Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Man har evnen til å lære av feil også på Stortinget. Det tar bare så sinnsykt lang tid.

Blir vel overtid på dere nå @teiner, her må det drives intens lobbyvirksomhet.

1 Like

Ganske godt slingringsmonn på disse modellene :joy:

2 Likes

Denne kabelen blir det ikke noe av. Det har jeg aldri trodd. Den neste kabelen som kommer blir en hybridkabel. Man bygger et offshore vindkraftverk med 100% kapasitet så fordeler man produksjonen på2x50% eksportkabler mot to markeder alt etter hvor kraften blir mest verd. Jeg tror vi vil se noe slikt her rundt 2030.

Edit: jeg tror også at det blir full stopp for leting etter olje (ikke gass) rundt 2030 om man underpresterer på klimakutt. Videre blir det slik at oljeselskapene mest sannsynlig går sammen om å bygge en massiv offshore vindpark for å kompensere for det de nå bruker for å elektrifisere onshore og offshore virksomhet. Oljebransjen vil komme under politisk press uansett hva de gjør og jeg tror bare det finnes en vei fremover.

1 Like

Offshore vindparker er luftslott, eller en fad, eller hva en vil kalle det. Om en stund vil det synke inn at disse prosjektene hverken er energi-eller økonomi-effektive.

De krever massiv investering i infrastruktur, kontinuerlig og dyr service og vedlikehold og gir begrenset og svært variabel energi produksjon. Og da har en ikke begynt å “regne” på de tragiske miljøkonsekvensene. Oljebransjen er som en ren engel I forhold…

3 Likes

Stemmer det at vindmøller ikke resirkuleres?

Jeg kan dog bekrefte at de bråker mye mer enn man skulle tro

2 Likes

Både og.

Har hørt om planer om å få det til. Men opp til nylig var det både dyrt og vanskelig å få det til. Ble derfor enten liggende eller gravd ned i massive fyllinger.

En annen faktor som ikke er blitt belyst godt nok synes jeg, iallefall i denne mikroplastens alder. Er den normale slitasjen som skjer pga. vær og vind.

Det er gjort undersøkelser rundt nedslagsfeltet rundt disse vindturbin-parkene. Og det er funnet større mengder med stoffer man helst ikke vil ha i seg. Da dette blir slipt vekk av vær og vind.

Dette faller ned rundt om, og går inn i næringskjeden hos dyrelivet rundt.

Så til grunngjevinga for overskrift og ingress:
Diverre las eg i Teknisk Ukeblad, (TU) 14. april, med stoff henta frå danske nettstaden Ingeniøren, at påstandane på regjering.no og 1-4 umuleg kunne vere rette:

«Hyperlokale værdata skal motvirke vindmølle-erosjon
Hvert år koster erosjon av vindmølleblad industrien flere milliarder kroner.
Med hyperlokale værdata og to testmøller utenfor Skottlands kyst forsøker danske forskere å minske problemet». Hyperlokale værdata skal motvirke vindmølle-erosjon - Tu.no

3 Likes

De graves bare ned. Det er visst et par prosjekter på gang for å få resirkulert dem, men det er ikke lønnsomt per i dag og det er høyst uvisst om det noen gang vil bli det.

4 Likes

Det vil bli krav om at de blir resirkulert, selvfølgelig. Noe annet er uakseptabelt. Påstander om mikroplast fra motvind og andre er tilbakevist grundig av tu.no og faktisk.no.

2 Likes

Avvist av bransjen selv, mener du. Og vi vet jo alle hvor troverdige dere er.

Man ser tydelig at vindbladene blir veldig slitt. Hvor blir det av materialet som blir slitt av? Forsvinner det i løse lufta?

4 Likes

Faktisk.no gikk over til å være en vits for lenge siden.

Av bransjer med definisjonsmakt, politisk innflytelse og skadelige effekter for nasjonale verdier, så er det kun oppdrettsnæringen overgår kraftbransjen.

13 Likes

Faktisk.no er en motpol til undermålernes informasjonsoppkommer som steigan, document og resett.

