Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Problemet med solceller her i nord er nesten ingen produksjon fra sen november til mars, samt at elektronikken har kortere levetid enn panelene og er dyr å bytte ut.

I Norge burde man heller forsket intenst på mindre vindmøller som folk kunne hatt på hus og garasje som kunne stå og snurre jevnt og trutt, gjerne i kombinasjon med solceller som tar en større del av jobben fra mars - oktober. Slike vindmøller finnes i utgaver som små sylindre - og hvis man klarer å få til noe der som ikke ser fælt ut og som er støysvakt så hadde det vært meget lurt.

Faktum er at i desember og januar er det stort sett mer å hente på brenne stearinlys inne enn solceller - og det er jo da de fleste bruker mye strøm.

1 Like

Beste måten å kutte høyt forbruk i vintermånedene er etterisolering særlig vinduer med høy U-verdi og å unngå luftlekkasjer og kuldebroer. Dernest er det varmepumper og helst bergvarme som har høyere virkningsgrad når det trengs som mest. Vedfyring er også bra.

Dette hjelper ikke all verden da mesteparten av elektrisk forbruk i Norge skjer hos industrien. Datasentere og oljeindustri er bare en forlengelse av det vi allerede har.

Produksjonen fra solceller vil føre til at mer vann spares til vinteren. I et systemperspektiv for Norge stemmer derfor ikke tesen om at solceller produserer mest når det ikke trengs.

3 Likes

Flott at vi har noen flinke overleger som tør å si meningen sin offentlig, her til lands!

6 Likes

En ting er at de bedriver innsidehandel, men prikken over i-en er jo at hun mener at det er slik det skal være…

5 Likes

En bekjent har et kraftig, velplassert anlegg - produksjonen var vel 20 kroner i desember.

Med den haken at ingen eksisterende gasskraftverk kvalifiserer fordi de har for høye utslipp.

Ja det kreves 50 prosent co2 kutt ca. Det kommer litt an på om varmeenergien telles med og det har jeg ikke funnet ut av. Det burde gå å kutte/fange co2 andre steder med jevnere drift enn et gasskraftverk og motregne spør du meg.

Du skal se at dette lar seg ordne med å bare betale litt høyere avgifter.

2 Likes

Don’t question the narrative.

9 Likes

Denne saken er så eitrende provoserende. DETTE var den såkalte nazi-referansen:

«Ser vi bort fra lærdommene fra Nürnberg-rettssakene som kroppslig integritet, informert valg, sivil frihet, og så videre (fordi hvem bryr seg?) – nedstenging, vaksinekrav osv. bærer kostnader. Stenging av skoler kan føre til at barn går glipp av utdanning, og å låse inne mennesker, som er sosiale dyr, eller redusere sosial omgang, vil også bære kostnader selv om disse ikke vil være synlige i BNP-tall»

Det er for det første IKKE en nazi-referanse, og for det andre er analysen spot-on. For dem som måtte lure, så utgjør Nürnberg protokollen grunnlaget for moderne medisinsk etikk.

Det eneste disse to dyktige analytikerne gjorde “galt” var å gi et mer nyansert bilde av den overordnede vaksinestrategien.

Velkommen til 1984 (2022). At folk fortsatt ikke gyser av utviklingen mot fullstendig narrativkontroll og sanksjonering av alt utenfor det smalt aksepterte meningsspektrumet er forstemmende.

21 Likes

Min tolkning: det er er bare å HODLe strategien om å være “short Fauci og ‘lockdownistaene’”.

Det er ekstremt alvorlig at det gås etter levebrødet til de som våger å trosse narrativet. Det sender jo et signal om takhøyden til de som tar over stafettpinnen; de kommer vel kun til å servere politisk korrekt oppgulp videre framover.

Analytiker i 2022: “Det kan bli inflasjon vi ikke har sett siden Weimar, og polariseringen minner om 30-årenes Tyskland”
Media samme år: “Analytiker måtte gå etter Nazi-referanse, og for kontroversielle påstander om at inflasjon ikke bare er midlertidig”.

5 Likes

Nå er ikke dette politikk, men siden gjengen her har mye meninger :slight_smile:

Er dere for eller i mot at man bør få bot ved å ikke møte opp til avtaler? Det er vel ikke bare restauranter som taper penger på slike folk. Det gjør jeg og (tenker alle tenker stakkars megler nå)

2 Likes

Støtter ikke bot.

Men trodde det allerede var vanlig å ha gebyr hvis man ikke benyttet bestilt bord. Eller avbestilte kortere en x antall dager i forveien.

Mente jeg så noe slikt når jeg bestilte bord før jul engang.

Kom sikkert ikke frem i posten min, men @anon80503862 sier vel det på ein grei måte. Så lenge man er klar over det når man bestiller, er det ingen ting i veien for å ha et avbestillingsgebyr hvis man avbestiller for kort tid opp mot reservasjon, eller “straffegebyr” for å ikke benytte seg av plassen når man har bestilling.

2 Likes

Jeg er for at det frie markedet skal bestemme dette selv uten at lovgivere regulerer det.

Det er åpenbart slik at restauranter har kostnader knyttet til folk som ikke kommer når de har bestilt bord, så hvis publikum er villige til å bestille gitt at man vet om ett slikt system, så er det helt greit. Og hvis restauranter eller publikum ikke vil, så er det helt greit.

Det eneste som er viktig er at man klart og tydelig opplyser om dette ved bestilling.

7 Likes

Synes det er veldig innnafor, vet om mange som bestiller flere resturanter til en kveld for å ta avgjørelsen senere f.eks. Bør være en konsekvens.

2 Likes

Det er ikke lett å drive restaurant fra før av. Det er flere eksempler på formuer som har blitt brukt opp på restaurantdrift enn det er på formuer som er bygget på restaurantdrift.

Gebyr evt. svartelisting mot nye bestillinger er helt OK. Det bør gå an å avbestille inntil nokså kort tid i forveien dog. særlig i dag når man kan havne i karantene.

Depositum som ikke refunderes - feks en hundrings eller så er helt innafor synes jeg. Om man ikke avbestiller 24t før. Det er jo ikke uvanlig i helsevesenet.

2 Likes

Jeg er enig. Frivillig ordning med avbestillingsgebyr på en hundrings bør være ok for de fleste.

3 Likes

Er nok bittert for Guldvog og Stoltenberg dette.

Nå er de igjen redusert til de byråkratene de skal være i utgangspunktet.

3 Likes

Vil Ukraina bli mer stabil hvis de hadde blitt medlem av NATO,da hadde de ikke hatt “lov” til å fortsette denne aggresjonen mot russerene… :man_shrugging:
image

1 Like