Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Etter hvilket mandat? Ukraina kan invitere andre stater om å støtte. Den er ikke på vei. Nato kan ikke støtte med militærmakt fordi artikkel 5 ikke er utløst. USA er opptatt med en potensielt større verkebyll i Sør-Kina havet.

Jeg mener ikke å si at Gretha Thunberg har skylda for energiproblemene Europa har satt seg i, jeg skrev “personifisert”.
Mitt poeng er at Trumf-kortet til Putin er energi, og det grønne skiftet har hatt bred støtte i store deler av befolkningen, med liten tanke på real-politikk eller konsekvenser.

Så hvis man vil ta Putin økonomisk, og det tror jeg det er bred enighet om, så hvorfor ikke bare stenge av gassen og trykke på SWIFT-knappen ?

Jeg har prøvd å skissere en mulig forklaring, for det er på det rene at enn så lenge så flyter det russisk gass til Europa og hard valuta til Putin.

5 Likes

Selvfølgelig angrer tyskerne på at de har skudd av atomkraftverkene nå - det er nok alle enige om.

3 Likes

Oljefondet burde heller shorte russiske aksjer enn å eie.
Men selg i det minste alt, av prinsipp.
De kunne shorta massivt, og så bare driti i å kjøpe tilbake.

1 Like

Det er aksjer for 27 mrd, det er en dråpe i havet.

7 Likes

…og de risikerer jo å ikke få oppgjør for dem om SWIFT stenges :sweat_smile:

5 Likes

Det tror jeg ikke de gjør.

Har de gitt noen signaler om det? Politikere vil heller ta med seg en nasjon i døden enn å innrømme en feil.

Mulig de kan bytte aksjene mot noen fotballklubber og boliger i UK som oligarker eier…

1 Like

De ligner litt, kanskje du er inne på noe, Putin har sikkert hatt noen jern i ilden rundom :sweat_smile:

Verden skulle gått sammen om å shorta alt på Ru børsen, og bare gitt f i å kjøpe tilbake

Jeg har lurt på om Putin og venner har gjort det i forkant på vestlige børser.

6 Likes

Antar denne personen trenger veldig mye økonomisk hjelp, forkastelig at de nå bruker denne krigen for å lure folk. Kan gjerne støtte opp med noen kroner men ikke til fyren her.

EU skal møtes i morgen for å drøfte mulighetene for mandat til å blokkere Russlands tilgang til SWIFT.
Hypotetisk: På mandag blokkeres tilgang og Russland skrur igjen ventilen, lar det gå nok tid til dem blir spurt om å åpne den igjen. Kan det være dette scenarioet Putin ser for seg?

@polsmannen, vi lever virkelig i en sjuk verden. Med referanse til Nigerianeren.

3 Likes

Stenge SWIFT gjør det bare litt vanskeligere med transaksjoner, RU har jo laget eget system så de vil ikke bli så veldig berørt foruten at man “viser til” sanksjoner.

I 2014, da Russland annekterte Krim-halvøya, var det flere som krevde at man ekskluderte dem fra Swift. Daværende statsminister Dmitri Medvedev sa at det ville være en «krigserklæring», men siden den gang har Russland brukt tiden på å utvikle sitt eget alternative system, skriver New York Times.

1 Like

Usikker på om dette har blitt postet tidligere. Russland får smake sin egen medisin fra hackere…

9 Likes

Massive fly og artilleri angrep ventet mot kyiv innen kort tid.

1 Like

Det er sant, men Putin har vært veldig tydelig på «øye for øye», gjengjeldelse. Kan ikke se andre virkemidler enn å skru av gass.

3 Likes

Dette systemet er mildt sagt ikke veletablert.

1 Like

Uten swift får man vel ikke handlet med vesten?

1 Like