Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Innlegg angående denne saken fra deg er å regne som partsinnlegg fra kraftlobbyen og bør vurderes på grunnlag av det.

Dere har ingen troverdighet, og har bidratt til å sørge for en ekstremt vanskelig situasjon for landet.

(fra 2018)

6 Likes

Fiske fiske med agnet. Kommer det napp? nei…

6 Likes

Hadde en mistanke om at du jobbet eller er involvert på en eller annen måte basert på svaret tidligere.

Mye av tiltakene eller “problemene” man snakker om er jo konstruerte problemer laget av en politikk som ikke henger på greip. Bunnet ut ifra det “grønne skiftet”.

  • Vi er så dummer vi ikke bruker varmepumper, solfangere +++ som aldri har lønt seg i Norge.

Jeg kjenner ingen som ikke har varmepumpe. Dem som ikke har varmepumpe vil jeg tro er mer unntaket en regelen. Når det snakkes om at det skal lønne seg så må man se på historikken bak.

Norge har og er et land med mye vannkraft. Når man opererer med en kostpris på 11-12 øre kWh på vannkraften, og dette var en ressurs finansiert av folket for folket. Kan man ikke bli overrasket når finnansakrobatikk og fantasifulle formuleringer skaper bråk når strømmen plutselig koster 3-8 kr kWh.

Kraftunderskudd: Hvor mye av dette er et konstruert problem? Hvor mye av underskuddet skyldes elektrifisering av norsk sokkel på sikt? Og hvor mye er pga. kraftoversførsel til utlandet?

Hadde det ikke vært for den store kapasiteten/mengden kabler, hadde vi ikke hatt de høye prisene. Enhver som ikke klarer å se dette er enten kjøpt og betalt eller bosatt på en annen planet.

Ene argumentet man hører er at man også importerer på kablene. Men det er jo ikke fordi vi trenger strømmen. Det er jo fordi i det øyeblikket er strømmen billigere i Europa pga. det blåser, og dem har ingen mulighet å lagre overskuddet. Noe som vi har mulighet med vannkraften.

Et perfekt eksempel på hvor manglende kapasitet hindrer import av høye strømpriser er nord i landet. Man kan enkelt ta opp et oversiktskart og se på hva man betaler der i forhold til sør i landet.
Merkelig nok er ikke de påvirket på samme måte av disse høye gassprisene, selv om det ikke er overføringskapasiteten på utenlandskablene som er årsaken sør i landet…

Og ja, jeg vet man planlegger større utbygginger inn mot Sverige/Finland, og Sverige har vel egne store planer om å øke kapasiteten mellom Nord-Sør. Så det er vel bare tidsspørsmål før man importerer høye strømpriser lenger nord også.

3 Likes

Nå er jo mye av poenget med det grønne skiftet at energi skal bli dyrere.

Noen, som meg, syntes det er fullstendig idioti, men altså - det er ønsket politikk. En konsekvens man mer eller mindre automatisk får som følge av andre mål man vil oppnå.

8 Likes

Svaret på dette du lurer på står her:

Statnetts Kortsiktige Markedsanalyse 2021-2026 | Statnett

“Petroleumsindustri” posten omfatter nok også prosjekter på Mongstad, elektrifisering av Kårstø, elektrifisering av Melkøya osv.

2 Likes

Hentet fra Statnett sin rapport:
“Elektrifisering av petroleumsvirksomhet, ny industri og datasentre (les: kryptomining) står for mesteparten av denne veksten.”

Altså 100 %. Politisk idioti og fraværende konsekvenstankegang i alle ledd. Men kraftindustrien kommer selvfølgelig til å tjene masse penger, og det er jo det som er det eneste målet til disse rovkapitalistene.

4 Likes

Ja, som i seg selv er på trynet. Gassen eksporteres da nedover til Europa istedenfor. Før den ender sine dager i en turbin eller komfyr. Uansett blir den forbrent.

Globalt sett samme utslipp. Men lokalt har Norge fått ned sitt, da er det tydeligvis god miljøpolitikk :man_facepalming:

7 Likes

2021: Gassen blir eksportert og forbrent på et tidspunkt hvor den er verdifull (den har ikke samme verdi hele tiden og det er en kvalitet med gassen at man kan bruke den når det er mest behov for den dvs. at den kan lagres). Brennes den i et kraftverk med varmegjenvinning så gir den også mye bedre virkningsgrad. Det blir skrevet mye rart om varmegjenvinning på oljeplatformer som ikke stemmer - det er ofte ikke så store varmebehov som det man kan få ut. Industrianleggene på land som fremdeles har boilere og turbiner (Melkøya, Mongstad, Kårstø) har store varmeoverskudd ingen klarer å nytte seg av.

2031: Gassen blir kjørt til barents blue anlegget eller zero carbon humber for eksempel. CO2en blir fanget.

