Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

https://twitter.com/ASLuhn/status/1497335498888470528?s=20&t=cS_3k5W_W6uo0ny6j31EuA

Inatt smeller det.

1 Like

Noen er borderline selvhevdende og pompøse taler, men likevel historisk. Og ikke minst spennede om alle unntatt landet med presidentskapet stemmer ja:

Og så kan man jo samtidig lure på om det stemmer at FN hadde planlagt vedlikehold av deres site akkurat i kveld, eller om det er russiske hackere:

En mot selvfølgelig
Tre avsto: Kina, India og Ukraina (som vel ikke kunne stemme her).

Forklaringen fra India på hvorfor de avsto var flau!

Edit: Det var Forente Arabiske Emirater som var de tredje som avsto. Ukraina er ikke medlem av sikkerhetsrådet, men var representert i dette møtet.

Jeg er ikke så god på dette; er det at Kina avstår positivt overraskende? Var det forventet at de ville stemme mot?

Putin er vel villig til å gjøre hva som helst nå for å unngå domstolen i Haag. Det som trigger han nå er bare å fortsette på det han har satt i gang

1 Like

Er visst godt nytt!

Håper Zelensky overlever natten og eventuelt har en evakuering klar. Han har vært en helt utrolig leder så langt.

15 Likes

Han forlater ikke kyiv, hangår ned med skipet. Evt flykter når byen er tapt.

Han er en ekte leder. og han står sammen med folket.

17 Likes

Og at han gjør det kommer til å bety enormt for moralen i den motstandskampen man går over til, sannsynligvis i morgen.

6 Likes

Tolk som man vil.

A new Harvard CAPS-Harris Poll survey released Friday found that 62 percent of those polled believed Putin would not be moving against Ukraine if Trump had been president. When looking strictly at the answers of Democrats and Republicans, 85 percent of Republicans and 38 percent of Democrats answered this way.

2 Likes

Etter å ha sett på supersus

Så er jeg overbevist om at det er teknisk mulig å gjemme seg lenge under bakken i kyiv :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja, han har gjort inntrykk på meg! Som det meste annet som har skjedd de siste dagene. Kan ikke forestille meg hvordan han har det nå, og hvordan Ukrainerne har det nå. Rart å tenke på at det bare er en uke ish siden Zelensnky gav meg en god latter når han spøkte med cyberangrep fra Russland når teknikken sviktet under et arrangement. Det er en tid for alt, en tid for å le og en tid for å gråte. Men først må han gjøre ingen av delene, og nå fremstår han som en virkelig modig leder.

8 Likes

Zelensky er det levende beviset på at man skal aldri skue hunden på hårene. Lenge siden verden har bivånet en lignende helt. Får assosiasjoner til studenten som stod i veien for en tanks på den himmelske fredsplass. Menneskelig mot som det er umulig å ta innover seg.

14 Likes

Dette er nok ikke bekreftet, men disse flyene kan ha over 100+ soldater.

7 Likes

Tar normalt 125 fallskjermsoldater. Kan også ha panserombord. Uansett kjipt tap for russland.

Bekreftet av ledelsen i ukrainas luftforsvar.

7 Likes

Kina, India og UAE (“emiratene”).

1 Like

Ja, var det det? Slet med å lese bildet. Men når jeg ser videre nå, så skjønner jeg at det stemmer ja.

Dagens tsar faller perfekt inn i rekka.

Jeg tror den amerikanske presidenten er irrelevant. Dette handlet om timing, og dette var en god anledning.

Republikanerne er etter min oppfatning ekstremt lite konstruktive og foretrekker å score poeng på hjemmebane fremfor å bidra til at USA viser styrke. På CPAC får Biden skylden for hele invasjonen. Det er helt vanvittig!

Jeg tror vi er heldige når Biden sitter ved roret. En ting er hva Trump ville funnet på med amerikansk militærmakt og ressurser, men jeg er veldig skeptisk til at han skulle klart (eller ønske) å samle europeiske ledere (som åpenbart ikke respekterte ham) til en samlet front.

Amerikanerne kunne gjort en bedre jobb for å styrke Ukraina mot Russland, men det går tilbake til tidlig Obama, kanskje også Bush. Hvis man forutsetter at NATO/USA ikke kan involvere seg, og hva Biden har gjort de siste månedene skulle jeg gjerne visst hvor man mener han har gjort feil (sikkert flere ting, men ikke særlig grove). Jeg synes amerikanerne har spilt dette bra. Russland svekkes, den frie verden samles og NATOs medlemmer har skjønt alvoret.

8 Likes

Sikkerhetsmøte direkteoverføres nå
Russland snakker nå

USA burde gitt Ukraina bedre våpen og utstyr med tilhørende opplæring. Moderne luftvernsvåpen hadde utgjort en gigantisk forskjell. USA har nok prøvd å unngå å eskalere situasjonen, men nå i ettertid så ser vi jo hvordan det fungerte.

3 Likes

Det bør regne inn våpen fra hele europa inkl. norge. Skammer meg over responsen før og etter.

11 Likes