Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Helt riktig! Og når vesten ser mobiliseringen og kobler denne til den røde linjen og tydelig beskjed om at det er uakseptabelt dersom ikke XYZ, så burde kanskje pipa fått en litt annen diplomatisk låt.

Ja, Taiwan next.

Bare å skalke lukene, nå går vi inn i bandittenes århundre.

RIP

4 Likes

Overtro på de “vestllige verdier”. Stoltenberg uttalte seg for noen år siden som disse verdiene i seg selv vil være nok til å få nær sagt hvem som helst til å overgi seg. “Jeg er sikker på at vi vil vinne rett og slett fordi våre verdier er overlegne” Det gjaldt vel da IS og deres “kalifat”. Realiteten er jo at USA først gjorde sitt for at IS i det hele tatt kunne oppstå. Og da de ble nedkjempet så var det ikke med de “verdiene”. Russisk militær innsats var visstnok heller ikke helt uten betydning. Slike uttalelser om egen moralsk overlegenhet har også bidratt med sitt til å gjøre det klart for ledelsen i både Russland og Kina at de simpelthen blir sett ned på. Det er virkelig ikke all verden som har endret seg med den “vestlige” mentaliteten siden 1800-tallet heller

4 Likes

Bør ikke verden stille opp og støtte Ukraina nå? Send inn flyvåpenet fra US og NATO.

Er jo helt patetisk at hele verden står med luen i hånden og ser på at dette angrepet finner sted

7 Likes

Da er vi fort farlig nære atomkrig?

1 Like

Men skal vi finne oss i være gisler av politikken fra en despot?

Svakt lederskap kommer bare og biter oss i halen, før eller siden

11 Likes

Vise svakhet og unnvikelse her er katastrofe…

5 Likes

Nei. Vi bør la Ukraina seile sin egen sjø.

Men så sa jeg lenge før dette startet at jeg ikke bryr meg spesielt om hvem som har rett, jeg ønsker bare ikke krig med Russland fordi jeg frykter eskalering til atomkrig eller andre helt forferdelige konsekvenser.

image

Jeg går ikke god for denne kilden, men uansett - å banke Russland eller Kina - eller Kina og Russland - framstår som noe helt annet enn å banke Libya, Syria, osv. Og det har ikke alltid vært like lett i seg selv.

Ja.

Hvis alternativet er bombing av Oslo, så ja.

5 Likes

Du er jo helt ute å kjøre mann! Klippet fra FN sine sider: "

Idrett for utvikling og for fredsbygging.
Få ting kan engasjere, inspirere og trekke til seg mennesker slik som idrett kan. I alle samfunnslag, uavhengig av kultur og politikk spiller idrett en rolle i sosial integrering og økonomisk utvikling. Helse, likestilling, kommunikasjon og individuell utvikling er noe av det som idrett kan være med på å fremme.

Gjennom idrett kan man også fremme fred, toleranse og forståelse ved å bringe mennesker sammen på tvers av grenser, kulturer og religioner. Selv om idrett ikke kan stoppe eller løse konflikter alene, kan den være en del av forebygging av konflikt, og del av oppbygging og fredsarbeid i etterkant av konflikter.

FNs generalforsamling vedtok i 2013 å anerkjenne idrettens rolle i internasjonalt utviklingssamarbeid og erklærte 6.april for den internasjonale dagen for idrett, utvikling og fred. "

Russland kan jo teoretisk sett rulle over hele verden med trussel om atomvåpen.

4 Likes

Haha. Det der er rimelig irrelevant, når de går til krig mot Europa.

Nei absolutt ikke!

Putin mener vesten har tatt seg for mye til rette og brutt egne påståtte «verdier» (folkerett) når det passer vesten selv. Det har han svært gode grunner til å mene. Det er svært liten moralsk / verdimessig legitimitet igjen hos USA/NATO.

Nå som vesten også er i kraftig nedgang, så vil stormakter som Russland og Kina utfordre et vaklende hegemoni i stadig større grad.

Dette er et slående eksempel på nettopp dette. Russland tar seg til rette, og gir faen i folkeretten (slik de helt korrekt viser til at vesten har gjort flere ganger i nyere tid med katastrofale følger).

Det beste vesten kan gjøre er å forholde seg til det faktum at vi ikke lenger er i en posisjon til å diktere styre og stell helt tett inntil stormakter med det de selv anser som eksistensielle sikkerhetsinteresser.

Om NATO skulle, for eksempel, forsøke seg på en flyforbudssone over Ukraina nå, så står vi fare for 3. verdenskrig, og det er derfor galskap.

Slik jeg ser det, så det ingen bærekraftig vei videre for internasjonal politikk annet enn økt respekt for nasjonale interesser og «ulikhet». Å leke sterkere enn det man er er farligere enn å justere seg i henhold til at verden er i endring med en jevnere fordeling av maktressurser.

2 Likes

Nei ikke om du synes sportwashing er helt greit. Heia VM i Quatar også, koste hva det koste vil, av menneskeliv.

4 Likes

Du vil heller ha atomkrig altså?
Det kan jeg si at jeg ikke er veldig interessert i.

Men du må gjerne håpe på det for min del.

4 Likes

Var det utøverenes feil? Vet ikke om du har barn, men tror du løsningen på uønsket oppførsel er å isolere de? Helt søkt tankemønster etter min mening. Om noe så vil det medføre et større hat og større avstander, og en enda mer usikker verden.

2 Likes

Stakkars Russland, kan det få konsekvenser å innvadere andre land?

1 Like

Er det en ting som er sikkert, så er det at da starter den tredje verdenskrig.

Diplomatiske løsninger er ikke svart-hvitt. Det er et håndverk der man opererer i en evig gråsone, som til tider krever noe helt ekstraordinært av mennesker. Til å utføre ekstraordniære oppgaver trenger man ekstraordinære ledere. Er situasjonen anspent nok, løses den ikke ved å gi med den ene hånda og ta med den andre, og det er sjeldent det kun er en løsning på ett problem. I et stadig mer splittende og polarisert politisk landskap er det kanskje naturlig at ekstraordinære ledere ikke slipper til i like stor grad som tidligere, da «hvis du ikke er med oss, er du mot oss» virker å være den retningen politikken i de fleste vestlige land går.

Slik dette har utviklet seg over flere år har man tilstynelatende unnveket fra å operere i gråsoner, men valgt å se stå hardnakket på hvert sitt for enhver pris. Den prisen er det dessverre Ukraina som betaler nå. Derfor er det 100% legitimt å reise store spørsmålstegn ved Vestens ledelse de siste 30 år.

Dette unnskylder naturligvis ikke det som for oss ses på som en gal manns handlinger, men det er del av det.

Alle sitter igjen med et spørsmål: Hvorfor gjør Putin dette? Det er ikke utenkelig at det bare er Putin og noen ytterst få i hans innerste sirkel som vet, men går man bakover i tid så kan vi nesten ikke tillate oss å være veldig overrasket over en invasjon av en tidligere sovjetstat heller. At det setter Russland 40-50 år tilbake i tid er tydeligvis bare bakgrunnsstøy for Putin og hans medkumpaner.

2 Likes

Kan Russland så kan Kina, det er jo logikken.

Vesten svarer bare med sanksjoner uansett. Nå er det fritt frem for alle bøllestater med atomvåpen.

6 Likes