Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Femtekolonisten Støre
Fra Dagbladet.

Støre misforstår loven

Hun ledet norsk utenrikspolitikk i åtte år, og forteller Dagbladet at regjeringens tolkning av sanksjonsloven er helt feil. - Ingenting hindrer egne, norske sanksjoner mot Russland, forteller Ine Eriksen Søreide

11 Likes

Og om norske lover skulle hindre sanksjoner mot “bare” Russland, så kan de ta med Hviterussland i samme slengen. Da burde det vel være innenfor?

4 Likes

Fra VG nå

Reuters: Ukrainske myndigheter hevder å ha full kontroll over Kharkiv

Etter timevis med intense gatekamper sier lokale myndigheter at de har full kontroll over Ukrainas nest største by, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

7 Likes

Jeg har aldri skjønt hvorfor Erna digger Angela Merkel.
Merkel har gjort stor skade på flere områder enn gass.

4 Likes

Overraskende sprek dame, som kommer høyrekvinnene i forkjøpet.

27. februar 2022 kl. 11:14

Melby: – Send våpen til Ukraina

Venstre-leder Guri Melby ber regjeringa si ja til å sende våpen direkte til Ukraina.

– Norge har våpen som Ukraina kunne ha trengt, for eksempel panservernraketter, sier hun.

Regjeringa sier nå ja til at norsk ammunisjon kan selges til land som videreselger til Ukraina. Da har man jo allerede endra regelverket, påpeker Venstre-lederen.

– Vi ser ingen motsetning mellom å åpne for videresalg og det å selge våpen direkte selv, sier Melby.

Hun mener også det er på tide å stenge norsk luftrom for russiske fly, og mener at Norge kommer diltende etter.

– Jeg forstår ikke hvorfor Norge i alle disse situasjonene skal vente på EU når vi ser andre land stenger luftrommene sine.

Venstre-lederen har innkalt landsstyret i partiet til møte i kveld. Om de støtter hennes syn vil hun stille forslag i Stortinget om å sende våpen. Men behandling i Stortinget vil ta tid. Melby mener derfor regjeringa selv bør ta avgjørelsen om å tillate våpensalg raskt. Da vil de få støtte av Venstre, varsler hun.

8 Likes

Tipper den fremmedlegionen Ukraina nå opprettet kommer til å bli stor rimelig fort. Mange europeere som vil være med.

4 Likes

Lett å forstå. Feighet og ingen ting annet. Støre har mistet min respekt for all fremtid om regjeringen ikke våkner opp før dagen er omme.

8 Likes

Støre ville at Norge skulle foreta egen vurdering om hvorvidt Russland inntog i Ukraina var for en invasjon å regne.
Han vil ikke stenge det norske luftrommet for russiske fly (som resten av Europa har)
Han vil heller ikke vurdere sanksjoner mot Putin.
Med en idiot som statsminister, så er vel dette som forventet?

7 Likes

Arne Treholt looking motherfuckers…

1 Like

Likevel stemmer folk på Høyre og støtter EU.

Mange som er store i kjeften ihvertfall. Blir interessant å se hva som faktisk vil skje.

1 Like

Støre har vært en bremsekloss hele veien. Han snakker hele tiden om alt Norge ikke kan gjøre. Han burde hatt helt motsatt holdning.

4 Likes

Med all respekt å melde så fremstår det ikke som at virkeligheten fortoner så ukomplisert som jeg oppfatter at det gis uttrykk for her. Selvsagt vi kan mene at norske beslutningstakere er feig. På den andre siden forholder dem seg til bærebjelken i den norske sikkerhets - og utenriks- politikken siden slutten på andre verdenskrig. Avskrekking og beroligelse. Ser forbedrings potensiale i politikken, men samtidig er jeg glad for at jeg ikke står i deres sko. Nå til dags har vi alle muligheter til å påvirke politikerne, utover å kun kritisere.

@KitronStar, mange med store ord som du nevner. Selv om det på ingen måte er å anbefale så kan man bare pakke sekken og la seg innrullere i den Ukrainske hæren - handling bak ord. Mange nordmenn som gjorde dette da Finland ble invadert på samme måte av Russland før andre verdenskrig.

1 Like

Du ønsker et Europa hvor hvert enkelt land står alene for seg selv i møte med en rabiat russisk bjørn? EUs motto forent i mangfold har vel aldri stått mer sentralt overført til den virkelige verden og utfordringene som vi står ovenfor i møte med en utilregnelig imperialistisk atommakt i vårt eget nabolag.

5 Likes

Vi er medlemmer av NATO, er vi ikke det? Hva er NATO?

Aldri før har lokaldemokrati og folkestyre vært viktigere, altså det stikk motsatte av det EU står for.

2 Likes

Ukomplisert er det langt i fra. Derav feigheten. Iom at dette er et bevisst valg. For å beskytte norske interesser i en situasjon hvor hvert sekund teller. Ukraina brenner. Og Russland hadde vunnet en knusende seier om Zelensky, ukrainere flest og Europa forøvrig hadde opptrådt med like lite baller som Støre og resten av Norges regjering.

6 Likes
6 Likes

Jeg har vært motstander av EU, men nå tenker jeg at vår sikkerhet er viktigst. Den får vi først og fremst i NATO, men når jeg ser bremseklossen Støre tenker jeg at EU er bedre enn AP

2 Likes

EU er bedre enn AP?

For en merkelig problemstilling. Er EU alternativet til AP?

1 Like

Jeg tror jeg forstår hva du mener, men mener likevel at feighet er et begrep som ikke hører hjemme i denne debatten. Men jeg har full åpning for ulike synspunkt.

Hensikten med avskrekking og beroligelse er å unngå krig. Ved å kjøre opp krigshysteriet nasjonalt og potensielt eskalere den pågående krigen slik at den blir overført til andre områder, nord Norge foreksempel er vi vel alle enige om at vi ikke ønsker.