Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Steng swift, slutt med overføring av ca. USD 700M /d per dag for betaling av gass til Russland.
EU importerer ca 175 Bn m3 russisk gass pr år til 700M USD/d.
Dvs EU overfører 6 milliard kr til Russland hver dag. Gjennom swift. Tåler vi å stenge ned overføring av kapital til Putin?
Spørsmålet bør være om vi aksepterer å finansiere en brutal angrepskrig av en “mørkets fyrste-figur” mot et Ukraina som kun ønsker å være en moderne stat. Å akseptere dette vil si at vi ikke vil gi slipp på våre komfortable og sytalause liv for å støtte et folk under angrep i Europa.
Jeg tar gjerne en for Ukraina. Slava Ukraina!

8 Likes

Og opprett flyforbudssone over Ukraina.

Russiske mødre vil takke oss.

3 Likes

Føler det er to scenarioer nå, og jeg aner ikke hvilken som er mest sannsynlig:

  1. Ru får signert og militært presset frem en fredsavtale med Zelenzky, f.eks. hvis de tar det planlagte møte med Israel i morgen. Inngår et eller annet form for kompromiss som begge kan akseptere for befolkningene sine (tror det er en er mulighet, så lenge begge kan lage god nok propaganda for å fremstille det som en seier for hvert sitt folk).
  1. Det blir for dyrt og langdryg for Ru, over tid når det blir åpenbart at dette blir en stillkrigstid eller verre, kan regime få folket i mot seg (tror det er mulig i en slik situasjon). Men hva skjer så? Trykker han på knappen når han ser faren, eller tar han tapet? Og hvem tar over, en som er verre enn Putin, eller en som er bedre? Over tid kan Ru uansett bli svak. Hvordan reagerer Kina? Tar de Sibir med påskudd for å “stabilisere” landet? Mange åpne spørsmål her. Vi er uansett inne i en turbulent tid i verdenshistorien.
2 Likes

#Ukraine says a S-300 system shot down two additional enemy targets tonight - a Russian helicopter and a Russian Su-25 attack aircraft.

8 Likes

Jeg mener de burde stilt opp militære styrker i Baltikum Romania og Polen når det først ble kjent at russerne drev styrkeoppbygging langs ukrainske grensen, vist litt solidaritet og sagt vi vil intervenere viss Ukrainas suverenitet krenkes og vært først på ballen.
Vesten fremstår som ubesluttsomme og redde for konflikt med russerne og det spiller Putin maks på.
Og tatt en tøffere retorikk mot Russland og hinte til bruk av atomvåpen her også slik Putin gjør.
Aldri verden om han bruker atomvåpen mot vesten over Ukraina og om han gjør ja da er det bare ett tidsspørsmål før han velger og bruke det uansett.
Russland kan ikke få lov til og gjøre hva de vil med bare og true med atomvåpen så holder vesten seg unna.
Kina observerer handlingene til vesten også, og vil sannsynlig bruke samme retorikk om de skal ta Taiwan som de har sagt når de ser hva Putin får til i Ukraina

10 Likes

Det ble også gjort, og det er sendt mer denne uken og mer skal sendes.

1 Like

3 Likes

Ukraina til RU i sikkerhetsrådet: “Your words do not hold any more value than a New York pretzel”

En dråpe i havet, skulle sendt mye mer… En styrke som kunne avskrekket Putin før han gikk inn i Ukraina

1 Like

NATO burde også ta en russisk “Pristina”-manøver, og rett og slett sende en kampgruppe til Kiev, og blokkere russiske styrker.

Det ble ikke atomkrig forrige gang den manøveren ble brukt, og det blir det neppe nå heller.

3 Likes

The Memorial group investigator stated in its report: “Considering the evidence we have gathered, we have no doubt that most of the crimes which are being committed now in Chechnya are the work of Kadyrov’s men. What they are doing is pure lawlessness. To make matters worse, they also go after people who are innocent, whose names were given by someone being tortured to death. He and his henchmen spread fear and terror in Chechnya. (…) They travel by night as death squads, kidnapping civilians, who are then locked in a torture chamber, raped and murdered,”.[11]

Enheten Putin nå har sendt inn i Kyiv for å fange regjeringen og sine motstandere.

“Each soldier was reportedly given a special ‘deck of cards’ with Ukrainian officials’ photos and descriptions on them”

Tucker og jeg ser farer over alt - det er uoversiktlig og vanskelig å vite hvordan dette utvikler seg videre, og noen av de potensielle farene er forferdelige.

