Kjenner ikke så godt til den historien, men den er trolig et unntak snarere enn regelen?
Jeg vet ikke, men russiske venner sier at deres familier og omgangskrets i Russsland er totalt motstandere av krig mot Ukraina, og at det snakkes på en helt annen måte innenfor husets 4 vegger enn ute i offentligheten.
Det spørs hvor mye du kan ekstrapolere utfra det.
Greien er jo veldig enkel egentlig: De fleste russere får formet sine meninger fra russiske medier, mens de fleste vestlige får formet sine meninger fra vestlige medier.
Hvis du leser russiske medier får du dermed et relativt godt inntrykk av hva russerne mener. Og motsatt ved å lese vestlige medier. Eller kinesiske, iranske osv.
Så er det jo mange russere som har lav tillit til russiske medier. Men tror ikke den er lavere i Ru enn i Vesten.
Ikke så sikker på det. I vesten har vi en opposisjon. Det har de ikke i Russland og det vet mannen i gata. Derfor tror jeg de er mer sultne på utenlandsk media enn vi er. Vi har tross alt en viss tillit til media.
Det er i alle fall et håp.
Det gikk forresten et program på NRK i dag (vet ikke hva det het, kjørte bil) der russere i Norge diskuterte nettopp dette temaet. De sa det samme som meg. Russere er dritlei av å bli undertrykket var gjennomgangstonen.
Godt mulig det. Tror for øvrig de russerne som har valgt å bo i Norge generelt er mer kritiske til Ru, enn de som bor i Ru. Og det er jo også et sosialt selvmord hvis du er russer og bor i Norge og si at du støtter Putin til offentligheten, da tror jeg faktisk du kan slite med å få jobb. Og kanskje venner til og med
For å si det sånn: Jeg tror faktisk det er en større terskel for å si at du støtter Putin i Norge enn å si at du ikke støtter Putin i Ru.
Dette må være dagens dummeste utsagn.
Altså, nå mente jeg dette utfra perspektivet til den vanlige mann i gaten, som sier det, la oss si i en sosial sammenkomst med f.eks. naboer. Da tror jeg det stemmer.
Jeg har tidligere skrevet om Putin´s fryktkultur og ekkokammer.
Kan det vises bedre enn dette ?
Kan ikke utelukke at han blir utsatt for en “ulykke” en dag.
Hehe “Jeg støtter at disse to skal bli en del av Russland” xD Flott han sa det rett fram da
“Vi snakker ikke om det…nå!”
Siden det er opptak e det jo helt tydelig hvilket signal han ønsker skal komme ut. Finnes kun en sjef, og han bestemmer.
Moskvabørsen i pluss: https://www.investing.com/indices/mcx
Den hadde nok priset inn litt mer dramatikk.
Mener for øvrig jeg har lest mange steder at russiske tropper faktisk var satt inn i Donbass - men det ser ut til å ikke stemme (enda).
Fra notis på NRK:
Støre mente ikke å si at russiske styrker var inne i Ukraina
Jonas Gahr Støre (Ap) sa tirsdag at russiske styrker kom inn i Øst-Ukraina mandag kveld.
– Senere i går kom det russiske styrker inn i disse områdene i Ukraina. Det er etter folkeretten ukrainske områder, og det er en svært alvorlig handling, sa Støre.
Statsministerens kontor opplyser i ettertid til NTB at det Støre mente å vise til var at Vladimir Putin mandag varslet at de ville sende styrker inn i Øst-Ukraina, ikke at det faktisk er russiske styrker i Ukraina allerede. Dette er noe Russland avviser at har skjedd.
Nei altså, er det holdningen blir jo dette stygt.
“Ifølge nyhetsbyrået AP har Det hvite hus endret sin definisjonen av Russlands militære bevegelser inn i utbryterrepublikkene Luhansk og Donetsk.
Nå omtaler de det som en invasjon. Dette muliggjør en ny type sanksjoner mot landet.”
Med fulle sanksjoner så er det jo ikke noe mer å tape for RU. Kan like godt rulle videre vestover?
Deretter kan jo RU forhandle seg frem til litt lettelser i sanksjonene mot at man tillater at sivilbefolkningen i UA får tilgang på mat og medisiner, som vesten betaler for.
Det er vel denne avtalen som gjør at Putin har råd til å gjøre som han gjør nå
Er “bare” 10bcn. Men Putin ønsker jo lange avtaler, mens Europa ønsker korte.
Men hvis de ikke hadde hatt Kina som stor partner så hadde de ikke kunne gå inn i Ukraina
Sanksjoner mot Russland vil slå hardt tilbake på vesten så det blir trange tider ute i Europa også. Putin styrer showet nå og uansett hvilke sanksjoner en innfører slår det tillbake.
Skal Norge stoppe å sende laks til Russland?
Kanskje det vil gjøre Putin nervøs?….
Ja hvor lenge kan de som sanksjonerer klare seg uten gass fra Russland mon tro
Og til hvilken pris
Her er det kalkulasjoner på mange plan
Putin ser nok på vesten som litt svak for tiden bla etter mislykkede intervensjoner
“Russland var ein av dei aller største importørane av norsk laks fram til 2013. I 2014 stengte Russland grensene for norsk laks og regnbogeaure. Dei hevda at dei fleire gonger hadde funne rester av forbodne og skadelege stoff i fisken, noko Mattilsynet ikkje meiner det finst grunnlag for å hevde. Årsaka var nok heller eit svar på vestlege sanksjonar etter at Russland overtok Krim-halvøya. Kviterussland auka sin import etter 2013, særleg av regnbogeaure, som dei selde vidare til Russland.
Frå 2020 har russarane også sett ein stoppar for import av norsk laksefisk frå Kviterussland.”
Ser ikke ut som det er noe norsk lakseeksport til RU å stoppe. Bra for lakseaksjene, i så fall.