Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

kommer ingen møte på en stund.

Att folket orkar med Putin

De har ly mot vær og vind, hvis de attpåtil får mat en gang i blant - hva er problemet?
Dette er soldater, ikke snowflakes.

4 Likes

Ser omtrent ut som da min tropp fikk en halvtimes pause på øvelser fra min tid som uniformert.

5 Likes

jo, men egentlig ikke så veldig mye…

Någon som vet om Ryssland haft råd att använda rostfria skruvar på SU-27 planen ?

Ser ut som de fleste HV øvelser hvor det er mye ventetjænest.

1 Like

Uenig

Har du dårlig eller selektiv hukommelse?
At du ikke har tjenestegjort er jeg hvertfall ganske sikker på…

Dålig jämförelse. Sätter du likhetstecken mellan dessa ? Och ja jag har gjort lumpen 10mån. Låg aldrig i en ormgrop i 5 dagar.
Tips att du google translet rapporten

1 Like

Russland skaffer seg «venner» ved å true/bombe dem.
Vesten skaffer seg venner ved å tilby frihet og beskyttelse.
Mon tro hvilke venner som blir mest lojale :thinking:

2 Likes

Foreløpig ser alt til å spille seg ut etter boka, Russland kommer med falske påstander om massegraver, etnisk rensning og terrorangrep i Donetsk og andre utbryterrepublikker og bruker dette som påskudd for invasjon. Kanskje ønsker Putin å gi inntrykk av at det er dette de vil gjøre, men så trekke seg i siste liten? Men hva har han i så fall oppnådd? Han har bare piska opp stemninga i Russland for så å trekke seg og framstå som feig. Jeg har vanskelig for å se hva han kan vinne på dette.

Tror dessverre derfor sjansen for invasjon er høy. Putin vil legitimere det med løgner innad i landet og ikke en gang gjøre noe særlig forsøk på å legitimere det for resten av verden, bortsett kanskje fra en viss appell til russiskvennlige segmenter med dårlig skjult fascistisk lengsel i Vesten. Hvis det viser seg at det er dette som skjer er det ikke akkurat snakk om 3D-sjakk. Det er bare pinlig og uendelig tragisk.

5 Likes

Mener du meg og @anon88079159?

1 Like

Jeg tenkte ikke på dere da jeg skreiv det, nei.

Jeg tenkte på dem som — hvis dette spiller seg ut omtrent som jeg har skissert — fortsatt mener Russlands påskudd for invasjon er troverdig og at en invasjon er rettferdiggjort. Disse mener jeg i så fall har falt ned i et propagandahull som er høyst problematisk.

Jeg tviler på at du og @anon88079159 tilhører denne gruppa.

VG:
Putin omtaler situasjonen som «ekstremt anspent», og sier at han derfor har kalt inn til et ekstraordinært møte i det russiske sikkerhetsrådet og utsetter møtet med Biden.

Begynner ikke dette å ligne et skuespill?
Innser Putin at han har tapt uansett hva han gjør?
Har han satset høyt og tapt?

3 Likes

image

Russia says five people killed while preventing border breach from Ukraine | Al Arabiya English

Det kritiske punktet for om man tror det blir invasjon eller ikke, er vel om man godtar premisset om at dette handler om sikkerhetspolitikk.
Hvis Russlands mål er sikkerhetspolitisk, slik de hevder, tror jeg situasjonen blir løst (midlertidig) med en avtale.
Hvis dette derimot handler om imperialisme og Russlands/Putins forhold til Ukraina tror jeg det blir invasjon.
Putin har ønsket å innlemme Ukraina i Russland lenge. Som han sa til Bush er Ukraina egentlig slett ikke et selvstendig land. Og essayet han skrev i sommer er virkelig skremmende lesning for oss som håper på fredelig sameksistens mellom Russland og Ukraina. Essayet er i øvrig også etter sigende skrevet av Putin selv, og setter etter min mening hans påståtte intelligens og analytiske evner i et grellt lys.

5 Likes

According to Russian journalist Mikhail Zygar, Putin has been obsessed with Ukraine since his first year in office back in 2000. This obsession intensified following the 2004 Orange Revolution, which Putin saw as a personal humiliation after his ill-judged intervention in Ukraine’s presidential election helped spark the pro-democracy uprising.

Ever since the Orange Revolution, Putin has regarded the return of Ukraine to the Russian sphere of influence as his most important task. This is the “unfinished business” he must accomplish if he wishes to secure his legacy and enter the Russian history books as one of his country’s greatest rulers.