Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Siste gang jeg skal prøve å være utenriksekspert. Dette er faen meg helt sykt.

4 Likes

Den er borte nå…

Yep. Jeg skrev dette for tre uker siden.

2 Likes

Betyr ikke dette reelt at de truer med atomvåpen, hvis andre land blander seg inn?

Edit: overskriften endret seg. Det var det med konsekvenser dere aldri har sett, jeg tenker på.

3 Likes

Parallellene til Hitler er så mange at jeg tror vi må være åpne for at alt kan skje. Den mest skremmende forskjellen (som sier en hel del) er at Putin har noe Hitler aldri rakk å skaffe

8 Likes

Vesten må styrke kraftig opp. Bl.a må alt settes inn på å perfeksjonere rakettforsvar.
Støre har allerede vært ute og sagt at Norge IKKE skal ruste opp.

1 Like

Hei, er det verdensherredømme å ta Ukraina? Er det etnisk rensing? Nei? Da lar vi Hitler kortet ligge hva… Litt saklige, på forhånd takk :pray:

3 Likes

Ja Nato må gå i seg selv her. Hva pokker har de å gjøre der borte?
Skulle sett det ble fart på USA om Mexico ble alliert med Russland og Rusland begynte å plasserte ut våpen der.
Nato kan holde seg i Vest-Europa og være en allianse som ikke skal omringe Russland.
Verdenspolitiet USA/Nato er utspilt og må slutte å blande seg. Er FN som har den rolle .

2 Likes

Spør landene som sender søknadene. Start med Ukraina.

8 Likes

Slutt og bagatilser putin som er en morder av verste sort,han teroriserer og skremmer sine naboland da han drømmer om og sammle sovjet igjen. Er ikke rart da at landene rundt russland vil inn i Naro.

7 Likes

Snakk om å ikke evne å tenke lengre enn nesen rekker. Hitler angrep Polen i sin tid i den tro at stormaktene forøvrig ikke ville gripe inn. Kraftig påvirket av at Europa, med Storbritannia i spissen, ikke hadde stått i veien for annektering av Tsjekkoslovakia i 1938. Chamberlein & co hadde naivt trodd at det ville forhindre ytterligere opptrapping. At en ny krig var mulig å unngå. Om bare Tyskland fikk fritt leide den ene gangen.

Kort sagt; det er hasardiøst å vise klare tegn på svakhet ovenfor motstandere som er mer opptatt av å øke sin innflytelse i verden enn å fokusere på humanitære verdier. Både Russland og Kina har store ambisjoner for tiårene som kommer. Vestens evne til å stå samlet er den sikreste garantien for at nevnte aktører vil begrense sin aggresjon.

Russland bærer all skyld for hvert eneste menneskeliv som går tapt i tiden som kommer.

22 Likes

Parallellene er slående på mange måter.

Etnisk rensing er ikke en av dem, men det er overhodet ingen grunn til å ikke sammenlikne nå når vi tross alt står ovenfor den mest skremmende situasjonen på europeisk jord på over 80 år.

3 Likes

Ok karen. Eg synes bare vi kan forsøke å ha en saklig diskusjon å ikkje blande masse rosiner og pærer… Er du med?

Håper 2000 Javelins alle når sine mål
Nå ruller stridsvogner sørover fra Hviterussland

1 Like

First we take Manhattan, then we take Berlin

Først Ukraina, så Baltikum? Må jo ha fastlandsforbindelse ned til Kaliningrad og Krim?

Vesten tør aldri i verden å svare med samme mynt, europeiske ledere er så veike. Virker som Putin får ture fram akkurat som han vil.

Passer ikke historiske begivenheter inn i hans narrativ så det bare å regissere et politisk teater og legitimere egen galskap.

3 Likes

Tatt i betrakting Putins mange skriv og bablinger om at “kunstige Ukraina” aldri skulle blitt en nasjon og egentlig bare er Russland er likheten til Hitler er absolutt slående.

8 Likes

Tok en kikk på youtube jeg og. Når folk i bakgrunnen på noen av disse videoene står og skriker Allahu Akhbar så vet du de ikke er fra Ukraina.

[quote=“Olympus, post:5498, topic:25964”]
Ja Nato må gå i seg selv her. Hva pokker har de å gjøre der borte?
Skulle sett det ble fart på USA om Mexico ble alliert med Russland og Rusland begynte å plasserte ut våpen der.
Nato kan holde seg i Vest-Europa og være en allianse som ikke skal omringe Russland.
Verdenspolitiet USA/Nato er utspilt og må slutte å blande seg. Er FN som har den rolle .

Dette viser hvorfor vi trenger Nato og hvorfor åpen dør politikken til Nato er nødvendig.

2 Likes

“Those who cannot remember the past are condemned to repeat it”

Hitler var stormannsgal på egne og nasjonens vegne. Andre verdenskrig ble muliggjort av svake europeiske ledere, som lot Tyskland ruste opp og starte en offensiv uten å sette hardt mot hardt. Som man tildels kan skjønne sett i lys av første verdenskrig, men like fullt. Den etniske rensingen var et virkemiddel mot det endelige målet. Styrt av et forkastelig menneskesyn. Putin virker også å være styrt av imperialistiske ambisjoner og med den samme bitterheten over hvordan fordums storhet har forvitret. Selv om verdensherredømme neppe er målet og menneskesynet ikke er like fordervet.

Det livsfarlige er å ikke evne å kalle en spade for en spade. En fatal feil som utspilte seg så til de grader gjennom tredvetallets Europa og som potensielt kan gjenta seg her og nå.

11 Likes

Ukraina er vel egentlig sjanseløs selv om de kan bite i fra seg. Vil tro det også er problematisk få inn militært materiell nå fra EU/USA. Hvis dette skal fortsette blir de menneskelige kostnadene store. “Sanksjonene” vil heller ikke endre på Putins planer. Så dette kan vel bli fort over hvis Ukraina kapitulerer? Hva skal alternativet ellers være??