Samtidig er det NATO-medlemsskap Russland har motsatt seg, så det kan kanskje gi Putin en utvei.
Dessverre er nok testosteron og stolthet blitt en del av denne faenskapen.
Samtidig er det NATO-medlemsskap Russland har motsatt seg, så det kan kanskje gi Putin en utvei.
Dessverre er nok testosteron og stolthet blitt en del av denne faenskapen.
Unngå? Jeg følger ikke logikken her. Sett fra russerenes side er det i hvert fall å helle bensin på bålet.
Med rundkalott. Det er hardcore.
Må være store tap av liv for foregår, lang flere enn det som kommer frem. Har sett en del videoer på Twitter.
Helt klart. Premisset mitt var basert på at Putins uttalelser omhandlet NATO, og USA som antagonist.
Litt “kjedelig” å henge i lufta uten mulighet til å styre mens du blir skutt på?
5m/s ca på vei ned. Vanskeligere enn du tror. Luftvern med tempering (air burst) er effektivt.
TV2 nå: Norge sender flere styrker til Lithauen i morgen. Dette øker avskrekkingsefekten og størrelsen på tripwire.
Jeg tenker ingen egentlig ønsker atomkrig og gjerne vil finne en utvei som får dem til å komme ut av dette med hevet hode. Siden NATO er det Russerne har motsatt seg, vil Putin kanskje godta EU-medlemsskap så lenge det ikke blir snakk om Nato, si at ok da er den saken avgjort og trekke seg ut (men beholde Donbas og Luhansk for å vise seg kanskje). Russland har da vist at de er villige til å ta drastiske steg, de har vist at vesten ikke skal kødde for mye med dem. Ukraina har fått raskere EU-medlemsskap (de har blitt holdt utenfor en stund), vesten har fått solgt en hel haug av våpen og fikset gode priser å plukke opp aksjer. Win win, bortsett fra de sivile selvsagt.
Edit: Var noe med etterbrennere over nabolaget nylig men dette var det eneste interessante jeg fant på Flighradar.
Drep sivile til de overgir seg tenker jeg. Grusomt.
Gir menkng chafs eller hva de kalles. Anti AA
Helt forkastelig det vi er vitne til nå. Det håper jeg alle her inne er enig i.
Dette er ikke plan a for å si det sånn. Rt dot com var rimelig hard på at Ukraina hadde gått etter sivile id uavhengige områdene. Da blir det litt hardt å bortforklare bombing.
… Eller var det fly med fallskjermtropper?
Rt sine løgner om Donbas er det vel svært få som tror på.
Ukrainske myndigheter som sier bombefly kommer samtidig som de ber folk søke dekning.
Og flair er ecm - electronic countermeasures. Mot varmesøkende.
Poenget mitt er at de bryr seg om sivile tap. Er ikke populært i Russland å ha bombet sivile i Kiev.
Jeg nekter å tro at ingen voksne ansvarlige tyskere ikke kunne se for seg dagens scenario, Men kanskje det er noe i hva NATOs første generalsekretær sa fundamentet for opprettelsen av NATO:
“keep the Soviet Union out, the Americans in, and the Germans down.”
Byggingen av North stream 1 og North stream 2 strider jo mot dette “mantraet”. Da kommer jo russerne inn i varmen, og Tyskland sikrer sin industri med energi.
NS1 og 2 setter jo også USA litt på sidelinjen.
NS1:
“On 8 September 2005, Gazprom, BASF and E.ON signed a basic agreement on the construction of a North European Gas Pipeline.”
" The pipeline was officially inaugurated by the German Chancellor Angela Merkel, Russian President Dmitry Medvedev, French Prime Minister François Fillon, and Dutch Prime Minister Mark Rutte on 8 November 2011 at the ceremony held in Lubmin"
NS2:
“n 2011, Nord Stream AG started evaluation of an expansion project consisting of two additional lines (later named Nord Stream 2) to double the annual capacity up to 110 billion m3 (3.9 trillion cu ft). "
" In June 2015, an agreement to build Nord Stream 2 was signed between Gazprom, Royal Dutch Shell, E.ON, OMV, and Engie.[”
Mao, både europeisk industri og politikere var enig om at dette var en god ide.
Og det var vel ikke før Trump kom det begynte å bli dårlig stemning om dette prosjektet, fra 2019 på BBC-nyheter:
" President Donald Trump has signed a law that will impose sanctions on any firm that helps Russia’s state-owned gas company, Gazprom, finish a pipeline into the European Union.
President Trump has said the 1,225km (760-mile) pipeline, owned by Russia’s Gazprom, could turn Germany into a “hostage of Russia”.
Men alle var ikke helt enige i det:
"The US sanctions have angered Russia and the European Union, which says it should be able to decide its own energy policies.
Earlier this week German Chancellor Angela Merkel said she was “opposed to extraterritorial sanctions” against the Nord Stream 2 project.
German foreign minister Heiko Maas struck a more combative tone, saying the sanctions amounted to “interference in autonomous decisions taken in Europe”.
On Saturday, the EU voiced its clear opposition to the US sanctions.
“As a matter of principle, the EU opposes the imposition of sanctions against EU companies conducting legitimate business,” a spokesman for the trading bloc told AFP news agency.
Russia’s foreign ministry also strongly opposed the move, with ministry spokeswoman Maria Zakharova accusing Washington of promoting an “ideology” that hinders global competition.
The consortium behind Nord Stream 2 confirmed that it would build the pipeline as soon as possible, despite the sanctions.
It said: “Completing the project is essential for European supply security. We, together with the companies supporting the project, will work on finishing the pipeline as soon as possible.”
Problemet med den energipolitikken oppstår jo når Ukrainas NATO-medlemskap kommer på bordet. Da har plutselig Putin midler til å sette makt bak kravene.
Stemmer sikkert, her kjøres nye forsyninger etter vei ikke langt fra grensen.