Horisont Energi, Equinor and Vår Energi enter cooperation agreement for Barents Blue ammonia plant – Horisont Energi

Zero Carbon Humber Campaign Launched To Develop The World’s First Zero Carbon Economy And Decarbonise The North Of England - equinor.com

Hele svaret ditt syder jo av kapitalisme lang vei. Og har ingenting med at det er pga. miljø.

“Gassen blir forbrent når den er verdifull”.

Med andre ord, høyest mulig pris.
Og hva stopper Norge fra å bruke gasskraftverk og fjernvarme?

Hadde man oppgradert eksisterende vannkraft, og fjernet den sinnsyke beskatningen hadde man kanskje begynt å se litt logikk og sunt vett oppi alt dette.

Istedenfor subsidieres vindkraft uten noe kontroll på eierskap eller selskapsstruktur. Og man har null kontroll på hvor pengene går. Samtidig sitter staten på begge sider av bordet og både deler ut konsesjoner og setter reguleringer basert på utbyggerenes ønsker.

5 Likes

Jeg konstaterer bare fakta, mange av disse prosjektene er allerede vedtatt og meningsløse å diskutere nå. Se fremover.

Fjernvarme: at disse industrianleggene ikke ligger nær nok store norske byer. Fjernvarme har begrenset rekkevidde.
Gasskraftverk: vi har ikke behov for overskuddsvarmen på disse stedene og de gasskraftverkene vi har hatt har vi tapt penger på alle sammen både på Kårstø, Mongstad og Tjeldbergodden.

Enig i at det er lurt å oppgradere vannkraft - men høyere produksjon og fleksibilitet er først realistisk om man signifikant øker overføring av vann mellom vassdrag, reguleringshøyde og andre ting som er politisk betent. Det er et problem at man har en handlingslammelse på dette området.

Det er ikke en egen subsidieordning for vindkraften. De har vært dekket av samme ordning (grønne sertifikater) som ny vannkraft og småkraft.

Vi har ikke noe detaljkontroll på hvem som eier aksjeandeler i norske og utenlandske aksjeselskaper som Hydro, Elkem eller hvilke oljeselskaper som får kjøpe seg inn i lisenser i Norge heller. Null kontroll på hvor pengene går som du sier. Det er litt av poenget med å ha et fritt og åpent land at man ikke har en diktator på toppen som bestemmer hvor pengene går.

1 Like

Hvorfor synes du ikke det lenger?

Det er ønsket politikk av politikerne, ikke Jcp.

Uten at jeg nødvendigvis skal snakke på hans vegne :sweat_smile:

1 Like

Forsto det, jeg tenkte på ordet syntes (fortid) vs synes (nåtid).

Jeg har ikke noe i mot at folk påpeker skrivefeil, men bruken av ordet “er” gjentatte ganger i samme setning gjør etter mitt syn meningen klar. Selv med skrivefeil :slight_smile:

Jeg skrev:

  • Noen, som meg, syntes det er fullstendig idioti, men altså - det er ønsket politikk.

Jeg skrev ikke:

  • Noen, som meg, syntes det var fullstendig idioti, men altså - det var ønsket politikk.

Men hvis det ikke var forståelig, så både var og er meningen min at energipolitikken som føres først og fremst er en konsekvens av andre prioriterte politiske områder (klimakamp, internasjonalisering), og at det ikke er slik at politikere har ønsket dyrere strøm og mer ustabile strømpriser. Det er bare en naturlig konsekvens av andre ting velgere og politikere har ønsket, og derfor vedtatt.

En positiv konsekvens av dette er at økonomisk politikk og energipolitikk nå vil få mer fokus. Så kanskje vi slipper at folk tror på politiske partier som forutsetter at de kan vedta seg til rikdom ved å skrive i partiprogrammer at grønne arbeidsplasser skal skape seg selv og dette vil bare ordne seg på magisk vis uten negative konsekvenser.

2 Likes

Forstod det med en gang :grin:

2 Likes

Tenk deg ramaskrik om en privat bedrift hadde tatt utbytte tilsvarende 50% av resultatet.
Slik rå kapitalisme er ikke tillatt i normale land tenker du. Vel, da må du se nærmere på regnskapene til kraftselskapene hvor stat og kommune er eiere.
F.eks BKK, der tok eiere ut;

  •   					    ÅrsRes mill	  Utbytte mill	 	 i Prosent
    
  •   				2018	 	1705 			529				31%
    
  •   				2019		2265			770				34%
    
  •   				2020		1500			800				80%
    

Kilde

Tendensen er det samme over omtrent hele landet hvor det offentlige sitter med eierskap.
Når det da trenges kapital til utbygging av overføringsnettet eller sårt trengte oppdateringer er det ikke nok egenkapital til finansiering.
Da blir regningen uavkortet sendt til forbrukere, bare vent.
Med de nåværende priser soper eiere (stat og særlig kommunene) inn kapital dersom de fortsetter å kreve slike prosentsatser i utbytte.
Den velvilje i strømstøtte nåværende regjering viser er bare et narrespill ift de merinntektene det dreier seg om.
Jeg har mistanke om at de folkevalgte ikke har styring og at den egentlige makten ligger i det byråkratiske miljøet(NVE).
Og det finnes mange tilsvarende departementene.

