Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det har du sammen med resten av Europa. Et slikt tiltak vil få globale konsekvenser. Underforstått at Russland stanser eksport av gass og olje når dem ikke får betalt for ressursene sine.

Så lenge EU finansierer krigen ved å kjøpe gass fra Russland så kan Putin holde dette gående en stund.

Det er jo helt sykt at man ikke har stoppet importen av olje og gass fra Russland enda🤪

9 Likes

. Det er tunge beslutninger som ikke kan la seg affektere av personlige følelser. Energisikkerheten er prioritet - det er helt klart.

1 Like

Fint sted å følge med etterhvert, oppdateres hele tiden:

1 Like

Klart det får konsekvenser for oss alle om vi ønsker å stå opp for Ukraina.

Men verden som helhet kommer til å klare seg uten olje og gass fra Russland, men der vil koste ja.

Men jeg kjenner at jeg blir mektig provosert av denne holdingen om at man ikke ønsker å ofre en finger for å hjelpe et land i nød.

15 Likes

“A second Russian military transport plane was shot down near Bila Tserkva, 50 miles (85 kilometers) south of Kyiv, according to two American officials with direct knowledge of conditions on the ground in Ukraine.”

Står 25. på previewen, men er bare en time gammel:

Tipper tapene for Russland er mye høyere nå enn de hadde sett for seg at de skulle være på det tidspunktet de hadde tatt Kyiv.

10 Likes

Jeg forstår hva du mener, men jeg er ikke så sikker på at enhver nordmann vil bære denne tyngden når dem mister hus og evnen til å brødfø sin egen familie som følge av signifikant høyere priser på strøm og alt av produkter som har å gjøre med gass og olje. Drivstoff, industri, gjødsel, strøm, denne listen er lang.

Dette er satt på spissen. Mitt poeng er knyttet til ringvirkningene av å skru av russisk gass og olje.

Det er vel ingen som har sagt at man ikke vil hjelpe. Norge følger sanksjoner og gir bistand.

1 Like

The Economic (India) Times, Feb 26, 2022, 01:11 PM IST. India along with China and UAE abstain from US-backed UNSC resolution condemning Russia

Du glemmer helt at vi i Vesten har overflod av ressurser og et enormt konsum av luksusgoder.

Vi hadde helt fint klart oss med å kutte ned på forbruket en stund og holdt oss til basic hvis det var nødvendig.

Som du skjønner, jeg mener vi må klemme til med hard hånd og skvise Putin til kapitulasjon.

8 Likes

Der er jeg 100% enig, men jeg forutsetter ikke at vesten i sin helhet er villig til å gi opp denne velstanden.

Det eneste som funker mot Putin er hard mot hard, men ikke uten omtanke.

Nei, og det er jo det som provoserer meg (og sikkert flere med).

Husk at vestens BNP er mange 1000% høyere enn Russland, så det er ikke rare innsatsen som skal til for å «kvele» Putin

Enig i det, men hatt stått med beina på bakken i Afghanistan i over tre år og kommet frem til at vi lever i en kald verden.

3 Likes

Så mye bryr ikke folk seg om Ukraina. I hvert fall ikke i USA.

Just 26 percent say the U.S. should have a major role in the conflict, according to a new poll from The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research. Fifty-two percent say a minor role; 20 percent say none at all.

The findings are a reminder for Biden and fellow Democrats that while the crisis may consume Washington in the coming months, pocketbook issues are likely to be a bigger priority for voters heading into the midterm elections. A December AP-NORC poll showed that Americans are particularly focused on economic issues, including rising inflation.

Dere som har lyst på krig får ta med i beregningene at det sannsynligvis blir uten USA.

Vi er fundamentalt uenige.

2 Likes

Energisikkerhet ser ut til å ha større prioritet enn Ukraina og, vil forbli prioriteten frem til eksporten stanses.

2 Likes

09:52

Ti russiske mediehus får advarsel

Det russiske medietilsynet Roskomnadzor har sendt en advarsel til ti russiske mediehus, der de blir beordret til å slutte å bruke ord som invasjon og angrep om operasjonen i Ukraina, skriver nyhetsbyrået AFP.

3 Likes

Det blir uten resten av NATO også, det har vel vært klart en stund nå…

Ja. NATO har vært krystallklare på at de ikke ønsker krig med Russland. Logisk nok.

Men det jeg poengterer er at alle land står fritt til å gjøre hva de vil, hvis det er populært politisk - eller av prinsipp. Og at det ser ut til at i USA er opinionen rimelig klar på at å starte en direkte krig mellom USA og Russland pga Ukraina vil være politisk selvmord for demokratene.

Hvis man har opinionen med seg, så kan jo NATO endre mening. Hvis det eksempelvis skulle eskalere noe fryktelig videre i Ukraina, og man får beviser for noen forferdelige forbrytelser så kan ting endre seg.

Men ikke per dags dato - i hvert fall ikke i USA. Har ikke sett noen meningsmålinger i Storbritannia eller Frankrike.

1 Like

I Europa er jo Norge i en særstilling ved økte strøm og energipriser. Statskassen fylles over ripa og det er kun et spørsmål om politisk vilje til å kompensere egen befolkning.

9 Likes

Enig.

USA er også tydelig på at Kina er prioritet.