Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Hvem har sagt at det er farlig for barn? Er vel ingen som sier det?

1 Like

Vet ikke helt hva du mener med denne sarkasmen din i innlegget ditt. les på hva jeg svarte på. Att ingen tester slår ut før man merker sympomer. Når det er sagt, så har vi all grunn til å være forsiktige med vår omgang med andre. 2 av foreldrene i klassen til datteren har alvorlig kreft, slutten av 40 årene. mange har gamle besteforeldre. Influensaen herjet her oppe i hallingdal, man trenger ikke være spesielt sykelig av seg for å bli meget syk også av Omicron når den legger seg oppå forkjølelse med feber slik som jeg hadde. De kalte det for dobbel infeksjon. Måtte bla,på ventolin for å bli kvitt slimet som hopet seg opp i lungene. Lå noen dager på lokalsykehuset på Ål. Kraftig forkjølelse/influensa toppet med Covid, ikke til å spøke med. Fremdeles 75% sykemeldt, håper på 50% til uken. Har aldri kjent kroppen slik før.
Edit: Helt enig i att de aller fleste tåler dette godt, men pass på å ikke latterligjør dem som blir alvorlig syke eller dem som har omtanke for sin omgangskrets.

6 Likes

Flott med et eksempel som viser at det ikke nødvendigvis er så ufarlig som en forkjølelse.
Blir litt lei av antakelsene som mange baserer seg på her inne. Spesielt når det handler om livene til andre personer. Covid er og blir et problem. Om man skal diskutere hvilke tiltak som er nødvendige/riktige må man i det minste være enige om antakelsene man baserer seg på først.

Det er konsekvenser av tiltakene også, så man må veie disse opp mot hverandre for å komme til noe godt svar. Det har myndighetene allerede gjort, og resultatet er det vi har nå.

Om man drar covid over en kam og sier det ikke er farlig virker tiltakene for strenge og hvis man nesten har dødd av det selv kan de virke for svake kan jeg tenke meg.

Uansett ender vi opp med at myndighetene bestemmer, så får vi vente til neste valg med å bytte hvis man er uenig. Eventuelt sende mail til politikerne man er uenig med da. Praten vår her inne er og blir her inne.

Kan legge til at jeg er veldig lei av tiltakene personlig og skulle ønske de var fjernet helt i 6 mnd, så kunne vi se hvordan det går da. Konsekvensene for meg og min bedrift er for store til at jeg ønsker at tiltakene skal fortsette som nå hvis jeg kunne stemt på det selv. Når det er sagt er jeg helt åpen for at andre har sine synspunkter basert på sine omgivelser og at vi sammen må følge det som blir bestemt. Har tillit til at det som blir gjort har god hensikt og at det ofte ikke er så mye annet man kan gjøre. Erkjennelse av konsekvensene som går utover bedrifter og privatpersoner kunne dog hatt mer fokus for å blidgjøre de i samme situasjon som meg, selv om det ikke ville løst noe mer enn det følelsesmessige.

Det samme må kunne sies om en vaksinestrategi som er one-size-fits all.

At den ikke på noe tidspunkt har blitt differensiert er absurd i all den tid unge friske voksne er overrepresentert blant alvorlige bivirkninger av nettopp vaksinene, og knapt representert blant dem som får alvorlig sykdomsforløp og/eller belaster helsevesenet.

8 Likes

Tidspunkt for når det bør skje regner jeg med det er mange synspunkter på her :slight_smile:
Vi har vel jevnt over ligget en måneds tid etter danskene i utviklingen nå så om vi skal følge litt deres timing så er vel i slutten av februar et naturlig tidspunkt. Jeg har vel ikke den helt store troen på at det blir tilsvarende beslutning i Norge før 2. halvdel av februar i hvertfall.
Men det begynner jo omsider å nærme seg en normalisering ser det ut til.

Vi gjør vel bare slik som naboene gjorde en mnd før hele tiden. Virker som om våre folk ikke tenker selv eller våger å ta noen beslutninger før de kan lene seg på hva et naboland har gjort før dem.

