Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Luftrommet er det The Ghost of Kyiv som bestemmer over.

2 Likes

Eller eskalere.

Jeg er ikke tankeleser. Jeg bare sier at hvis vi ender med atomkrig, så er dette oppskriften. Begge sider eskalerer uten å gi seg fordi “nå må den andre siden gi seg.”

4 Likes

Som er på full fart til oss også.

1 Like

Det er ikke slik at man bare begynner å skyte ned fly, og kaller det en flyforbudssone. Det kalles å opprette luftherredømme.

En flyforbudssone opprettes først ved å kommunisere en deadline til partene. Etter den deadlinen er overskredet, så kan man begynne å skyte ned fly som befinner seg der. Eller bekjempe bakkestyrker som sikter eller skyter på flyene som patruljerer.

Atomvåpen doktrinen er først og fremst passivt innrettet - andre slags evne.

Så lenge flyforbudssonen ikke inkluderer Russland, så har de ingen ting å eskalere over, med mindre de faktisk ønsker 3.vk.

Sjekk det politiske ordskiftet i USA. Republikanerne kjører på maks om at Biden er for svak mtp på sanksjoner.
Biden selv sier at Russland skal få smake på de sterkeste økonomiske sanksjonene noen sinne, men vet at å trykke på SWIFT-knappen for tidlig kan ende å inflasjonstall som kan ødelegge the midterms.

Veldig fin balanse dette. Får vi en veldig mild vår så kan man kanskje akkurat unngå fullstendig krise, og Biden kan trykke på SWIFT-knappen, vise handlekraft samtidig som han lykkes i energipolitikken ved å redde Europa med svinedyr LNG.

Bommer man med å trykke på SWIFT-knappen for tidlig og får en kald vår, så kan jo bare Putin stenge av gassen, og da står han jo på ballene til Biden.

Er dette så far fetched?

Jeg tror at både jeg og Biden følger med på Wettersentrale, og i mellomtiden er gasseksporten fra Russland tilbake på nivåer vi ikke har sett siden desember.

5 Likes

Russland og USA har jo kriget indirekte, ved å fore hver sin side, med våpen i mange mange tiår.

3 Likes
  1. Annonsere flyforbudssone.
  2. Russland fordømmer dette.
  3. Annonsere deadline.
  4. Russland fordømmer dette.
  5. Innføre flyforbudssone, og skyte ned russiske fly.
  6. Russiske styrker skyter ned NATO fly.
  7. NATO bomber russiske styrker.

Trenger jeg å skrive en avhandling om hvert steg i prosessen, eller kan vi være enige om at jeg har 100% rett når jeg skriver:

Dette er 100% korrekt.

Eller mener du at NATO skal annonsere en flyforbudssone som en bløff, og så ikke gjennomføre?

Altså, du kan HÅPE at Russland gir seg. Men, hvis de ikke gjør det, så har du de facto eskalert til krig mellom NATO og Russland. Det er en krig Russland ikke kan vinne uten å bruke atomvåpen.

Så enten eskalerer Russland videre, eller så gir de seg. Som jeg skrev.

12 Likes

De som har satt klovnefjes her må gjerne forklare meg hvordan et angrep på Hviterussland, slik enkelte her inne tydeligvis ønsker, er annerledes enn det russiske angrepet på Ukraina.

2 Likes

Det du kan være 100 % sikker på er at Biden ikke følger med på noe som helst.

Hviterussland har diktator og drepte nettop masse egne innbyggere som ville va frie valg.

Ukraina er demokratisk og har frie valg, blir derfor angrepet av russland som vil stoppe frie valg.

11 Likes

Mulig Biden og demokratene tenker så kynisk, rasjonelt og i egen interesse (selv om jeg tror det er alt for langsiktig til å være tilfellet), men dersom nå Tyskland blir presset av resten av Europa til å godkjenne en SWIFT-eksklusjon, så tror jeg neppe USA hverken kan eller vil blokkere det.

Hviterussland er:

1: Et diktatur.
2: Medskyldig i angrepet på Ukraina.

3 Likes

Det som skjedde var vel at de hadde et valg, men at en del av innbyggerne ikke ville godta resultatet av valget. Og så ble i underkant av 10 mennesker drept i disse protestene.

Jeg vet om et annet stort vestlig land der man kunne skrevet nøyaktig samme tekst.

Forøvrig: å gå til krig mot et land for å “frigjøre” dem har vel alltid vært en suksessoppskrift, eller hva? Vi nevner i fleng?

2 Likes

Ser ikke ut som det kommer 70.000 tsjetsjenere for å si det så. .

3 Likes
9 Likes

En desperat og forbanna klitschkho

4 Likes

Hvor langt går det før han drar frem nukes ?

Boris leder an.

Boris Johnson vil fullstendig isolere Russland

Britenes statsminister sier Russland må isoleres fullstendig, både diplomatisk og økonomisk, heter det i en uttalelse fra Downing Street.

8 Likes