Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det er ikke utøvernes feil. Men en konsekvens av lederskapet.

Du må gjerne være naiv og tro at det ikke får følger.

I første runde blir alt av sportslige arrangement flyttet vekk fra Russland. Så får vi se hva som skjer videre.

Hva barn har med dette å gjøre, vet jeg ikke😀. Tror ikke du bør bruke den sammenlikningen…

Nei,Japan og helt sikkert USA også vil forsvare Taiwan.

Tror du må tenke over hvilken verden du ønsker.

Men da kan det bli atomkrig, og det vil vi ikke

Hvis Russland slipper unna med dette så kan Kina slippe unna med Taiwan.
Dessuten vil Putin trolig slippe unna med Sverige og Finland også. Vil NATO forsvare dem?
Vil vi leve på Putins nåde med trusselen om atomvåpen og la ham bli verdens hersker?
Eller skal vi stoppe ham nå?

8 Likes

Jeg ønsker ikke en verden der Putin bare kan dure frem. Det er den verden vi har nå. Synes du det er greit?

Holder det med at NATO og Støre “fordømmer” om Putin tar for seg av Finland også? Skal vi bare snu det andre kinnet til?

5 Likes

Det er det heldigvis ikke fordi vi har atomvåpen selv og allianser som dekker tilnærmet hele kloden :slight_smile:

Atomvåpen er på godt og vondt den viktigste konfliktdempende variabelen i geopolitikken.

3 Likes

Foreslår at vi tar tilbake Grønnland fra Danmark. Litt samme logikk som Puttern følger.

2 Likes

Uff. Tenk om Danmark tar tilbake Norge? Jeg sliter med å skjønne Dansk…

Man kunne, som nevnt, ha gitt Putin en flik av Øst-UA. (Jeg skrev for en dag eller to siden at Hagen hadde et poeng da han nevnte folkeavstemning i Øst-UA, men ble sablet ned).
Da hadde RU fått noe, som kunne vært i tråd med ønsket fra de som bor i de berørte områdene, og kanskje Putin hadde sett seg fornøyd med denne seieren, dersom han også visste at han ville tape en krig i Vest.
Men det er vanskelig å argumentere for at Putin skal få bestemme hvem folket i Vest-UA skal knytte seg til. Der går det en grense, som må forsvares militært. På samme måte som vesten bør forsvare Finland (inntil Finlands befolkning bestemmer seg for å bli en del av RU). Finland bør nå søke medlemsskap i NATO, og NATO bør samtidig si at de fra i dag kommer til å støtte Finland om RU angriper.

Ville Hitler ha gitt seg om han fikk Polen?

1 Like

Jeg har vært kritisk til Biden før, men jeg støtter Biden helt her. Han vil ha sanksjoner, straffe Russland økonomisk, men han gjør alt for å ikke havne i en situasjon hvor amerikanere og russere dreper hverandre.

Det støtter jeg fordi jeg mener folk må bør forstå at det vi er vitne til nå er forferdelig, men det er kun en brøkdel av hvor ille det kan bli hvis NATO land begynner å angripe russiske militære.

Begge sider kan eskalere en konflikt.

Jeg mener ikke Putin er gal. Men for dere som sier han er gal, hvorfor i himmelens navn skulle han ikke bombe Norge eller Polen eller ett annet relativt ubetydelig NATO land hvis NATO går til krig? Og Russland har faktisk militærmakt nok til å gjøre forferdelig skade på andre land før de til slutt blir knust selv.

Det jeg ikke ønsker å se nå er at NATO velger å svare militært. For all del, hvis man vil så er det bare å sende utstyr. Men i det øyeblikket man begynner å iverksette militæroperasjoner fra NATO land, og Russland eventuelt bomber flyplasser osv i NATO land som svar, så har situasjonen eskalert videre til ett nytt og mye verre nivå.

