Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

NATO etter andre verdenskrig:

Vi lover å ikke ekspandere alliansen østover.

NATO 2000 →

Russland må stoppe aggresjonen.

Komedie.

8 Likes

Om man for i det minste et kort øyeblikk legger vekk de ultra-patriotiske brillene er det ikke vanskelig å se hvilken militærmakt som har opptrådt mest ekspansivt de siste 25 årene.
Sett fra Moskva oppleves det ganske sikkert relativt truende å få Nato-styrker helt inn på dørstokken. Og det er ikke akkurat FN de har fått på døra, men verdens mektigste militærallianse, som de siste 20 årene har bedrevet forsvarskamp for seg og sitt i en rekke land i Midtøsten, Afghanistan og Libya…
Korte geografiske avstander betyr også kortere varslingstid og økt fare for misforståelser.
Så kan man godt argumentere med at selvstendige nasjoner har rett til selvstendige valg, også av allianser. Men så vet vi av erfaring at i storpolitikken er det ikke fullt så enkelt. Begge stormaktene har tradisjonelt holdt god kustus i sin egen bakgård.
Natos aggressive vekst de siste 10-årene under Fogh Rasmussen og Stoltenberg har ikke akkurat bidratt til avspenning i Europa. Hvorvidt det er god sikkerhetspolitikk å presse sin potensielle motstander mot veggen etter avslutningen av den kalde krigen, er jeg veldig i tvil om.
Det forutsetter uansett att man fastholder dikotomien med at vi i Nato er de ubestridt gode i ett og alt, mens motparten er et redskap djevelen har i verktøykassa.
Jeg har ingen påtrengende illusjoner om Putins iboende godhet, men ikke så mange om Bidens og Stoltenbergs heller. Makta rår.

5 Likes

Jeg er ingen tilhenger av whataboutism, men drister meg til å påpeke kriger og konflikter i Georgia x 2, Transnistria, Prigorodny, Abkhazia, Tajikistan, Tjetjenia x 2, Ingusjetia og nord-Kaukasus.

Det er ikke snilleste gutten i klassen, dette heller.

1 Like

In The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, author Douglas Adams famously described the “Somebody Else’s Problem” (SEP) cloaking device as the perfect way to hide even the most noticeable of items, writing, “An SEP is something we can’t see, or don’t see, or our brain doesn’t let us see, because we think that it’s somebody else’s problem. That’s what SEP means. Somebody Else’s Problem. The brain just edits it out, it’s like a blind spot.”

Der er jeg. En ny krig er noen andres problem, og vær så snill å ikke dra oss inn i det … jeg håper Russland ikke invaderer Ukraina, men hvis det skjer så håper jeg NATO holder seg unna for jeg ser ikke at vi er tjent med en ny krig. Samme gjelder Kina og Taiwan.

Det er ikke det at jeg ikke kan argumentere for hva som er “rett” eller “galt” men jeg føler at det er irrelevant i stor grad - jeg har ikke lyst på noen ny krig, så nei takk. Hvem som har “mest rett” eller “mest galt” blir overstyrt av min negative holdning til ny krigføring, da jeg syntes vi har generelt gjort ting verre i Libya, Syria, Afghanistan, etc. Og selv der det har gått rimelig ok (Irak, Jugoslavia), kan man vel argumentere for at ting ikke gikk på skinner og var fantastisk konstant …

Når det ikke er åpenbart for meg at det er positivt at NATO griper inn, så ønsker jeg at NATO ikke griper inn :slight_smile:

4 Likes

Jada…

Så kan man spørre seg hvorfor de går ut med et scenario de har lav tiltro til. De driver nå med scenarioer hvor Omikron er 1/2 til 1/3 så farlig som Delta. Samtidig står en overlege fra Oslo Universitetssykehus og sier at Omikron ser ut til å være 1/10 så farlig.

9 Likes

Og klinikere og dataanalyse fra Sør-Afrika og andre steder med mer data tyder på lite 1/20 + så farlig.

Jeg forstår mandatet og føre-var greia, men når de bommer grovt hver gang, så forsvinner troverdigheten. De kunne like gjerne gjennomført tiltakene men hatt en mer ærlig kommunikasjon.

Litt av problemet er videre at de har basert seg på tallgrunnlag fra Imperial i London. Og deres modeller har blitt en vits hva gjelder å overdrive.

8 Likes

(Har ikke aftenposten)
Jeg ble ikke imponert av modelleringen, og det var vel ikke FHI selv heller? De ville jo helst ikke ut med tallene så vidt jeg husker.

Uansett var sykehusene på det tidspunktet var så godt som fulle. Effekten på R-tall var ganske sikker (massiv økning), effekten på sykehusinnleggelser var langt mer usikker. Jeg ser ikke at de hadde noe særlig valg.

Deler av USA er foreløpig tilbake til krisemodus på grunn av omikron og lav vaksinasjonsgrad, så tiltakene i seg selv var ikke nødvendigvis helt på jordet. For Norges del tror og håper jeg at vaksinasjonsgraden betaler seg nå i januar og at tiltakene reduseres kraftig.