Ikke så ofte jeg er enig med han, men enig med han i hovedpunktene i analysen her. Relativt liten sjanse for verdenskrig eller atomkrig, men absolutt reelt. Men den store faren for økonomien i vesten er en enorm energikrise utløst av russiske motsanksjoner. Og for USA er faren at dollaren svekkes som verdensvaluta.

Angående amerikansk politikk er min generelle mening at Biden gjør det riktige ved å unngå direkte konflikt, og derfor driver republikanerne å later som om de er store tøffe tøffesen Lassie, fordi de vet at å være krigshisser nå er macho og flott og får null konsekvenser så lenge Biden ikke vil ha krig.

Det er med andre ord politisk gevinst å angripe Biden for å ikke være tøff nok, så lenge Biden ikke blir tøff nok. Og det er svært liten støtte i USA for å involvere seg i en ny krig i ett land de ikke vet hvor i verden er, så sjansen for at Biden ønsker direkte krig er lav.

For de som ønsker direkte krig med Russland tror jeg man skal ta høyde for at det eventuelt skjer uten støtte av amerikanske tropper og militære styrker.

5 Likes

Så på at foredrag av Mearsheimer tidl. delt i tråden her, det var veldig interessant. Han snakket mye om den multipolare verdenen som kom rundt 2017, noe som var en stor begivenhet i verdenshistorien, der verden gikk fra å være styrt av 1 til 3. Kina og USA er de to store, Ru er den desidert minste. Men Ru ønsker likevel å bli behandlet som en stormakt. USA lar ikke få Ru være en stormakt (av ulike årsaker, bl.a. fordi de ikke er demokrati osv-, men også av mange andre grunner, de mener de rett og slett ikke fortjener statusen som stormakt). Ru prøver seg dermed å støtte på Kina. Mearsheimer mener USA bruker for mye energi på Ru, som de rent strategisk heller burde blitt venner med for å forene seg mot Kina, som faktisk er en konkurrent.

Men det fikk meg til å tenke, er det vi ser nå voksesmerter av en ny “multipolar” verden, eller er har Ru spilt overspilt seg, og det blir gjeninnsettelsen av den “unipolare”, ev. en ny “bipolar” verden?

4 Likes

Hvis du kan si hvordan du tror Ukraina/Russland konflikten ender, så kan jeg eventuelt gjette ut fra det. Men det framstår som veldig vanskelig å spå framtiden på kort sikt nå, og da spår jeg ikke hva som vil skje 1-2 år fram i tid.

Det er mange potensielle farer. Noen av dem ekskluderer hverandre. Ting kan gå mye bedre enn man frykter. Det er rett og slett veldig stor usikkerhet slik jeg ser det.

3 Likes

Ja, det er vel egentlig nettopp dette det står og hviler på.

1 Like
7 Likes

For å ta ett hypotetisk scenario:

Russland motsanksjonerer ved å nekte å selge olje og gass til utlandet. Det utløser en energikrise. Kina begynner å selge masse opsjoner på olje og gass. Så kommer det fram at Russland og Kina har valgt å innføre ett strategisk økonomisk samarbeid hvor Kina kjøper all olje og gass fra Russland, til en prosentmessig grei rabatt mot prisen på verdensmarkedet. Olje og gasspriser stuper, og Kina innkasserer billioner i økonomisk gevinst på finansgamblingen.

Og så har du en todelt verden, vesten mot Russland/Kina.

Hva tror du sjansen for noe sånt er? 1% ? 5% ? 10% ? Den er nok ikke 50% i hvert fall.

Problemet er at det går an å tenke seg så utrolig mange forskjellige scenarioer at det blir veldig håpløst for min del i hvert fall å spå “dette tror jeg vil skje.”

Det var lettere å spå at det var ganske stor sjanse for invasjon. Det er greit å spå hva Russland ønsker seg. Men hva de vil oppnå til slutt når konflikten er ferdig - og hvor langt fram i tid er det? Hva sluttresultatet blir? Hvordan sanksjoner og motsanksjoner utspiller seg i spillet mellom USA, EU, Russland, Kina, osv osv osv ?

Jeg tenker det er greit å ha en vent og se holdning til vi vet mer om hvordan invasjonen går, og om Russland og Ukraina blir låst i militær konflikt i lang tid, eller om de signerer en eller annen form for fredsavtale neste måneden. Jeg håper på en fredsavtale, men jeg aner jo ikke…

4 Likes
3 Likes

En som vil gå inn i verdenhistorien som en stor helt.

19 Likes
8 Likes