Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Assange er en folkehelt. Sammen med Snowden og Chelsea Manning. De representerer det amerikanske folk, og ikke den politiske eliten. Det er her forskjellen ligger. Den politiske eliten, CIA, NSA, etc. opererer ikke i favør for amerikanerne. Dette har vi sett lenge, spesielt når The Patriot Act gikk i full effekt, Snowden og Vault 7, etc. Og også i nyere tid, med Project Veritas og whistleblowers.

The government vs. the people.

7 Likes

Der kom bekreftelsen som de fleste av oss har ventet på.

Har man hatt covid, vil man ikke få noe ekstra beskyttelse av å vaksinere seg i tillegg.
Vaksinerte personer hadde høyere risiko en uvaksinerte som hadde gjennomgått en infeksjon av corona.

Med andre ord, å kjøre booster vaksiner på personer som allerede har vært syke av corona er totalt bortkastet! Man er altså bedre beskyttet en folk som har vaksinert seg, men fremdeles ikke godt nok til å kvalifisert seg for et koronapass :joy:

10 Likes

​Let’s put the current conflict into a historical context. If President John Kennedy was justified in risking war to prevent nuclear missiles from being installed in Cuba in 1961, then why exactly is Russian President Vladimir Putin being reckless in risking war to prevent NATO weapons from being installed in Ukraine in 2022? Would any great nation allow the development of such a threat on its border?

​The world could have been thrown into war in October 1962 if Soviet Premier Nikita Khrushchev had not been willing to take into consideration the non-negotiable position that Kennedy was taking.

Spot on analyse. Problemet i dag er at vestlig MSM + vår egen Stoltenberg insisterer på at det er kun Russland som er ansvarlig for denne krisen, og da blir det umulig for politikere å kunne inngå et kompromiss med Russland for å heve felles sikkerhet.

8 Likes

Litt av tanken er vel å begrense smitteøkningen noe slik at man unngår å ha alt for mange smittede samtidig. Tilbake til en mild variant av “flatten the curve”. Utbredt testing avdekker jo i stor grad hvem som er smitteførende og når smitteførende holder seg hjemme blir jo smitteøkningen noe redusert.

Det at det kun er de med godkjent vaksinepass som ikke behøver PCR test er jo for at folk ikke skal kunne jukse seg til et gyldig vaksinepass. Hvis vi i Norge hadde innført at man kan selv registrere seg til gyldig vaksinepass hadde vi nok risikert at vårt vaksinepass ikke ble godkjent mange steder. Og i forbindelse med reising vil nok det være noe som vi kan måtte bruke en stund enda.

1 Like

Problemet er jo ikke smitten slik det er nå. Det er all karantenetiden som folk blir satt i pga. en positiv test.

Men poenget du kommer med, at dem skal begrense smitteøkningen faller jo sammen når man ikke trenger å teste seg hvis man har booster eller har 2 vaksiner+ smittet.
Disse smitter like mye som dem som kun har 2 doser. Alle disse vil da ikke bli talt med og falle utenfor statistikken, som man da skal bruke for å måle smittespredningen…?? Hallo hvor er logikken?

Når man nå i tillegg har data ifra CDC som viser med tall og fakta et det er ingen forskjell på risiko mellom en person som har vaksinert seg og hatt covid og en som kun har hatt covid. Det blir helt idioti å kjøre på med booster på disse personene. Ene og alene for å få et godkjent pass!

Har en kollega som hadde corona i jula. Ikke vaksinert. Han vil aldri få et coronapass slik det er nå. Men han har bedre immunitet en alle som har vaksinert seg både 2 og 3 ganger.

Fikk høre når jeg kom på jobb nå fra en kollega. Vennepar av dem med ei jente på 12 år. Tok vaksinen. Samme dag begynte hun å blø store mengder nedentil. Lokalsykehuset klarte ikke stoppe blødning. Luftambulanse til Haukeland, 4 poser med blodoverføring før dem klarte å stoppe det.

Det er helt hull i hodet slik dem holder på nå med de yngre!!

9 Likes

Man skal ikke slutte å teste seg selv om man er fullvaksinert (2+boost/smitte), disse skal bare slutte å bekrefte en positiv hurtigtest med en PCR-test. Og man skal fortsatt holde seg hjemme en periode så effekten blir uendret bortsett fra at det blir færre PCR-tester.
Disse positive hurtigtestene skal registreres og disse kan da selvsagt telle med i statistikken.

Ser ikke helt problemet med logikken jeg :slight_smile:

1 Like

Problemet er at hurtigtestene ikke er i nærhetene av følsomhetene til PCR testene. Ergo vil dem slå ut negativ selv med symptomer.

Dette er rapportert fra leger i Israel, hvor folk med milde symptomer tester negativt på hurtigtester, men positivt på PCR tester.

Resultatet man har da er folk med milde symptomer og som er smittebærende som går rundt og tror dem ikke har corona.
Ikke et problem i seg selv tror jeg, da man mest sannsynlig har mangen av dem allerede.

Hele opplegget blir for dumt når man legger sammen alt av tiltak og unntak på tiltakene.

UK fjerner coronapass og obligatorisk maskebruk.
Irland fjerner coronapass, maskebruk kun ved store folkemengder.
Israel er i ferd med å se på store lettelser på hele coronapasset.
Sør- Afrika har avsluttet smittesporing.

Samtidig sitter vi på berget her å messer om coronapass, mens mer og mer data bekrefter det man har sett fra Sør-Afrika.

