Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

De har allerede fått inn masse utstyr fra usa, uk og baltikum.

De sloss godt fra seg sist når det kom overraskelsesangrep. Denne gang er de godt forberedt. Så jeg tror de vil bite ifra seg.

Det vet vi om noen dager.

4 Likes

Hvor står kina opp i dette?

1 Like

Egentlig venner med Ukraina.

Men de kommer nok til å holde kjeft.

Samtidig har de lyst på landområde i øst russland, så de er tjent med et russland som er svekket militært.

1 Like
2 Likes

Det er det som blir det store spørsmålet. Om putin får klar bane til og ta Ukraina, gir det et signal at kina kan ta Taiwan. Dette er meget alvorlig for tar kina Taiwan, er den tredje verdenskrig i gang. Husk at xi har lovet og gjenforene Taiwan om så med makt.

7 Likes

Mon tro om det tar lang tid før Finland og Sverige blir NATO-medlemmer nå?

Finland bør søke medlemskap idag om de ikke skal miste ansikt.

Sverige har ikke utalt noe, men de sitter jo med nøkkel territorium om russland vil ta baltikum

7 Likes

Surrealistisk…

Her er det bare å si at man tok grundig feil. Oppriktig jævlig trist og skummelt. Rett og slett et radikalt valg som vil omskrive moderne forståelse av russisk forsvars- og utenrikspolitikk.

25 Likes

Kudos.

Husk at det å ta områder er noe helt annet enn å holde de.

I en artikkel jeg leste for et par uker siden sa Ukrainas tidlige forsvarsminister at forsvaret deres var fullt klare over underlegenheten deres i konvensjonell krigføring og har derfor valgt asymmetrisk krigføring som primær strategi, selv om de ikke vil innrømme det.
Russland fant også ut i Tsjetsjenia at luftherredømme og tanks ikke var like effektivt i storbyen.

2 Likes

Ikke overrasket. De lever i en forvrengt virkelighet… og vesten “fordømmer”. Uff så vondt Putin får i hjertet sitt😅.

Å nei. Her må det sterkere lut til. Håper nesten det eskalerer litt til, og at Nato til slutt, får ut fingern og tar livet av Putin og hans likesinnede og bomber det militære Moskva tilbake til steinalderen. Det er det eneste språket det pakket der forstår.

1 Like

Verden står foran et nytt rustningskappløp.
Samt knivskarp konkurranse om energi.

Dystert for troen på en fredelig sameksistens, eller “sammen for en felles framtid” som kineserne hadde som OL-motto.

Og trist for alle som trodde på Paris-avtalen med kutt i utslipp av klimagasser.

2 Likes

Hvor mange søknader om medlemskap får nato den kommende uken?

1 Like

Nettopp åpnet avisene her.

Putin sa i talen at Russland ikke vil okkupere ukrainsk territorium. Han ber ukrainske soldater om å umiddelbart legge ned våpnene og gå hjem, skriver det russiske nyhetsbyrået TASS ifølge Reuters.

Antar de vurderer det dithen at det «beste» er en massiv show of force, for å hurtig få full kontroll over hele de omstridte regionene.

Så får vi virkelig håpe de stopper med det. Om de forsøker seg på mer / hele så vil de tape.

Stor respekt til deg.

Jeg tror egentlig at ingen som kjenner forholdene i Russland og tilstanden på hæren dems så for seg at putin er såpass gal.

En ting er Spesialstyrker, men det er MYE dårlig trent personell blant de 200.000

1 Like

Virker veldig sånt, De har angrepet massivt med krysser raketter på militærmål. Samt gått fra krim og hviterussland. Også full krig i donbas.

Jeg tror målet er å ta Kyiv og håpe på snarlig overgivelse. Jeg mistenker at putin undervurderer Ukraina. dvs jeg håper.

8 Likes

Ja, om de strekker strikken for langt her vil de gå ned i historien som en episk feilslutning.

Er det for mye å håpe på at noen i Putins indre sirkel tar affære?

3 Likes

Han viste tydelig at han har 110% kontroll under sendingen fra “sikkerhets” rådet hans. Når han fikk etteretningsjefen til å begynne å stamme.

1 Like