4 Likes

Jeg konstaterer bare fakta, mange av disse prosjektene er allerede vedtatt og meningsløse å diskutere nå. Se fremover.

Feil, bare fordi noe er vedtatt betyr ikke det at man skal akseptere det. Finnes flere eksempler hvor vedtatte ting i etterkant kanskje ikke har vært så lurt når man kommer til stykke.

Fjernvarme: at disse industrianleggene ikke ligger nær nok store norske byer. Fjernvarme har begrenset rekkevidde.
Gasskraftverk: vi har ikke behov for overskuddsvarmen på disse stedene og de gasskraftverkene vi har hatt har vi tapt penger på alle sammen både på Kårstø, Mongstad og Tjeldbergodden.

Ja, men kan man ha kraftverk i utlandet nær tettbebygde strøk for å dra nytte av fjernvarme, kan man ha det her også. Men mistenker en ganske så heftig CO2 pris setter en effektiv stopper for det her til lands. Mistenker også at prisen per kWh er betraktelig høyere en hva man har fra vannkraften. Da er det bedre å eksportere gassen og la andre blåse det i pipa. For så å måtte importere kraften tilbake igjen om x antall år. Kjempelogisk.

Det er ikke en egen subsidieordning for vindkraften. De har vært dekket av samme ordning (grønne sertifikater) som ny vannkraft og småkraft.’

Her gjør du deg dummere en du er. Du har såpass stor innsikt i dette at du vet utmerket godt at vindkraft blir indirekte subsidiert pga. en ganske så annerledes beskatning en tradisjonell vannkraft.

Vannkraftprodusentene skatter 59 prosent til staten, tre ganger mer enn vindkraftselskapene, som betaler ordinær selskapsskatt på 22 prosent.

Kilde: Høyt skattetrykk hindrer vannkraftutbygging – NRK Oslo og Viken – Lokale nyheter, TV og radio

Men denne diskusjonen bunnet egentlig ut ifra utsagnet ditt her:

Vi trenger kablene. Med for lite ny vindkraft må vi importere kraft i et normalår kun om 5-10 år. Vi trenger handel og internasjonalt samarbeid.

Feil. Vi kan klare oss helt fint uten vindkraften. Den legger beslag på store områder og ingen ser ut til å ta inn over seg all dritten som hvert år vil bli slipt vekk på disse store vingene, og legger seg i nedslagsfeltet rundt.

Hadde man oppgradert eksisterende vannkraft hadde det vært plenty med kraft.

Og det andre merkelige oppi alt dette er jo at man faktisk har overskudd innad i Norge på kraft. Men istedenfor å bruke pengene som du og jeg betaler inn til å oppgradere kapasiteten nord-sør. Blåser dem flere milliarder på kabler til utlandet som foreløpig ikke har gjort annet en å øke vannuttaket i magasinene våres og importert noe sinnsyke priser.

På toppen av dette, skal man da altså elektrifisere deler av norsk sokkel. Til en sinnsyk pris!!
Og alt baserer seg i grunn på EU’s kvotesystem. Så man bygger ut til flere milliarder (50 mrd sist jeg sjekket) hvor store deler av dette blir lempet over på oss forbrukere.
Gassen blir så eksportert til Europa hvor den da blir kjørt rett i samme type turbin, før eksosen går rett opp i samme atmosfære. Men dette er tydeligvis grønn politikk. For vi kan slå oss på brystet her hjemme på berget å si vi har redusert CO2 utslippene våre… Makan til vissvass!

Tror det eneste vi kan være enig i er å være uenig.

10 Likes

Alt dette kommer til å sørge for store inntekter til kraftindustrien da.

Det er jo det som er motivasjonen for disse. Ingenting annet. Ikke klima. Ikke kraftforsyning. Ikke fornuftige priser for forbrukere og industri.

Kun profitt og ingenting annet. Disse folkene er av samme ulla som kræsjet boligmarkedet i USA i 2007. Komplett amoralske.

3 Likes

Valgene ble tatt. De var åpenbart gale og ble solgt inn/sminket som noe annet. Men nå er det for sent. Derfor skal vi ikke bry oss om fuck-upen og se fremover.

Nei.

Edit:

Selvfølgelig skal man se fremover og akseptere faktum. Det betyr ikke at man i ettertid ikke skal ha en oppriktig diskurs av X som har medført Y.

2 Likes

Tror befolkningen er klar for et stort atomkraftverk midt i Norge nå. Så kan vi eksportere bøttevis med strøm akkurat når vi vil til hele Europa til 4kr KW og bli et enda rikere land på kort tid. Samt ha 0 utslipp i Norge og ha fullstendig stabil tilgang på strøm.

6 Likes