In The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, author Douglas Adams famously described the “Somebody Else’s Problem” (SEP) cloaking device as the perfect way to hide even the most noticeable of items, writing, “An SEP is something we can’t see, or don’t see, or our brain doesn’t let us see, because we think that it’s somebody else’s problem. That’s what SEP means. Somebody Else’s Problem. The brain just edits it out, it’s like a blind spot.”
Der er jeg. En ny krig er noen andres problem, og vær så snill å ikke dra oss inn i det … jeg håper Russland ikke invaderer Ukraina, men hvis det skjer så håper jeg NATO holder seg unna for jeg ser ikke at vi er tjent med en ny krig. Samme gjelder Kina og Taiwan.
Det er ikke det at jeg ikke kan argumentere for hva som er “rett” eller “galt” men jeg føler at det er irrelevant i stor grad - jeg har ikke lyst på noen ny krig, så nei takk. Hvem som har “mest rett” eller “mest galt” blir overstyrt av min negative holdning til ny krigføring, da jeg syntes vi har generelt gjort ting verre i Libya, Syria, Afghanistan, etc. Og selv der det har gått rimelig ok (Irak, Jugoslavia), kan man vel argumentere for at ting ikke gikk på skinner og var fantastisk konstant …
Når det ikke er åpenbart for meg at det er positivt at NATO griper inn, så ønsker jeg at NATO ikke griper inn