Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Hva tror du Putin gjør da ?

Hvor mange ganger må jeg si det? Russland vil gradvis forsøke å sementere kontrollen over utbryterrepublikkene samtidig som de for guds skyld unngår en militær konfrontasjon de ikke kan håndtere.

2 Likes

Kan stemme det.

Tror heller ikke Ru kommer til å ta hele Ukraina, særlig ikke Vest-Ukraina hvor de ikke har noen historie, etniske eller språklige bånd. Helt sikkert er det at de ikke kommer til å okkupere de områdene, hvor 25 mill+ ukrainere bor som misliker Ru.

Men tror det er svært sannsynlig at Ru gjør en offensiv på resterende av områdene til Lugansk og Donetsk. Tror også det er ganske sannsynlig at de går litt lengre for å fremtvinge en de facto kollaps av dagens Ukraina-regime. Ru vil ikke ha et Ukraina med territorielle krav til Ru som nabo, og som trolig også vil pompes med mer våpen fremover.

Ser også på det som en mulighet at NATO går inn i Vest-Ukraina for å beskytte ambassadepersonell og andre der, og på den måten kan de også komme litt ut av det med “handling”.

Og der tror jeg konflikten vil fryses.

Putin stilte angivelig 4 krav i går:

  • The Ukraine must recognize Crimea and Sevastopol as Russian territory
  • The Ukraine must officially renounce joining NATO
  • The Ukraine must negotiate a settlement with the LDNR Republics
  • The Ukraine must be demilitarized and declared neutral

Ukraina kommer aldri til å gå med på de. Og det virker heller ikke som Putin kommer til å fravike det.

Tror derfor det mest sannsynlig ender med en større eskalering, og det ganske snart.

3 Likes

Du har nok rett i det, han har ivertfall vist hva som skjer. Vil nok bygge opp for å gå lengre inn etter vært og han vil få gjennomslag at Ukraina aldri kommer inn i Nato. Saken løst

Ja, det kan hende. Personlig tror jeg ikke de vil gå så hardt frem da det trolig koster mer enn det kaster av seg. Russland har ikke dårlig tid, så hvorfor gå uvørent og raskt frem.

1 Like

Tror du har rett i det.
Amerikanerne er dritlei av å betale for krig på andre siden av jorda.
De kan droppe ut etterhvert

Og det er der vi er uenige. Aldri har jeg håpet så sterkt at jeg tar feil.

1 Like
4 Likes

Qui bono. Hele det moderne USA er bygget opp på krig. WWII, Korea, Vietnam, Afghanistan I, diverse styrtinger av regimer, Midtøsten, Desert Storm, Irak, Afghanistan II… Er det én ting USA A L D R I kommer til å slutte med så er det å krige, enten det er egne operasjoner eller NATO-operasjoner.

Moscow’s ambassador added that any new “military adventures” by Kiev in the area could prove costly for the Ukrainian government. :laughing:

We remind you that Russia has never attacked anyone throughout its history. And Russia, which has survived so many wars, is the last country in Europe that wants to speak at all, even pronounce the word ‘war’” said Kremlin spokesperson, Dmitry Peskov.
He further warned that any “any spark, any unplanned incident or any minor planned provocation can lead to irreparable consequences.”

1 Like

Tror grønne aksjer vil reagere positivt på Russland konflikten.
Når man ikke kan stole på/ ikke ønsker å kjøpe russisk gass, som står for en stor prosentandel av Europa bruk, blir man tvunget til å finne nye løsninger, samtidig er vi inne i en miljøkrise og har derfor tro på at grønne aksjer vil vokse i årevis.
Selv har jeg kun 1 grønn aksje, per idag, men ser for meg at det er der jeg vil legge mer penger inn i fremtiden.

1 Like

Tror du kommer til å bli særdeles skuffet over den konklusjonen.

En av grunnene til at vi er avhengig av gass, er at “fornybart” ikke er pålitelig i det hele tatt.

5 Likes

Ja men spørs om de ikke stopper før Kiev.
Men går lenger enn Donetsk…

Det er vel det bygges opp til at det skal bli
Derfor er alt innen grønn sektor vekstselskaper

1 Like

Putin taler til folket:

Han sier at enhver innblanding fra andre land vil bli besvart umiddelbart.

Dette ser ikke bra ut

Det meldes om eksplosjoner en rekke steder i Ukraina. Deriblant i Mariupol, Kramatorsk, Kharkiv, Donetsk og Odesa. Også i hovedstaden Kyiv. Det skriver flere brukere i sosiale medier.

CNNs reporter Matthew Chance forteller i deres direktesending fra Kyiv at de har hørt flere smell. Også Sky News og nyhetsbyrået Reuters melder det samme.

I følge vitner Reuters har snakket med er det også hørt skudd nærme Kyivs flyplass Boryspil.

I en uttalelse torsdag kveld sa Russlands president Vladimir Putin at han har godkjent en militæroperasjon.

Da var det i gang. Blir ikke overrasket om den pro russiske brigaden her inne kommer til å støtte og forsvare dette angrepet fullt ut.

4 Likes

Huff, dette har faktisk potensialet til å ende skikkelig ille. Liker dårlig putins uttalelse om at all innblanding vil bli besvart. Samtidig er nå spørsmålet bare hvem blir neste om ikke Nato svarer på seriøst vis.

1 Like

Lite å tjene på å gjøre noe militært mot Putin hvertfal, det blir vell ekstremt kraftige sanksjoner nå. Som jo vil komme til fordel for Norge, men at oljepris og gasspris skal til himmelen er det liten tvil om nå