Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Er det noe sammenheng med kinas flexing i stillehavet? Utfordrer strategiske amerikanske lokasjoner i øst og provoserer nato i vest, begge ender med usa i spissen.

Kommunistiske regimer som ønsker å gjøre verden veldig obs på både krefter og tilstedeværelse.

Vesten må innføre sanksjoner mot Russland allerede nå, med gradvise økninger hver uke.
Hvorfor ?
Fordi Russland allerede struper Ukraina økonomisk.
Ingen vil investere i et land som kan bli russisk når som helst.
Derfor må det offentliggjøres en plan der det koster mer og mer for russerne å fortsette trusselen.

Høres ut som en ganske dårlig idé, med mindre du tror at sanksjonene vil få Russland til å endre atferd, noe jeg tviler på. Generelt er det vel få land som har endret atferd som følge av sanksjoner, Russland ble jo sanksjonert i 2014. Og nye sterke sanksjoner mot Russland vil trolig ramme EU sterke enn Russland.

1 Like

Beskriver vel ganske godt hvorfor alle her ikke stoler på «meningsmålinger eller valg» i Russland

2 Likes

Her er det snakk om skepsis til utlendinger. Jeg har begrunnet over hvorfor jeg mener feilmarginen vil være lav på en slik meningsmåling. Så må dere gjerne tro at hele Russland blir skremt til å like Putin, men da har dere et forvrengt bilde av Russland.

1 Like

Hvordan skal man få Russland til å endre adferd da ?
Tror du de blir «snille» hvis de får det som de vil ?

Hvis de lykkes med Ukraina kan de fortsette med Sverige og Finland.
Kina vil oppdage at de kan gjøre det samme med Taiwan.

Jeg tror et av hovedproblemene er at folk i Vesten har usedvanlig liten kjennskap til landet. Jeg er forbauset over hvor mange som har sterke meninger om landet, men som en gang aldri har vært der.

Og således ikke evner å forstå hva de mener. F.eks. når RU sier at sikkerheten er truet, så svarer bare NATO: det er umulig for vi er bare defensive osv.

Dvs, man snakker bare forbi hverandre. En seriøs dialog hvor man faktisk satte seg ned og forhandlet på en skikkelig måte tror jeg faktisk kunne gitt resultater.

Russland er opptatt av å bli sett som en likeverdig part i det som angår Europas, og særlig øst-europas sikkerhet. De føler de ikke har noe de skulle sagt i det hele tatt, noe som avler mer vrange.

Skepsis gir mer skepsis. Begge veier, ref artikkelen fra Evilfreud også. Russland har etter 2014 blitt mer nasjonalistiske, mer autoritære osv. Dvs alle retninger har gått feil vei i Vestens øyne etter 2014 og sanksjonene.

Slik tror jeg det vil fortsette å gå så lenge fiendtligheten fortsetter, og begge har atomvåpen.

Jeg tror løsningen er mer handel, mer samarbeid, og diplomatiet i Vesten trenger mer kunnskap om Russland. Når det skjer vil RU automatisk tilpasse seg mer våre institusjoner, menneskerettigheter osv. Mye bedre det skjer frivillig enn med tvang. Dog vil RU og EU alltid være forskjellig. Det er ikke mål at de skal bli som oss.

Når det gjelder situasjonen akkurat i Ukraina og hvordan man kommer seg ut av den, tror jeg det er fullt mulig å få både Ukraina og Russland til å gjennomføre Minsk-avtalen. Det er det Putin har sagt offentlig hele tiden, og dette er nok for han til å kalle det en seier på hjemmebane. Det er nok også for EU. Og for Urkaina også hvis eu legger press.

10 Likes

Enig i alt dersom man forutsetter at Putin har «gode» intensjoner, noe jeg ikke tror.
Når Russland driver med cyberangrep må det få konsekvenser. Hvis Ru ikke kan hindre at landet kriger på cyber må de stenges ute fra cyber.
Når Hviterussland og Ru inviterer flyktninger til Polen må det få konsekvenser.
Det er ikke sivilisert oppførsel som innbyr til forhandlinger. Det er faenskap.
Hitler ville ikke vært fornøyd om han hadde fått Polen.