Om folk føler seg tryggere med 3 og 4 vaksiner i seg så skal dem få lov til det. For min del kan dem bade i det. Men jeg vil heller ha en runde omicron en noe mer vaksiner. Da all forskning viser at naturlig immunitet er milevis bedre en noen som helst vaksine som finnes per dags dato for dette her.

1 Like

For min del er mer problemet at man behandler omicron som en forferdelig sykdom. Det er vel ikke noe som tyder på at det er det?

Delta ga til dels mening, og logikken før vi fikk vaksiner ga ganske god mening. Men nå? Folk flest er vaksinerte, og en mild variant sprer seg overalt - og denne mildere varianten gir god beskyttelse.

Burde vi ikke bare stoppe å forsøke å begrense smitten blant unge friske folk, og heller si at hvis man er veldig syk, eller veldig gammel, så bør man forsøke å isolere seg i 1-2 måneder ?

7 Likes

Det er jo ingenting som hindrer folk fra å ta 2 vaksiner + X antall boostere i utgangspunktet hvis de mener at de trenger det pga helsetilstanden?

Spørsmålet er hvorfor man skal behandle det som jordens undergang at en relativt ufarlig sykdom sprer seg blant barn, ungdom, unge voksne som ikke har helseproblemer, og hvor de fleste vel har foreldre som er vaksinerte og derfor beskyttet.

Ja alle er ikke trygge mot alvorlig sykdom eller død, men - skal vi virkelig kreve at “alle” er sikre?

1 Like

Fatter ikke at noen gidder å forholde seg til det tøvet.

Hadde jeg hatt booster så hadde jeg aldri tatt en test igjen.

Skulle jeg liksom ringt inn og satt meg selv i isolasjon? Det verste er jo at folk kommer til å gjøre det også.

2 Likes

Selv om hurtigtester ikke er riktig like gode som PCR-tester så har ikke det noe å si egentlig. Hurtigtester gir også riktig resultat på de aller fleste og poenget med testingen er jo at man skal redusere smitteøkningen og det gjør man med denne testingen. At noen få får negativ svar selv om de skulle være smittebærende er ikke et nevneverdig problem. Disse utgjør nok en liten del av de smittebærende som beveger seg rundt.
Hele poenget er jo bare å redusere smitteøkningen noe slik at toppen ikke blir så høy. Og testingen er nok et effektivt middel for det.

Hvor stor grad man bør begrense smitteøkningen kan selvsagt diskuteres men det er en annen diskusjon.

Vaksinering er og bør være frivillig. Og med omikron er kost nytte vurderingen endret ganske mye.

Koronapass synes jeg man bare kan legge død her hjemme. Det finnes måter å få noe ut av det men med Omikron så er det ikke verdt det.

Kan uansett være greit å vite om man har det da og holde seg hjemme til man er mindre smittsom. Med en test vet man i det minste om man bør unngå visse personer i en periode.
Synes det er greit at folk holder seg hjemme når de har testet positivt jeg. Er tross alt bare en kort periode uansett.

1 Like
1 Like

"Før hun dro på jobb på mandagen, tok Marie sin niende hurtigtest. Også denne var negativ. Men senere på dagen, begynte hun å merke symptomer.

– Jeg begynte å få litt vondt i halsen, og ga beskjed til lederen min. Jeg ble sendt for å ta en PCR-test, og den ble positiv, sier hun."

Ser ikke helt at dette er noe å skrive om jeg da. Er jo godt mulig en hurtigtest på det tidspunktet hun tok PCR-testen også ville vært positiv. Skulle man fått noe nyttig ut av dette måtte hun ha fortsatt å ta hurtigtester også for å se når de slo ut.

Om hurtigtestene ikke er riktig like følsomme som en PCR-test så må man jo sette en grense for hva som er godt nok. Og for de fleste formål er de gode nok.

Ingen vits å ta hurtigtest uten symptomer. De slår aldri ut før du merker det selv.

1 Like

Hvis folk bare holder seg hjemme når de er syke AKA normalen fram til 2020 så holder det lenge.

5 Likes

Hvor er linken som sa noe slik som at 17000 av 180 000 innlagte på sykehus i England var innlagt med covid som hovedårsak? Eller husker jeg feil nå? finner ikke linken igjen og er ikke sikker på om det var i denne tråden.

17000 var dem som var død kun av covid. Ingen underliggende årsaker eller andre ting. Og snittalderen på disse var 82,5 år…

1 Like

Kanskje Norge dilter etter i kjent stil ved neste vurdering?
I alle fall på tide!

2 Likes

her i huset ble alle sammen smittet i julen, dattera mi (16År) var sist ut. Vi hadde ikke isolasjon innad i huset da vi ville bli ferdig med dette. (i allefall i første omgang, har vel ingen garanti for att man ikke blir smittet igjen) Alle er vaksinert 2 ganger, kona 3 ganger grunnet jobb. Dattera mi ble ikke smittet og vi trodde hun ikke kom til å få det, selv om vi klemte henne på rundgang hver dag. Da vi egentlig hadde gitt opp, fikk hun meget svak strek nr 2 på hjemmetesten. Vi bestilte CPR og riktignok var hun smittet. Hun hadde overhode ingen symptomer verken førsmitte, under den pålagte karantenetiden. heller ikke i etterkant, ikke engang snufsete. Hvor mange som henne fins det rundtomkring? Hun skulle jo på skole, når karantene tiden var over hadde jo vi sendt henne på skolen. Der hadde hun jo sikkert smittet hele klassen uten att noen viste hvor smitten kom ifra. Buss frem og tilbake hadde jo ikke være bra heller.

1 Like

Ja, det hadde jo vært virkelig fælt.

Grusom sykdom dette for barna.

6 Likes