Fordi han vil beholde Krim som er av vital russisk interesse og ha en bufferstat mellom seg og NATO (som han har i Hviterussland, og hadde i Ukraina). Hvis man skal høre på hva Russland sier om egne intensjoner i hvert fall. De har vært relativt konsekvente over mange år, så det er vel grunn til å tro at det i hvert fall er delvis korrekt.

Jeg tror jeg tar en pause fra diskusjonen her. Føler ikke vi kommer noen vei, man er vel litt låst i egen virkelighetsoppfatning og prioriteringer. Som sagt mange ganger, jeg vektlegger realpolitikken og ikke moralpolitikken i denne konflikten fordi jeg mener moralen er relativt irrelevant i forhold til aktørenes handlinger. Og det er så mange ting som kan skje de neste dagene at det ikke har så mye betydning hva noen amatører syntes om saken per i dag. Snakkes mandag eller sent søndag når vi sannsynligvis har fått sett sanksjoner og motsanksjoner og det foreløpige resultatet av invasjonen. Da har man kanskje litt mer oversikt.

13 Likes

Nei la oss kaste et av FNs sine viktige agenadaer ut av vinduet, bruke sport til forsoning, felleskap og fred. Å stenge utøvere fra et helt land ute er ikke med på å fremme fred i verden. Du kommer aldri til å innrømme det, men jeg sier det likevel, akkurat nå tok du feil.

Tror du må åpne øynene og se litt bredere på det.

Om du tror at Putin og ledernes actions nå ikke får konsekvenser for Russere i MANGE ulike settinger, så tar du feil.

Du svarte ikke på spørmålet mitt? Hvor går grensa for når man bør reagere utenfor det som er normalt? Når bør det få konsekvenser? Er det innafor om han tar tidligere områder i Finland?

Dette var dine ord, og den holdningen syns jeg er skremmende:

"Det er noe, men synes idretten i Europa bør reagere hardere. Sålenge Russerne fortsetter aggresjonen, bør ikke russere generelt være velkommen noe sted. Hiv de ut fra alt og alle idretter i alle mesterskap.

Det er ikke utøvernes feil, men det bør bli en konsekvens av hva lederne deres driver med.

At fotball EM kvalifiseringer etc går uten russisk lag bør være en selvfølge."

Putin fikk Krim. Han burde gitt seg der, men mye vil ha mer. Det er selvsagt ikke vesten sin skyld at Ukraina blir bombet, dette hviler kun på Putin sine skuldre.

2 Likes
3 Likes

Tenk den dagen en smarting lager en app eller program som utfører «lovlig» cyber attack mot Russland. Tenk hvis flere hundre millioner mennesker forsøker å åpne noen av de samme russiske websidene. Det kommer til å knekke fullstendig sammen, Russland blir nødt til å slå av kontakten med omverden. Det er null mulighet for å beskytte seg mot slike distribuerte «angrep» siden de ikke gjør noe ulovlig.

2 Likes

Denne styrkeoppbyggingen det siste halve året har vært så omfattende og velorganisert at det er tvilsomt om Putin overhode hadde tanker om noen diplomatisk løsning.
Putins kravbrev til USA og Nato før jul var så omfattende at Putin var vel vitende om at de var uakseptable. Kravene dreide seg om langt mer enn ukrainsk Nato-medlemskap,
Putin har trolig lenge sett for seg et regimeskifte, og “militærtekniske tiltak” for hindre at Ukraina vender seg til Vesten, altså både til EU og Nato. Samt avslutte grensestridighetene i øst.
Alt i alt har nok dette vært et kaldt og kynisk beregnet angrep på nabolandet som har vært planlagt lenge.
Og som strømmen av vestlige diplomater har hatt null og niks innflytelse over.
I parentes bemerket er det en faggruppe som de diplomatiske delegasjonene dessverre ikke hadde med seg. Barnevernspedagogene burde vært representert.

13 Likes
2 Likes