og. Akkurat nå er det uvanlig varmt i alpene så der er det ikke så kaldt om du sjekker på yr.

Prisene har gått opp pga. gass-politikk og har mest med nord-stream 2 å gjøre. Russerne leverer kun gassen som er kontraktfestet over lange kontrakter og ikke spotlevering.

Myndighetene har gått skoene av seg hva gjelder priseffekter fra utenlandskabler, det er riktig. Det er likevel slik at andre må produsere kraften vår i fremtiden når vi ikke evner å sette opp ny kraftproduksjon selv.

De høye prisene skyldes 100 % at vi har koblet på strømmarkedet i Tyskland og UK. Det er ganske enkel årsak og virkning. At gassprisene er høye er ikke noe som i utgangspunktet skal påvirke norske strømpriser.

Vi har for øvrig et betydelig kraftoverskudd i Norge. Noe som gjør at vi kan eksportere kraft til utlandet.

Dette skjønte til og med du selv tidligere i år. Jobber du som PR-rådgiver eller?

5 Likes

Jo slik blir det når vi er sammenkoblet og vi hadde merket en effekt selv uten de siste kablene pga. kobling til Sverige og Danmark. Det vil være en påvirkning. Den økningen som har vært i energipriser verden over i det siste har vært ekstrem og har ingen ting med det man ser på i vanlige analyser å gjøre. Det er en “rogue wave” som man ikke har forutsett. Det kan komme flere slike “rogue waves”. Når vi styrer mot kraftunderskudd er den beste beskyttelsesmekanismen å jazze opp produksjonen voldsomt for å i større grad robustgjøre oss selv.

Kraftoverskuddet vårt blir spist opp de neste årene av store industriprosjekter. Jeg er lei av å gjenta meg selv her. Statnett i ny rapport: Kraftoverskuddet er borte om fem år - Tu.no

Varierende strømpriser over døgn og måneder er ikke problemet her. Det går helt fint. Jeg sier i sitatet at det blir varierende priser men ikke at det er et problem. Norge kan tjene massivt på at vindkraften i Europa tidvis blir verdt 0 og at de tidvis har underskudd. Som stat tjener vi på dette. Problemet er fordeling. Jeg er ingen ekspert på fordeling så det får de som ligger til venstre for meg i politisk tankegods ta seg av.

2 Likes

Bortsett fra alle dem som advarte om nettopp dette da.

Fascinerende å bevitne hvordan man prøver å omskrive historien i real-time.

“Ingen kunne forutse at strømprisene i Tyskland og UK skulle stige av at de la ned sine atomkraftverk og ødela sin egen strømforsyning fullstendig” . LOL. Mulig at noen enkle sjeler lar seg lure også.

4 Likes

Når vi nå styrer mot kraftunderskudd så vil jeg påstå at vi ganske fort hadde hatt enda høyere energipriser uten disse kablene. Når energirekningen din i fremtiden blir for høy får du sende den videre til turistforeningen og motvind.

1 Like

Og hvordan skal disse utenlandskablene hjelpe på det, når det eneste som skjer er at kraft sendes ut av landet (utenom de få gangene i året når det blåser storm over hele Europa)? Du er kjent med begrepene “tilbud” og “etterspørsel”?

Det finnes en veldig enkel løsning på å styre mot kraftunderskudd. Vet du hva det er? IKKE styre mot kraftunderskudd. Problem løst.

At energiregningen er høy skyldes utelukkende idiotene som står bak “det grønne skiftet” samt EU-lobbyen.

Da må vi ha mer produksjon. Fortere enn det som er regulatorisk mulig.

Det er ikke idioter som står bak det grønne skiftet. Nå troller du.

1 Like

Vi må ha mer produksjon for å sende mer kraft ned i det sorte hullet som er Tyskland og UK?

Selvfølgelig er det idioter som står bak situasjonen vi nå er i. Men jeg skjønner at du sannsynligvis jobber for vedkommende idioter på din innleggshistorikk her inne. Eller er en av dem.

4 Likes

Tyskland dummet seg ut da de begynte å legge ned atomkraftverkene. Ferdig snakket

6 Likes

Jeg har tatt meg en lang og trygg utdannelse for å jobbe med kraft og det grønne skiftet. Når jeg skulle velge utdanning for snart 20 år siden ble vi fortalt at dette var den veien verden ville gå. Om jeg forholder meg til slik informasjon og gjør et valg basert på det er jeg da dum eller smart? De mest tilpasningsdyktige er de som kommer ut på topp - slik er det alltid.

Enig i at Tyskland (OG Sverige) dummet seg ut med atomkraftverkene. Men england og spania kan vises til som land som har kommet lenger i det grønne skiftet.

Tenkte meg det ja. Jobber i PR-avdelingen da? Vel, alt du skriver her er inne om denne saken er ren desinformasjon. Så det er bra at du bekrefter at du faktisk representerer interessene som har sørget for situasjonen vi er i.

Og hvordan står det til med kraftprisene i UK?

2 Likes

Nei jeg jobber med avansert analyse av elektriske systemer. Simuleringer, vurderinger av elektriske resonanser, dynamikk, behov for teknologiutvikling osv. Informasjonen jeg kommer med peker fremover mens du er veldig opptatt av hva som skjer nå. Det grønne skiftet kommer - det er vedtatt og er regulert gjennom flere ulike avtaler. Det går ikke an å gjøre politikk på disse avtalene nå, nå gjelder det om å få det gjennomført til lavest mulig pris. De som er i mot å gjøre tiltak er de som øker prisen.

Det at jeg jobber med saken gjør meg bedre kvalifisert til å mene noe om det enn deg. Jeg vet mer om hva som vil skje fremover i tid.

Den er tidvis høy pga. avhengigheten av norsk gass. De har imidlertid en fantastisk utsikt til utvikling av nye havvindprosjekter. Dette kan igjen øke verdien per m3 norsk gass siden norsk gass da vil bli brukt på tidspunkter hvor den blir enda mer verdifull.

4 Likes

Ja, det er du jo betalt for å mene.

Akkurat, slik som når dere løgnere påstod at utenlandskablene ikke ville føre til høyere priser? Er dere dumme, eller er det bare slik at dere sier akkurat det som passer agendaen deres der og da?

Åja, så UK som er så flinke med det grønne skiftet har “tidvis” høye priser. Dvs. 99,9 % av tiden.

Men mer vindkraft subsidiert av skattebetalere vil nok endre på det ja :rofl: :rofl:

2 Likes

Ja det er gassen som er så dyr. Det tjener vi som samfunn masse på. Gassen gir mindre utslipp enn kull.

Resten gidder jeg ikke å kommentere - jeg tar ikke agnet.

1 Like