Hadde en mistanke om at du jobbet eller er involvert på en eller annen måte basert på svaret tidligere.
Mye av tiltakene eller “problemene” man snakker om er jo konstruerte problemer laget av en politikk som ikke henger på greip. Bunnet ut ifra det “grønne skiftet”.
- Vi er så dummer vi ikke bruker varmepumper, solfangere +++ som aldri har lønt seg i Norge.
Jeg kjenner ingen som ikke har varmepumpe. Dem som ikke har varmepumpe vil jeg tro er mer unntaket en regelen. Når det snakkes om at det skal lønne seg så må man se på historikken bak.
Norge har og er et land med mye vannkraft. Når man opererer med en kostpris på 11-12 øre kWh på vannkraften, og dette var en ressurs finansiert av folket for folket. Kan man ikke bli overrasket når finnansakrobatikk og fantasifulle formuleringer skaper bråk når strømmen plutselig koster 3-8 kr kWh.
Kraftunderskudd: Hvor mye av dette er et konstruert problem? Hvor mye av underskuddet skyldes elektrifisering av norsk sokkel på sikt? Og hvor mye er pga. kraftoversførsel til utlandet?
Hadde det ikke vært for den store kapasiteten/mengden kabler, hadde vi ikke hatt de høye prisene. Enhver som ikke klarer å se dette er enten kjøpt og betalt eller bosatt på en annen planet.
Ene argumentet man hører er at man også importerer på kablene. Men det er jo ikke fordi vi trenger strømmen. Det er jo fordi i det øyeblikket er strømmen billigere i Europa pga. det blåser, og dem har ingen mulighet å lagre overskuddet. Noe som vi har mulighet med vannkraften.
Et perfekt eksempel på hvor manglende kapasitet hindrer import av høye strømpriser er nord i landet. Man kan enkelt ta opp et oversiktskart og se på hva man betaler der i forhold til sør i landet.
Merkelig nok er ikke de påvirket på samme måte av disse høye gassprisene, selv om det ikke er overføringskapasiteten på utenlandskablene som er årsaken sør i landet…
Og ja, jeg vet man planlegger større utbygginger inn mot Sverige/Finland, og Sverige har vel egne store planer om å øke kapasiteten mellom Nord-Sør. Så det er vel bare tidsspørsmål før man importerer høye strømpriser lenger nord også.