Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jeg tror bare at det i “Vesten” er en viss tendens til å undervurdere betydningen av både nasjonalisme og en mer moderat nasjonalfølelse i Russland.

Tydelig at dette har vært planlagt lenge.

Alle baser, radarer, lager… absolutt alt av militær verdi blir knust til pinneved.

De satser tydeligvis på sjokkangrep, og håper å ha “knekt” forsvaret til Ukraina innen kort tid. Avsatt nåværende ledelse eller kastet dem på dør muligens. For så å sementere utbryterrepublikkene som uavhengige.

Og hvis Ukraina fremdeles har et demokrati igjen etter dette, vil den militære styrken være en saga blott.

4 Likes
2 Likes

Og for å underbygge poenget ditt linker du til Jonathan Bowden, som var medlem av British National Party, BNP. Fra Wikipedia:

Ideologically positioned on the extreme-right or far-right of British politics, the BNP has been characterised as fascist or neo-fascist by political scientists. Under Tyndall’s leadership, it was more specifically regarded as neo-Nazi.

Var ikke så vanskelig å kjenne lusa på gangen, men like greit at du tonte flagg til slutt.

4 Likes

Det som er helt klart, er at Russland mente alvor med den røde linjen om NATO-medlemskap for Ukraina. Svært sjelden man ser realpolitikk omsatt til militære handlinger som dette.

Må kalles en grotesk diplomatisk svikt og feilvurdering fra samtlige involverte at det endte slik. Det kunne og burde vært unngått.

10 Likes

Så hjertenes enig!

Hvilken total feilvurdering av vestlige ledere, helt elendig.

Visste de ikke at Putin er en syk mann? Isåfall vet de det nå

3 Likes

Tror de tar Kiev helt uten problemer, det er eventuelt etterpå det blir vanskelig hvis man får en geriljasituasjon

2 Likes

NATO vil ikke la RU bestemme hvilke land som skal kunne søke medlemsskap.

Hvordan kunne krigen da vært unngått? Latt utbryterne gå til RU, etter en folkeavstemning? Det kunne vært et mulig kompromiss. Så kunne folket i Vest-UA knyttet seg til EU og NATO.

Men det er fortid. Nå handler det ikke lenger om hvem som har rett. Nå må vesten gjøre som UK:
He promised a “further package of military support” for Ukraine

2 Likes

Klar beskjed fra Putin om hva som kommer til å skje

1 Like

Drøye trusler fra Putin. Håper dette blir raskt overstått.

Hadde du kjent meg privat så hadde du kanskje også forstått at jeg ikke hører hjemme i noe miljø tilsvarende det Bowden gjorde. Jeg har også stemt på Rødt en gang ved et stortingsvalg, men aldri på Frp. Og selvsagt kan jeg mene at Bowden hadde rett i noe og som i denne sammenhengen er relevant om man ønsker å forstå både russere og andre øst-europeere. .Jeg lar bare ikke den “politisk korrekte grammatikken” hindre meg.

Kan være fort over dette. Første fase altså

Jeg tror Putin ønsker å skape seg et ettermæle som den som gjenreiste det russiske imperiet som stormakt, sier oberstløytnant Palle Ydstebø ved Krigsskolen ved Forsvarets høgskole.

Eneste logiske forklaring. En ting 1000% er sikkert, dette øker ikke Russlands sikkerhet!

6 Likes

Det er jo her diplomatiet har sviktet. Alle parter taper i denne konflikten, og det burde vært jobbet frem en form for suboptimal (tentativ om nødvendig) avtale samtlige parter kunne slutte seg til.

Virker som kaliberet på politikere og karrierediplomater har sunket kraftig i nyere tid. Det hadde vært bedre med et uavklart NATO-medlemskap, for eksempel i tidsperiode X, enn at det utløses krig på kontinentet.

Russland gjorde rett og slett alvor av truslene om hva som kom til å skje dersom de ikke ble imøtegått på ett eller flere av sikkerhetskravene sine. Og hadde Vesten/Ukraina trodd de kom til å gjøre det vi ser nå, så tror jeg de ville hatt en mer akkomaderende forhandlingslinje.

Jeg trodde virkelig ikke Russland ville kjøre i gang en militær operasjon av denne skalaen. Ho boi, snakk om å ta feil.

Tragedien er uansett et faktum.

9 Likes

Det er noe, men synes idretten i Europa bør reagere hardere. Sålenge Russerne fortsetter aggresjonen, bør ikke russere generelt være velkommen noe sted. Hiv de ut fra alt og alle idretter i alle mesterskap.

Det er ikke utøvernes feil, men det bør bli en konsekvens av hva lederne deres driver med.

At fotball EM kvalifiseringer etc går uten russisk lag bør være en selvfølge.

9 Likes

Sa ikke RU at de ikke hadde planer om å invadere UA?
RU har vært bevisst uklare. Mange i vesten trodde jo ikke at RU ville invadere. Samtidig har USA og NATO advart om hva de kunne observere.
Man kan rett og slett ikke stole på det RU sier. Kombiner dette med at Putin antakelig ikke har respekt for svakhet. Da gir det seg selv hva man burde gjort. Man kunne forsøkt seg med å gi dem utbryterrepublikkene. Men samtidig skulle man uansett ha rustet opp Vest-UA på et tidligere tidspunkt, i tråd med at folket i Vest-UA ønsker å tilhøre vesten.

5 Likes

De se at å foreslå det det var et hån mot nasjonen.

3 Likes

:roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:

1 Like

Ping tenker vel at han kan grabbe til seg Taiwan nå, uten at det får så stor oppmerksomhet i vest…

3 Likes

Jeg støtter ikke Russland, men fra ett realpolitisk perspektiv mener jeg de kan ende opp som vinnere i konflikten over tid.

Så lenge Ukraina og NATO var krystallklare på at Krim aldri ville bli anerkjent som russisk så var Putins valg enten å gi seg, eller eskalere til krig. Og det er årsaken til at mange fryktet dette scenarioet selv om vi ikke trodde det nødvendigvis måtte skje. For hva annet skal Russland gjøre hvis man forutsetter at de ser på det som en vital del av egen sikkerhetspolitikk å ha kontroll på Krim for evig og alltid? Det var i hvert fall helt uaktuelt for NATO å anerkjenne dette i fjor.

Krig er nok en dyr løsning også for Russland. Men de er villige til å betale prisen for å oppnå det de ønsker. Det gir dem ikke rett til å agere på denne måten, de har ingen rett til å starte en krig for å oppnå egne mål. Men, de har en tankegang som framstår som logisk hvis man forutsetter at Russland mener det er helt vitalt å beholde Krim for godt. Og det tror jeg man overser eller går glipp av hvis man begynner å snakke om Putin som en gal, syk mann, osv.

2 Likes