Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Hvis du ser pilen, så gikk støtten til Putin fra ca. 60 til 80% ifm Krim.

Nå ligger den på rundt 60-70%, antar at den vil gå opp igjen noe siden dette minner litt om det samme som med Krim. Et fulltallig underhus støttet anerkjenningen av republikkene, som også sier noe om stemningen i Ru.

Skjønner at du ikke tror russerne svarer ærlige på slike telefonundersøkelser. Men dette er det beste man har, Levada er uavhengig fra myndighetene. Og gitt at “feilmarginen” knyttet til ev løgn er konstant, så viste den uansett en signifikant økning ifm Krim. Tror vi ser en tilsvarende økning nå, dog ikke like stor som sist.

Når det kommer til eliten, hvor enkelte har sommerhus i frankrike og sender barna på universiteter i london osv, så vil nok reaksjonen være litt mer blandet. Men tror ikke det er nok til å skape reelle trusler mot regimets legitimitet/støtte.

Narrativet i Ru-medier er at Ru strakk seg så langt som de kunne, men Vesten/Ukraina ga ikke etter. Det er en utbredt oppfatning i Ru at NATO er en aggressiv part, som ønsker å ta over Ru. De er også godt opplært fra skolen av om historien om Napoleon og Hitler - dvs to invasjoner fra nettopp Vesten. Og i mindre grad opplært om Sovjets aggressive atferd.

Så er det jo også enkelte grupperinger i Ru som mener at dette var en dårlig avgjørelse, og at Putin bare lager trøbbel, og at han heller bare burde underordnet seg Vestens regler. Men denne andelen er liten i forhold til de grupperingene som mener Putin har vært for veik, og som nå vil støtte han.

Du må også huske på at en ekstern fiende er den beste måten å samle et land på. Du kan jo f.eks. se på hvordan det iranske regimet har klart seg med langt flere sanksjoner enn Ru.

Er det egentlig noen eksempler fra historien om land som enten har endret atferd eller veltet sin egen regjering pga sanksjoner? Mitt inntrykk er at det tvert i mot får et land til å samles om sin leder mot den “ytre fiende”.

5 Likes

Romania gjorde opprør

Kjenner ikke så godt til den historien, men den er trolig et unntak snarere enn regelen?

Jeg vet ikke, men russiske venner sier at deres familier og omgangskrets i Russsland er totalt motstandere av krig mot Ukraina, og at det snakkes på en helt annen måte innenfor husets 4 vegger enn ute i offentligheten.

1 Like

Det spørs hvor mye du kan ekstrapolere utfra det.

Greien er jo veldig enkel egentlig: De fleste russere får formet sine meninger fra russiske medier, mens de fleste vestlige får formet sine meninger fra vestlige medier.

Hvis du leser russiske medier får du dermed et relativt godt inntrykk av hva russerne mener. Og motsatt ved å lese vestlige medier. Eller kinesiske, iranske osv.

Så er det jo mange russere som har lav tillit til russiske medier. Men tror ikke den er lavere i Ru enn i Vesten.

Ikke så sikker på det. I vesten har vi en opposisjon. Det har de ikke i Russland og det vet mannen i gata. Derfor tror jeg de er mer sultne på utenlandsk media enn vi er. Vi har tross alt en viss tillit til media.
Det er i alle fall et håp.
Det gikk forresten et program på NRK i dag (vet ikke hva det het, kjørte bil) der russere i Norge diskuterte nettopp dette temaet. De sa det samme som meg. Russere er dritlei av å bli undertrykket var gjennomgangstonen.

Godt mulig det. Tror for øvrig de russerne som har valgt å bo i Norge generelt er mer kritiske til Ru, enn de som bor i Ru. Og det er jo også et sosialt selvmord hvis du er russer og bor i Norge og si at du støtter Putin til offentligheten, da tror jeg faktisk du kan slite med å få jobb. Og kanskje venner til og med :stuck_out_tongue:

For å si det sånn: Jeg tror faktisk det er en større terskel for å si at du støtter Putin i Norge enn å si at du ikke støtter Putin i Ru.

Dette må være dagens dummeste utsagn.

1 Like

Altså, nå mente jeg dette utfra perspektivet til den vanlige mann i gaten, som sier det, la oss si i en sosial sammenkomst med f.eks. naboer. Da tror jeg det stemmer.

Jeg har tidligere skrevet om Putin´s fryktkultur og ekkokammer.
Kan det vises bedre enn dette ?
Kan ikke utelukke at han blir utsatt for en “ulykke” en dag.

2 Likes

Hehe “Jeg støtter at disse to skal bli en del av Russland” xD Flott han sa det rett fram da :stuck_out_tongue_winking_eye:

“Vi snakker ikke om det…nå!”

Siden det er opptak e det jo helt tydelig hvilket signal han ønsker skal komme ut. Finnes kun en sjef, og han bestemmer.

4 Likes

Moskvabørsen i pluss: https://www.investing.com/indices/mcx

Den hadde nok priset inn litt mer dramatikk.

Mener for øvrig jeg har lest mange steder at russiske tropper faktisk var satt inn i Donbass - men det ser ut til å ikke stemme (enda).

Fra notis på NRK:

15:25

Støre mente ikke å si at russiske styrker var inne i Ukraina

Jonas Gahr Støre (Ap) sa tirsdag at russiske styrker kom inn i Øst-Ukraina mandag kveld.

– Senere i går kom det russiske styrker inn i disse områdene i Ukraina. Det er etter folkeretten ukrainske områder, og det er en svært alvorlig handling, sa Støre.

Statsministerens kontor opplyser i ettertid til NTB at det Støre mente å vise til var at Vladimir Putin mandag varslet at de ville sende styrker inn i Øst-Ukraina, ikke at det faktisk er russiske styrker i Ukraina allerede. Dette er noe Russland avviser at har skjedd.

Nei altså, er det holdningen blir jo dette stygt.

8 Likes

“Ifølge nyhetsbyrået AP har Det hvite hus endret sin definisjonen av Russlands militære bevegelser inn i utbryterrepublikkene Luhansk og Donetsk.
Nå omtaler de det som en invasjon. Dette muliggjør en ny type sanksjoner mot landet.”

Med fulle sanksjoner så er det jo ikke noe mer å tape for RU. Kan like godt rulle videre vestover?
Deretter kan jo RU forhandle seg frem til litt lettelser i sanksjonene mot at man tillater at sivilbefolkningen i UA får tilgang på mat og medisiner, som vesten betaler for. :chess_pawn:

Det er vel denne avtalen som gjør at Putin har råd til å gjøre som han gjør nå

2 Likes

Er “bare” 10bcn. Men Putin ønsker jo lange avtaler, mens Europa ønsker korte.

Men hvis de ikke hadde hatt Kina som stor partner så hadde de ikke kunne gå inn i Ukraina

Sanksjoner mot Russland vil slå hardt tilbake på vesten så det blir trange tider ute i Europa også. Putin styrer showet nå og uansett hvilke sanksjoner en innfører slår det tillbake.
Skal Norge stoppe å sende laks til Russland?
Kanskje det vil gjøre Putin nervøs?….

2 Likes