Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Hva jeg tenker på? At Russland ikke kan invadere Ukraina. Ikke bare er det ALTFOR risikabelt i retning storkonflikt, men disse ~150.000 soldatene er på ingen måte tilstrekkelig til å invadere noe som helst.

Blir nok en allianse en dag mellom Russland og Kina som gjør at USA’s rolle som verdenspoliti er over.

2 Likes

Det er ingen tvil om at Russland forsøker å vise styrke og at de mener alvor, og at atferden deres nå etter mitt skjønn jo er per definisjon militaristisk.

Det store spørsmålet er imidlertid om kravene de stilte er legitime, og om responsen de fikk var betryggende eller ikke.

Min hypotese (og den er egentlig ikke spesiell original) er at Russland genuint mener (om det er på feil eller riktig grunnlag er en annen diskusjon) at deres nasjonale sikkerhet er truet pga. NATOs fremstøt i øst. Jeg tror ikke dette bare er et påfunn/påskudd pga andre motiver (f.eks. styrke oppslutning innenlands osv), selv om det også kan være med å spille inn. Jeg tror det sitter folk i det russiske forsvarsdep som faktisk mener NATOs utvidelse østover er en reell trussel mot “rikets sikkerhet”. Dette er jo en utvikling som har pågått over flere år - og egentlig er det ikke noe spesielt nytt som har skjedd den siste tiden som gjør at trusselen plutselig har økt x ganger, selv om Ukraina nok betraktes som en en dråpe i et beger.

Jeg antar det er først nå Russland mener at de er sterke nok (de har jo modernisert hæren sin ganske kraftig, særlig atomteknologi) til at kravene deres faktisk kan bli hørt, og at de er villige til å betale en høy pris for å presse frem en løsning der NATO strekker seg lengre enn de gjorde i svaret på det brevet Russland sendte. Ganske enkelt fordi det sett fra Moskva er et eksistensielt spørsmål (igjen, på feil eller riktig grunnlag kan diskuteres).

2 Likes

Det er risikabelt, og vil få enorme konsekvenser, men de kan fortsatt gjøre det.

USA/UK gjorde rent bord med <300,000 mot over 1 mill soldater i Irak. Russland kan også rask mobilisere så mange de trenger.

1 Like

Vi er nok mye mer på linje enn jeg (vi) trodde for noen dager siden, Prto :blush:

Det er umulig. Ukraina er ikke Irak. At amerikanerne og vår eminente presse snakker om at de skal ta Kiev (og mer til) er pling plong.

Mulig det er så enkelt at planen er at upopulære politikere i ettertid skal slå seg på brystet med «alle våre offentlige advarsler skremte slemme Putin til å ikke invadere». I så fall er det like virkelighetsfjernt.

Beslutninger om å invadere land og risikere katastrofal storkonflikt gjøres ikke på bakgrunn av narrespill i pressen.

2 Likes

Ja, galskap er ordet. Men tror dessverre det går den veien :confounded:

1 Like

Vi får håpe du har rett, Henke!
Jeg holder likevel muligheten åpen for at USA sitter på mer og bedre info enn oss.

1 Like

Hva er da poenget? Da kunne de vel like godt stilt ultimatumet uten økt tilstedeværelse og spart milliarder?
Hva slags spillteori er det Russerne driver med om denne seansen er en åpenbar bløff og spiller rett i hendede til NATO?

1 Like

Spørsmålet du bør stille er hvorfor vi får høre dag ut og inn at russerne skal invadere Ukraina med en styrke som ikke er tilstrekkelig eller relevant til å gjøre nettopp det. Jeg forstår ikke poenget, i alle fall. Annet enn at det nødvendigvis må være noen politiske motiver bak for hardt pressede politikere på hjemmebane, som anser dette som en kjærkommen distraksjon.

Putin er en paranoid psykopat med null empati. Andre menneskeliv betyr ingenting.
Hvis Putin tror hans egen maktposisjon er truet kan han gjøre hva som helst. Da har han ikke mer å tape. Det beste hadde vært om en av hans egne knerta ham.

3 Likes

det du nettopp beskrev er ikke bare presidenten i russland, men også i usa, kina, og storbritannia.

nytter ikke å få bort en leder når resten er i samme skur. det trengs en hel verdens-omveltning og fjerning av den militære industrien for å få en nærmere perfekt verden

1 Like

Har du hørt om valg?
Det er noe Russland burde innføre også.

demokratisk valg i usa er en illusjon… forskjellig president, men folka i etterretningstjenesten og pentagon forblir de samme… og lobbyistene som dikterer politikken

2 Likes

Tenkte meg at du var en konspirasjons-freak :rofl:
Hvem tror du trekker i trådene og har klart å sette inn de samme folka i alle NATO land ?
Rothschild ? :rofl:

Du er temmelig bastant og selvsikker. Hvorfor skal vi stole mer på deg enn de som faktisk har formell ekspertise på krigsføring?

Denne var egentlig til h3nk1

Det har jeg allerede et svar på, for å skade/mistenkeliggjøre Russland og styrke NATOs posisjon i både EU og Ukraina.
Derfor er det eneste jeg lurer på hvorfor Russland ville vært dumme nok til å unødvendig legge til rette for en slik informasjonskampanje.

hva har konspirasjonsteorier med kommentaren min å gjøre