4 Likes

Drastisk tiltak, men jeg merker hvor sykt press det har vært på niesen min som nå er 19, så tenker jeg at noe må gjøres. Litt komisk at selv når man tar en selfie, så er det gjerne automatisk lagt på noen ganske heavy filtre der…

Hvis du har tid, gå på youtube og søk etter “chinese makeup transformation.”

Hvorfor tvinge folk til å bruke evigheter og masse penger på å se pene ut på bilder hvis ett dataprogram kan fikse det ? Skjønnhet selger uansett.

Kan innføre tvangstesting av skuespillere og alle mannlige modeller også, ref steroidbruk. Ja det er så “naturlig” den transformasjonen de gjennomgår får å se muskuløse ut på film.

Eller bare godta at ting ikke er naturlig.

Syntes man dette er ett alvorlig problem så kan man heller vurdere om det burde være obligatorisk som en del av undervisning på skolen, så folk blir mer oppmerksomme på det. Å flytte problemet fra “dataprogrammer er slemme” til “plastisk kirurgi er slemt” til “sminke er slemt” til “alle bør se naturlige ut” er for min del bare teit. Du ender opp med at skjønnhet uansett selger produkter, og at idealene for de fleste er uoppnåelige. Bedre å være klar over at det du får presentert på ingen måte er naturlig, og at det ikke er sånn folk ser ut i virkeligheten.

5 Likes

Interessante artikler, lest med litt skepsis. Men jeg syntes det var interessant lesning, så kanskje noen andre også syntes det.

5 Likes

lurer på hva bjørnen i øst driver med siden de holder tilbake på gassforsyningener også i Kasakstan…

image

Kan nesten lure på om Russland sliter med en ny splittelse som det kanskje kan trekke paraleller med før kollapsen av Sovjetunionen(?),da det er en tydelig uro i flere fronter i landet nå…og i Russland,som skal være verdens andre største gassprodusent?

Før eller siden skal Vladimir Putin og staben hans med Alexey Miller, Medvedev, Alekperov etc. av. Tviler at dette skjer gjennom valg, så blir nok sannsynligvis en revolusjon. Flere og flere russere våkner opp… og forstår at gass- og oljepengene, ja de går ikke til folket, men til baklommen av oligarkene.

På den andre siden, som i tilfellet her med Kasakhstan, så mener jeg at Putin er en rimelig grei diplomat m.t.p. utenrikspolitikk. Gjør fornuftige beslutninger i de fleste tilfeller.

1 Like

Nå ble jeg faktisk forbanna.

Jeg har nettopp hatt Korona, og fikk se Koronapasset mitt. Det er gyldig til 05. april.

3 måneder!

Jeg har en kronisk sykdom fra før og vil ikke ta vaksinen.

Naturlig immunitet varer i MANGE ÅR. Noen prøver å få oss til å tro at generell skolekunnskap plutselig ikke lenger gjelder. At vaksiner gir bedre immunitet enn sykdommen selv. Det er LØGN.

Nå må vi få opp øynene folkens. Dette er IKKE greit.

19 Likes

Ps. Jeg hadde også nylig korona og er uvaksinert, det gikk helt fint for de som lurer😀. Litt feber noen dager, men ingen langtidsvirkninger. Trener og løper som normalt. Men sertifikatet varer i 6 måneder, don’t worry. Det er bare at det vises 90 dager frem om gangen, så imorgen vil det vare en dag lengre frem. Burde trolig riktignok vart litt lengre enn 6 mnd dog. Menmen…

2 Likes

Takk for disse artiklene, anbefaler dem til alle som har et bevisst (eller ubevisst) behov for å reflektere litt rundt eksperimentet vi har vært gjenstand for i over to år.

Alt lar seg ikke beskrive godt med ord, herunder det som gjerne kalles menneskelig intuisjon og/eller mavefølelse. De fleste har en instinktiv «viten» om noe er godt eller ondt, rett eller galt.

Personlig har jeg vært plaget med en svært dårlig fornemmelse. Den er min egen, men jeg tror det er noe i den. Og jeg tror den deles av mange, selv om den ikke uttrykkes høyt (noe som innebærer betydelig sosial risiko).

10 Likes

Jeg har hatt covid i november 2020 og tok booster I sommer. Har ikke lyst til å ta en til dose, men må nesten det siden jeg vil reise i EU. Er i starten av tjueårene. For noe tull dette er.

9 Likes

Stakars dere som må ta en liten sprøyte.

6 Likes

hva f…

3 Likes

Det verste er at mange ikke ser noen problem med dette overhodet.

6 Likes

Det vi alle håper på her ,er at viruset(ene?) muterer seg slik at det ikke eksisterer lengre,…akkurat slik SARS gjorde…

time will show,-men “vi” har da gått gjennom dette før…(ref. fra Spanskesyken/aka den årlige influensaen vi har idag)

image
image

3 Likes