Dessuten er ikke deler av Ukraina noe Ru har noe med. (Minsk avtalen)

dersom man forutsetter at Putin har «gode» intensjoner…

Sikkert delt tidligere, men denne kan være grei å følge med på .

1 Like

Ukrainas utenriksminister Dmytro Kuleba etterlyser sanksjoner nå. (VG)

Enig i at det må koste å terrorisere andre land, slik Ru gjør nå.

Ikke enig. Riset bak speilet bør holdes der i tilfelle krig.

Blir det krig bør man ikke bare strupe inntekter til russland og kjøre strategisk eksportforbud. Man bør umiddelbart inndra og tvangsselge aksjeposter eid av russiske statsborgere/pensjonskasser, diverse engelske fotballag, yachter, italienske herskapshus, boliger i Marbeilla osv… osv… listen er lang.

Pengene bør settes i fond for gjenoppbygging, krigsofre og flyktninger generelt.

3 Likes

Ja, man kan jo offentliggjøre lister over kommende sanksjoner og legge til nye for hver dag som går.

1 Like

Ved å ikke foreta seg noe (les: flagge sanksjonene) i forkant av en invasjon kan historien aldri bli fordreid til å hevde at USA/Allierte gjorde noen provokasjoner i forkant av en konflikt.
Så det er helt riktig å ikke si noe om hva disse innebærer nå.
Hadde sanksjonene blitt offentliggjort i forkant kan alle de rammer også foreta seg grep for å forhindre/redusere skaden/virkningen de eventuelt vil medføre.

2 Likes

Endelig noe litt nyansert.

«Det er en helt annen ordlyd i de norske avisene enn hva som er i de ukrainske avisene. Norske medier gir et mye mer kaotisk bilde enn hvordan det føles her. Så klart vi prater om det, men hverdagen går som normalt. Livet er like idententisk som for ett år siden.»

7 Likes

Dette er positivt, hvis det lykkes.

Russia and France will organize a meeting in the coming hours with an aim to reach ceasefire, Paris has revealed

During their phone conversation on Saturday, the leaders have agreed to resume work within the framework of the Normandy format, which consists of French, German, Russian and Ukrainian leadership. It was also decided that a meeting of the trilateral contact group would be held “in the next few hours” in order to “obtain a commitment from all the stakeholders” to ceasefire on the line of contact.

A meeting between French and Russian ministers of foreign affairs Jean-Yves Le Drian and Sergey Lavrov would take place “in the coming days” with diplomatic work due to intensify in general, according to Paris.

Spørst hvordan dette tas i mot i Washington. USA er sjeldent fornøyd med å holdes utenfor.

7 Likes

www.abcnyheter.no

Zelenskyj ber om umiddelbar våpenhvile | ABC Nyheter

  • – Vi ønsker å intensivere fredsprosessen. Vi støtter en umiddelbar samling av TCG, Den trilaterale kontaktgruppe, sier Zelenskyj.

TCG består av Ukraina, Russland og Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE), som har bidratt med observatører i konfliktområdet de siste årene.

Macron ringte Zelenskyj umiddelbart etter at han hadde snakket med Russlands president Vladimir Putin.

  • Under telefonsamtale søndag skal Macron og Putin blitt enige om å fortsette forsøk på å løse Ukraina-krisen.

Det skriver blant andre det russiske nyhetsbyrået Tass.

De to statslederne snakket i 105 minutter søndag ettermiddag, i det Frankrike kalte muligens det siste diplomatiske forsøket på å hindre en russisk invasjon av Ukraina.

Samtidig gjentar Putin i en uttalelse at USA og Nato må ta russiske bekymringer på alvor i sikkerhetspolitikken.

4 Likes

The Special monitoring missons’s freedom of movement continued to be restricted, including at two checkpoints of armed formations in Donetsk region.*

6x flere brudd på våpenhvilen enn normalt

Elysee: We have indications that Russia is preparing to deploy additional forces in the Donbass region