Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Du tror noen andre har makten.

Jeg har også jobbet med «war games» for hva det er verdt. Saken er sammensatt: det er teoretisk mulig at russerne kan nå Kiev og deretter etterfylle med nok styrker til å «invadere» Ukraina på en måte som gjør dem i stand til å «holde» posisjonene uten fullt kaos / geriljakrig mv.

Det er den politiske dimensjonen som er uforståelig ved å forsøke på noe sånt. En fullskalainvasjon av enorme Ukraina er altfor kostbart, politisk, militært og økonomisk.

I tillegg så har altså Russland sagt at dette aldri vil finne sted. Og det er det grunn til å tro på, fordi det er like kostbart som det er uklokt politisk.

Selv om @bamse mener Putin er psykopat og den desidert slemmeste politikeren i live, så er det lite som tyder på at han er utpreget dum.

6 Likes

Jeeezes :see_no_evil:

De sa de trakk seg tilbake også.

husker du da trump sa at han ville ut av midt østen og forbedre forholdet med russland

…gjorde han det?

1 Like

Han trakk seg ut av Midt Østen. Et bedre forhold krever 2 parter.
Putin gjør det ikke lettere med Krim i 2014 og nå kanskje hele Ukraina.

han trakk seg ikke ut av midt østen

Enig.
ABB var ikke dum heller, bare gal.

1 Like

Da gir det mer mening, jeg trodde du mente det var militært umulig.
Men jeg er uenig i to ting: at det har betyding hva Rusland sier de vil gjøre, og at Putin fortsatt er like smart. Min sønn på 16 stillte det hypotetiske spørsmålet: hvis Putin hadde fått en kreftdiagnose med sikkert død, kunne han da tenkes å utløse atomkrig? Heldigvis har Putin en datter, men jeg er likevel ikke sikker på svaret.

1 Like

PR* mener du?

Du har vel nok erfaring vil jeg tro, til å skjønne at det vi blir servert i media verken er det fulle bildet eller nødvendigvis sant? Selv om det er en offentlig uttalelse?

*Penere ord for propaganda

1 Like

Vil påstå at om dersom det er umulig at han invanderer, er han ganske dum som tilsynelatende uten grunn legger til rette for vestens informasjonskampanje.

Anser Russland sin militære tilstedeværelse som skalert og rasjonell for å ivareta det russerne anser som legitime interesser i Øst-Ukraina.

Tror ikke det er veldig god grunn til å miste nattesøvn over at Putin skal finne på noe «crazy» på den ene eller andre måten.

Tvert i mot er han en «tradisjonell / rasjonell» stormaktsaktør som nyter stor respekt også blant vestlig diplomati. Selv om det ikke nødvendigvis står på avisforsidene i disse dager.

3 Likes

Putin’s desire for power has always been so maniacal most of those opposing him were imprisoned, chased out of the country or plainly killed. Such were Mikhail Khodorkovsky, Boris Berezovsky, Alexander Litvinenko, Anna Politkovskaya and many more who have been arrested, imprisoned or who died inexplicably – even the Pussy Riot punk band, who dared to sing a song where they were asking Virgin Mary to “take Putin away”, became a victim of Vladimir’s Putin inability to give up the power.

Right now Vladimir Putin seems at the peak of his popularity in Russia. Yet his lying, cheating and all in all anti-social behavior had reached its peak too. And if Vladimir Putin truly is a psychopath, this means he either is, as many psychopaths are, just too sure that he will get away with it, and became so arrogant he doesn’t hide these traits of his character, or he feels he is cornered, and can lose his power

3 Likes

Denne rasjonelle aktøren som i to år har stengt seg inne grunnet frykt for Covid.
Jeg synes han har endret seg de to årene.

1 Like

One more thing must be understood when dealing with a psychopath. Psychopaths usually don’t care for the consequences of their actions. They will not let others intimidate them, if this doesn’t mean being immediately threatened. This makes psychopaths extremely dangerous, especially when their power and control become questioned. When they’re armed with weapons of mass destruction – one might only imagine how extreme this danger can be.

Lavrov virker mer normal. Han skjønner at sjefen er koko. Kanskje han kan ordne opp ?

Denne beskrivelse av psykopati blir litt lite akademisk men er for så vidt i tråd med lærebøkene.
Jeg tror ikke det er så dumt at USA i sine utmeldinger om forestående krig gir Putin en exit-strategi, hvor han kan trekke seg uten å tape ansikt. Når Rusland latterliggjør spådommene om krig tror jeg det er akkurat hva USA ønsker.

3 Likes

Helt enig.
Heldigvis er det mange smartinger i USA og NATO som er i stand til å diskutere og tenke ut lure trekk.
Putin har ikke slike i ekkokammeret sitt der folka frykter Putin og bare sier det han vil høre.

1 Like

De amerikanske og russiske forsvarssjefene snakket sammen fredag, og utenriksministrene skal møtes i kommende uke.

USAs president Joe Biden har uttalt at han tror en invasjon er nær forestående, men sier også at han er villig til å møte Putin når som helst og hvor som helst.

Tror og håper det blir noe enighet til uka. Ellers er dessverre OL ferdig idag…

Virker som klassisk good :policeman: bad :policeman:
Artig utvikling da jeg alltid har syntes at Lavrov er den ubrukelige av dem :grin:

2 Likes

Var vel senest fredag at Biden ikke ønsket å gå i samtaler med Putin. Må han bestemme seg her :sweat_smile:

håper dette var en spøk…!

1 Like