Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Trump prøvde å advare.

For en tragedie for verden at han ikke ble gjenvalgt.

4 Likes

Det kan du godt si. Vi hadde ikke stått å denne hengemyren da, men den uberegnelighetsrisikoen dette hadde medført.

1 Like

Det farligere her er om Putin er villig til å gjøre hva som helst for å ikke sitte igjen som taper og rett i krigsrett

1 Like

Plutselig ble det grønne skiftet litt mindre viktig

5 Likes

Spørsmålet er om en kan regne med han blir avskåret i det han trykker på launch.

Nå ble det mange problemstillinger her, men Tyskland tok altså valget om å stenge atomreaktorene sine i 2011. Da var Greta Thunberg åtte år gammel.

19 Likes

Det blir jo veldig off topic, kanskje man skal flytte diskusjonen.

Men aktivisters jobb er å jobbe for sin ene sak.

Så er det politikeres ansvar å se helheten, og folkets jobb å prioritere andre ting i demokratiske valg hvis man ikke er enig med aktivistene.

Det har vært politisk veldig populært, og veldig uansvarlig, å jobbe for miljø “koste hva det koste vil” - men folk vektlegger ikke trusler som kun er teoretiske som reelle.

2 Likes

Det jeg lurer på, er hvordan Greta Thunberg kunne få så kraftig innflytelse da hun var bare 8 år gammel!

2 Likes

Greta Thunberg er/var bare en nyttig gallionsfigur for WEF og storkapitalen.

Når hun hadde utspilt sin nytte og begynte å bli litt plagsom så forsvant hun fra rampelyset. Noen som har sett henne de siste par årene?

1 Like

Jeg tror Putins, most trusted, følger han “blindt”, til et vist punkt. Det punktet er før “launch”.

Disse folkene har også familie. Barn. Barnebarn.

Det stopper før launch.

3 Likes

Ille hvis det er det vi må håpe på.

3 Likes

Jeg tror det samme, men det var ikke bare hitler som poppet cyanidpiller når de allierte ankom Berlin under andre verdenskrig.

@Bingo123, regner nesten med motstanden internt håndterer problemet.

Hvem var det som kom til Berlin sa du?

2 Likes

21:58 Flyalarmen går i Kyiv Flyalarmen går i Kyiv ved 22-tiden i kveld, melder avisen Kyiv Independent på Twitter.
Folk blir bedt om å søke tilflukt i bomberom og kjellere.

Ukrainas ambassadør til Østerrike Olexander Scherba skriver på Twitter at de har fått rapporter om at russiske bombefly har tatt av fra Krim i retning Kyiv

Bare et ærlig spørsmål til krigsretorikerne her inne som vil angripe Russland/Hviterussland og alle som snakker russisk.

Hvem er det dere mener skal angripe dem? Dere selv? Noen andre? I så fall hvem?

Og hva tror dere utfallet av dette eventuelt blir?

7 Likes

Etter hvilket mandat? Ukraina kan invitere andre stater om å støtte. Den er ikke på vei. Nato kan ikke støtte med militærmakt fordi artikkel 5 ikke er utløst. USA er opptatt med en potensielt større verkebyll i Sør-Kina havet.

Jeg mener ikke å si at Gretha Thunberg har skylda for energiproblemene Europa har satt seg i, jeg skrev “personifisert”.
Mitt poeng er at Trumf-kortet til Putin er energi, og det grønne skiftet har hatt bred støtte i store deler av befolkningen, med liten tanke på real-politikk eller konsekvenser.

Så hvis man vil ta Putin økonomisk, og det tror jeg det er bred enighet om, så hvorfor ikke bare stenge av gassen og trykke på SWIFT-knappen ?

Jeg har prøvd å skissere en mulig forklaring, for det er på det rene at enn så lenge så flyter det russisk gass til Europa og hard valuta til Putin.

5 Likes

Selvfølgelig angrer tyskerne på at de har skudd av atomkraftverkene nå - det er nok alle enige om.

3 Likes

Oljefondet burde heller shorte russiske aksjer enn å eie.
Men selg i det minste alt, av prinsipp.
De kunne shorta massivt, og så bare driti i å kjøpe tilbake.

1 Like

Det er aksjer for 27 mrd, det er en dråpe i havet.

7 Likes