Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Kan diskuteres. Et panser/luftvernrakett bonanza i Ukraina hadde ikke kostet mange millionene i forhold til skadene det ville påført Russland. Det kollapset hele sovjet i afghanistan.

Virker som det klikker i ukraina nå ja, men veldig uoversiktlig

Da er fullskala innvasjon igang. Tropper i sør ved odessa. Flyangrep mot kiev. Styrker over alle grensene.

1 Like

Det er mange her nå som ser ut som komplette idioter, og alt annet enn at de innrømmer å ha tatt feil er avskyelig. Det som nå har skjedd var visst helt utenkelig.

Stakkars Ukraina.

11 Likes

Jeg har skrevet en del ganger at Putin=Hitler og fått klovnefjes til svar.
Håper flere nå innser hva som skjer.

Russland må fryses ut av en samlet verden. Hiv dem ut av sikkerhetsrådet i FN bl.a
Og sanksjoner som virker. Her må de ikke kiles lett på tærne.

Ut av alle samarbeid. Steng de ute fra internett.
Forby all handel.
Ingen russere må få visum eller anledning til å reise utenfor Ru.
Konfisker alt av russiske verdier i vesten og gi dem til Ukraina.

13 Likes

Russerne har ikke endret seg mye siden Stalin, fyrer av upresise Grad raketter som faen rett inn i storbyene.

Du er tydligvis ikke den eneste:

7 Likes

Minner om at alle bør holde en saklig tone idag. Sak ikke person.

Er meldt om flere hundre døde i krysser rakett angrepene. Og det kommer til å være store tap på frontlinjen hos begge parter.

8 Likes

Reuters melder om invasjon også fra Hviterussland og fra Krim

Jeg lurer på hvor mye jeg bommer på denne tegningen. Det vet vi ikke før krigshandlingene er over og det forhandles om noe. Kanskje Russland vil ta alt, mer, eller mindre enn jeg har antatt.

Da har vi invasjonen, og krig.

Så er utviklingen uklar. Jeg tror primært at Russland ønsker å raskt og brutalt banke Ukraina før de forsøker å forhandle fram en “avtale” som gjør at Ukraina ikke får motta våpen fra NATO, og at Russland annekterer deler av østlige/sør-østlige Ukraina. At Russland ønsker noe betyr ikke at de automatisk får det til. Stor usikkerhet om veien videre.

Hvis det IKKE blir en rask seier til Russland, og vesten begynner å sende inn store mengder militært materiell, og denne krigen skal foregå de neste 5-10 årene, så tror jeg det blir helt forferdelig stygt.

Håper ikke på A, B eller C. Vil vente og se an utviklingen i noen dager før jeg konkluderer med hvor ille jeg tror det kan bli på sikt. Men så langt? Nærmere worst case enn noe annet slik jeg ser det.

1 Like

Virker som de vil ta kiev. Kanskje putin har håp om at ukraina gir seg da.

1 Like

NATO bør mobilisere.

For dette ender ikke med Ukraina. Eller med Russland.

2 Likes

Russland kan ikke sitte i sikkerhetsrådet og ha vetorett i FN.
De må ha like stor innflytelse som Angola

6 Likes

Ukraina har skutt ned flere (5+) russiske kampfly

Jeg drømmer om at de er motiverte og godt forberedt. Kan ikke forestille meg at russerne på bakken er veldig motiverte.

Oppfordrer alle til å sende en slant til humanitær hjelp i dag. Kanskje moderatorteamet finner noen verdige kandidater?

Edit: typo, litt mye motivasjon der.

11 Likes

RU sier dette er fake news. Vanskelig å stole på RU for tiden. Tragisk at det ble full krig.

1 Like

Alt kunne vert unngått om NATO kunne si Ukraina ikke skal bli medlem i fremtiden.
Så de høye herrer i NATO er prinsippfaste og at de nå går menge menneskeliv og Europa kastes ut i krig betyr tydeligvis mindre en å stå fast på prinsippene.

3 Likes

Har sett to videoer allerede av russiske jagerfly som blir skutt ned

2 Likes

Link?

https://twitter.com/ukrainawar/status/1496734203035193347?s=21