1 Like

Stemmer vel ikke helt. Hvis du ser hva som ble gjort i Norge i desember så tror jeg vel ikke det samsvarer veldig med det nabolandene gjorde. Eller?
På den andre siden hadde det jo også vært rimelig idiotisk å ikke se på hva naboland gjør og kanskje kopiere det som ser ut til å fungere. Fin input til egne beslutninger det.

YEP !

6 Likes

Det er sjelden jeg har sett noen som er så enige med de allmektige uten å ha en egeninteresse av det som det du er. Mener du vi har så perfekte myndigheter siden du er uenig i alt av kritikk?

Desember driter jeg i. Det har vært pandemi i 2 år og det er blitt fattet hundrevis av beslutninger. Det går igjen at “vi ser hva de gjør i Danmark, I Sverige har de gjort sånn osv.”. Jeg vet ikke hvor vi går foran og leder de skandinaviske landene. Vi har jo en mulighet nå. Men dersom vi åpner opp nå så gjør vi jo bare som SA sier. Så det er ikke noe bedre. Hva med å komme opp med noe selv?

Enten det gjelder godkjenning av vaksiner, innreiseregler eller hva det er så stenger vi etter de andre og åpner etter også. Jeg føler det i hvertfall slik. Det gir ikke tillit når de danser etter andre piper hele tiden og knapt skiller seg fra resten på noe. Om noe de har kopiert fra et annet land har fungert eller ikke vet de jo ikke uten å sjekke det. De har bare sett at befolkningen har godtatt det uten massedemonstrasjoner i gatene. Det er vel det eneste de sett før de har kopiert.

3 Likes

Enda godt regjeringen på et blunk finner frem fem milliarder kroner til å kjøpe hurtigtester som gir feil svar ~45 prosent av gangene, i stedet for å en gang begynne å adressere gjennomgripende underkapasitet i helsevesenet. Noe de setter av hele 39 millioner til.

Honk honk :circus_tent: :earth_africa:

14 Likes

Tenk på kostnadene med alle som kommer til å bli pålagt karantene på bakgrunn av en slik test…

:flushed:

Ja, hvis man 1. gidder å bruke slike tester, og 2. forholder seg til resultatet.

Virker som dette har endret seg veldig siden den gamle artikkelen der.
Såvidt jeg kan se har andelen falske positive for hurtigtester sjekket med PCR i danmark siste 7 ukene ligget på et snitt på 8,7%.

1 Like

Jeg er da ikke uenig i all kritikk. Av og til er jeg bare uenig i påstandene folk bruker når de kritiserer og av og til er jeg til og med enig i kritikk.
At ekspertisen er enige i mye av det jeg mener synes jeg ikke du kan holde mot meg :laughing:

2 Likes

Det var vel en 1/2 mrd, for 15 mill hurtigtester. Alternativet hvis de ikke ble kjøpt inn er vel at helsevesenet måtte utføre disse testene på teststasjoner og ananlysert på lab’ene sine, og tviler på at det hadde blitt noe billigere.

Hvor har du dette fra?

2 Likes

Alternativet er å ikke teste. Hvorfor holde på med omfattende testregime?
Har jo ingen hensikt lengre.

4 Likes

Sto her: Norge har kjøpt hurtigtester for en halv milliard uten anbud – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet og trodde det var det som det ble referert til (my bad), men er ganske sikker på at poenget om pris pr test hjemme vs offentlig står seg også med den nye tiltakspakken i vg-linken

Sikkert billigere med test hjemme ja. Men vet du hva som hadde vært enda billigere? Bare avslutte hele opplegget.

5 Likes

Skjønner at du er utålmodig og frustrert, men jeg tror det er fordelaktig å være varsom. De gangene samfunnet har lettet på tiltakene tidligere, har vi vært nødt til å reversere og gjeninnføre tiltak. Gradvise lettelser etter faglige vurderinger tror jeg er riktig løsning, men det er ingen tvil om at helsemyndighetene er under et voldsomt press fra ulike kanter i vurderingen av tempoet i dette.