Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Kina er snart verdens nye økonomiske supermakt. Friere kapitalisme enn vesten?

Det motsatte, mer totalitær kapitalisme enn Vesten.

1 million nye dollarmillionærer på 1 år i Kina. To nye dollarmilliardærer hver uke i følge video.
Se video, så får man et lit nytt perspektiv som tilsidesetter mye av propagandaen vi blir matet med her i vesten om Kina. Det er selvfølgelig mye gale i Kina mtp. menneskerettigheter og annet, men andelen fattige krymper i rasende tempo.

1 Like

Alle vet vel at Kina sin velstand vokser i enormt tempo? Man har jo stjålet som gale fra USA og vesten i flere tiår, slik som Trump var en av de aller første til å påpeke.

For øvrig betyr ikke det at noen blir ekstremt rike at andelen fattige synker. Tvert i mot.

Get your propaganda straight, VG.

4 Likes

Det er faktisk ingen motsetning her.

2 Likes

Sier du at grunnen til Kinas vekst kommer fra bedrifter som kopierer produkt fra USA?
Det er altså ikke et resultat av at Kina produserer egne produkt og at investorer flokker til Kina?
Bill Gates, Warren Buffet og Gorge Soros med flere er bare støttespillere av et plagiatregime?

Og er USA bare sadistiske tullinger som finansierer Kinas vekst med årlige budsjettunderskudd?
USA skylder Kina over 1 trillion USD, en gjeld ingen ønsker å holde når avkastningen er negativ etter inflasjon.

Ironien her er vel at USA’s økonomi er avhengig av Kinas import av dollar printet på en dataskjerm hos sentralbanken i USA. Uten Kinas villighet til å akseptere dollar i bytte mot varer så krasjer USA’s økonomi. Men dette er allerede i ferd med å skje da dollarens bruk i internasjonal handel har falt betraktelig og kommer til å fortsette å falle nå som de nærmer seg insolvens.

1 Like

Bill Gates, Warren Buffet og George Soros har vokst seg (enda mer) ultrarike på sine investeringer i Kina så det er de selvfølgelig fornøyde med.

Hva er det du prøver å få sagt egentlig? Alle er enige i at Kina sin økonomi har vokst eksponensielt på bekostning av USA og resten av Vesten. Du mener det er en bra ting?

Jeg er ikke enig i dette.
Hvordan mener du dette har foregått?

Det er ikke noe man kan være enig eller uenig i. Det er fakta.

Men hvorfor er du så ivrig på å forsvare dette diktaturet egentlig?

https://www.cnbc.com/2020/01/30/china-trade-deficit-has-cost-us-3point7-million-jobs-this-century-epi-says.html

Dette er å koke suppe på spiker :slight_smile:
For det første så forsvarer jeg ikke Kina, men jeg lurer på hvordan du kommer frem til konklusjonene du gjør.

Hvordan kan du i rett forstand skylde på Kina for at bedrifter i USA velger å flytte produksjonen til Kina for å spare penger på arbeidskraft?

Fordi de gjør dette ved å manipulere valutaen sin?

USA har støttet oppunder billig import fra Kina og eksportert papirdollar i bytte mot disse varene.
De har kunne printet digitalt gull på dataskjermen sin i flere tiår uten konsekvenser og nå når de må de betale for konsekvensen av dette så skylder de på Kina? Høres ut som verdens største bortskjemte unge spør du meg.

2 Likes

Har jeg sagt at det er Kina sin skyld? Nå endrer du premisset.

De har blitt rike på USA og Vesten sin bekostning bl.a. ved å importere flere titalls millioner arbeidsplasser fra Vesten. Dette er ikke engang noe å diskutere.

Men dette er jo ikke Kina sin skyld nei. Det var ikke det jeg sa heller. Det er hovedsakelig udugelige vestlige politikere sin skyld, samt ultrarike rovkapitalister som kun tenker på å tjene penger.

Bekostning??? Vi har tjent uhorvelig mye i levestandard og cash på billig produksjon i Kina, både som privatpersoner og som land i Vesten. Regnestykket er ikke så enkelt at noen taper her. Og grunnen har ikke moral, men er en naturlig konsekvens av forbedret teknologi innen automatisering i vesten. Enten bruker man en robot i vesten eller billig arbeidskraft i utlandet, de gamle jobbene trenger vi ikke dyre arbeidstakere til lenger i vesten. Det er jo positivt for alle… Sluttsummen her blir positiv for verden og alle land som er involvert. Jeg nekter å tro at man har folk som i noen stor grad vil sitte på samlebånd og sy t-skjorter og annet uhorvelig krevende fysisk og monotont arbeid. Det er enorme mengder bedre og mindre fysisk krevende arbeid tilgjengelig, og det er bare å se på arbeidsledighetstallene for å se at jeg har rett i det og Trumpern er helt ute på jordet. Husk at når man kjøper noe får man også en vare som har en verdi, ofte høyere enn det man betaler i dette tilfelle.

2 Likes

Los Angeles:

image

Jeg tenker vi i løpet av et års tid kan ta en ny diskusjon om hvor positivt dette er for alle involverte.

1 Like

Lurer du på hvor alt overskuddet de får av billige varer går?
Rart det der, men ihvertfall ikke til Kina. Her er kun lønnen, uten bonus til Walmarts CEO.

Snitt for hele USA:

Ja, det er jo kun bedriftseierne og ellers en ørliten gruppe utvalgte som tjener på dette.

Dersom man shipper 10.000 arbeidsplasser til Kina så blir det bra for bunnlinje, aksjekurs + bonus til toppledelse.

Men så får man 10.000 arbeidsledige, ruinerte lokalsamfunn, ødelagte familier, enorme offentlige utgifter etc. etc.

4 Likes

Yup, at vi finner mer effektive løsninger gjør at det man trenger arbeid til flyttes fra repetitive oppgaver til variasjon. Men man får produsert mer for mindre innsats og levestandarden totalt sett burde gå opp av det.

Har du sett hva som skjedde med selskapene som flyttet tilbake til USA under Trump? De kjørte på med automatisering og ansatte ikke spesielt mange.

Problemet her er vel heller noe med systemet i USA, enn at vi blir mer effektive i å produsere ting? Kanskje de bør endre noe med hvordan mennesker blir behandlet der borte i tråd med at man ikke lenger trenger like mye low skill arbeidskraft. De kan f.eks. starte med å få utdanningssystemet opp og gå, eller forbedre helsesystemet(så folk slipper å bli hjemløse av å bli syke), eller satse på innovasjon, eller borgerlønn som de har nå. Mye de kan gjøre, men de klarer ikke å samle seg politisk om å gjøre USA til et bedre land for innbyggerne, så tror de er ganske fucked der borte på lang sikt.

2 Likes

Det viktigste som jeg ser det er vel at Trump administrasjonen la opp til at nye industriarbeidsplasser ikke skulle flyttes ut, men skapes på hjemmebane. Noe de hadde enorm suksess med.

2 Likes

Vet ikke hvor de tallene kommer fra, men grafen ser ikke helt sånn ut for ansettelser innen Manufacturing. Rart at Forbes bruker Texas Public Policy Foundation som er en politisk organisasjon som kilde til statistikk, menmen. Her er ihvertfall realiteten:

1 Like

Her er ett datapunkt. Men du mente kanskje kombinasjonen?

https://www.ipsos.com/en-us/news_and_polls/over-half-republicans-believe-donald-trump-actual-president-united-states