Jeg tror et av hovedproblemene er at folk i Vesten har usedvanlig liten kjennskap til landet. Jeg er forbauset over hvor mange som har sterke meninger om landet, men som en gang aldri har vært der.
Og således ikke evner å forstå hva de mener. F.eks. når RU sier at sikkerheten er truet, så svarer bare NATO: det er umulig for vi er bare defensive osv.
Dvs, man snakker bare forbi hverandre. En seriøs dialog hvor man faktisk satte seg ned og forhandlet på en skikkelig måte tror jeg faktisk kunne gitt resultater.
Russland er opptatt av å bli sett som en likeverdig part i det som angår Europas, og særlig øst-europas sikkerhet. De føler de ikke har noe de skulle sagt i det hele tatt, noe som avler mer vrange.
Skepsis gir mer skepsis. Begge veier, ref artikkelen fra Evilfreud også. Russland har etter 2014 blitt mer nasjonalistiske, mer autoritære osv. Dvs alle retninger har gått feil vei i Vestens øyne etter 2014 og sanksjonene.
Slik tror jeg det vil fortsette å gå så lenge fiendtligheten fortsetter, og begge har atomvåpen.
Jeg tror løsningen er mer handel, mer samarbeid, og diplomatiet i Vesten trenger mer kunnskap om Russland. Når det skjer vil RU automatisk tilpasse seg mer våre institusjoner, menneskerettigheter osv. Mye bedre det skjer frivillig enn med tvang. Dog vil RU og EU alltid være forskjellig. Det er ikke mål at de skal bli som oss.
Når det gjelder situasjonen akkurat i Ukraina og hvordan man kommer seg ut av den, tror jeg det er fullt mulig å få både Ukraina og Russland til å gjennomføre Minsk-avtalen. Det er det Putin har sagt offentlig hele tiden, og dette er nok for han til å kalle det en seier på hjemmebane. Det er nok også for EU. Og for Urkaina også hvis eu legger press.