Jeg har ikke sett noen arrestere dem på fakta så langt.

4 Likes

Legemiddelindustrien og matvareinfustrien generelt følger tett på.

:joy::joy::joy:

Merkelig da at Danmark har egne forskningsprosjekt gående for å håndtere erosjon på vindturbinbladene.

Erosjon kostar vindindustrien 18,5 milliardar på verdsbasis i fylgje anslag. Den typiske levetida for ein vindturbin er 20-25 år, men dyr og vedlikehaldskrevjande erosjon oppstår alt etter 2-5 år, avhengig av regn og vindforhold.

Men her på berget er plutselig dette ikke et problem?
Klovn!

5 Likes

Er ikke det hva Faktisk.no gjør mesteparten av tiden da?

Med mindre man leser Faktisk.no-artikkelen slik fanden leser bibelen, mener jeg det er mye god folkeopplysning som kommer frem der.

3 Likes

Besvares med fakta:

4 Likes

Er et leserinnlegg fakta? Da er jo Tekinvestor det reneste encyklopedia :joy:

4 Likes

De som jobber med disse greiene er fullt i stand til å estimere hvor mange gram mikroplast en turbin taper per år. Dette innlegget gir tall som tilsvar på løse påstander.

Selv tror jeg at skip og fritidsbåter med årlig stoffing/rubbing, rigger og plattformer med stadig sandblåsing og overflatebehandling er eksempler på mye større kilder til mikroplast uten at folk går i fakkeltog av den grunn. Det er umulig å redusere slike utslipp til 0 men det bør selvfølgelig tilstrebes. Vindindustrien er neppe en versting. Det er meget mulig fritidsbåtene våre er mye verre uten at jeg har tall på det…

4 Likes

DURALEDGE: Durable Leading Edges for High Tip Speed Wind Turbine Blades Leading edge erosion leads to huge maintenance and downtime costs.
For example, Ørsted announced in 2016 that all 273 blades at their Horns Rev 2 offshore wind farm, which has been operational for six years, were severely eroded.

Further, one of the promising future directions of wind energy development is the development of wind turbines with high tip speed (over 90 m/s). The tip speed increase would also result in an overall reduction to up to 9% in system LCOE.

However, one of the main constraints in such a development is the leading edge erosion, which plays especially critical role for high tip speeds

Charlotte Hasager, co-operating agent of the IEA Wind Task 46 “Erosion of Wind Turbine Blades” and of the project “EROSION” says: “It is very fruitful to meet and share state of the art knowledge among academia and industrial players on leading edge erosion which still is one of the greatest challenges in the wind energy community . The IEA Wind Task 46 collaboration is expected to enable better insight and faster solutions to the erosion challenges.”

Så et internasjonalt samarbeid med 46 deltakere, blant annet universitetet i Bergen og Equinor er løse påstander?

Men et lokalt leserinnlegg fra en aktør i bransjen er bare å ta som god fisk?

Eg sir det igjen. Klovn!

Grunnen til at de jobber med saken er at det skaper turbulent strømning over bladet og mer drag. Det reduserer produksjonen dermed mindre inntjening.

Du har ikke kommet med kilder som bekrefter at vindmøller er en stor kilde til mikroplast. Kanskje du har latt deg villede?

4 Likes

:joy:
Om man kaller det mikroplast, partikler whatever er revnende likegyldig.

Fakta er at erosjon på bladene er et såpass problem at det brukes betydelig beløp på å forske på dette.

Og har man erosjon, forsvinner ikke bare dette i løse luften.

Jeg har henvist til flere kilder som viser til at dette er noe som koster bransjen milliarder på verdensbasis.

Hva har du henvist til?

Et lokalt avisinnlegg fra en aktør i bransjen, og en løs henvisning til TU og faktisk.no som allerede er tilbakevist :joy::+1:

Nå er du nede på kveruleringnivået til å spørre etter hvor det står spesifikt om mikroplast, men samtidig innrømmer at dette skaper økt turbulens og mindre inntjening…

You go Bagdad Bob :ok_hand: