Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Støre følger motvillig etter EU. Hadde vi ikke hatt EU hadde ikke Støre gjort en dritt

1 Like

Ukraina har opprettet et nettsted der de legger ut informasjon og bilder om tilfangetatte og drepte russiske soldater.

Ikke nødvendigvis noe alle bør se.

https://200rf.com/

1 Like

EU er alternativet til små, uavhengige nasjoner som ikke har muskler, ei heller baller til å opposjonere mot Russland.

3 Likes

Har du hørt om NATO?

1 Like

NATO er bundet i hender og føtter og kan ikke agere overhodet ovenfor Russland. Den burde være åpenbar.

Effektivt for å demoralisere. Håper Ukraina forholdet seg til folkeretten i det minste.

Men det kan EU? Hva hindrer Norge i å gjøre det samme som EU helt på egenhånd dersom vi ønsker det?

1 Like

Støre

OK, så våre folkevalgte hindrer oss.

Så la meg se om jeg forstår argumentet: Vi må melde oss inn i en overnasjonal, udemokratisk organisasjon slik at våre folkevalgte ikke selv kan bestemme hva som er best for landet på vegne av oss.

Er det riktig forstått?

8 Likes

Fra E24

Søndag formiddag melder både Danmark, Sverige, Island, Tyskland og Belgia er blant landene som med kort tids mellomrom har meldt at de vil stenge for russiske fly.

Det danske luftrommet stenges så raskt som mulig for kommersielle så vel som private russiske flygninger, opplyser utenriksminister Jeppe Kofod.

Samtidig sier Sveriges EU-minister, Hans Dahlgren, at de gjør alle nødvendige forberedelser for å kunne realisere tiltaket.

Island melder at stengingen gjøres i solidaritet med Ukraina.
Gjentar det gjerne, med en idiot til statsminister er det som forventet, alle stenger ned, men Norge avstår.

3 Likes

Det er de underliggende problemstillingene. Som større deler av Europa står ovenfor. Ikke kun Norge. Etterlatenheten er patetisk alt tatt i betraktning. Især sett i lyset av det enorme motet som Zelenky og den ukrainske befolkningen har utvist siden krigen startet. Dette er ikke tiden for hverken nøling eller koseprat. Umiddelbar handling er det eneste som teller. Støre & co løper etter, konstant på etterskudd. Ynkelig og skammelig.

5 Likes

Nei, det er veldig trist.
Hadde vært mye bedre uten EU hvis ikke verden var full av gærninger

1 Like

Jeg er helt enig med deg der. Denne invasjonen har imidlertid vært under emning lenge nok til at reaktive handlinger kunne vært unngått. Nå er det for seint, men inntil olje og gass ikke importeres fra Russland er det ikke tilstrekkelig vilje.

2 Likes

Hvorfor tror du egentlig at Norge utelukkende venter på EU før handling iverksettes? Vi vil vise ovenfor Russland at Norge ikke tar aktive grep på egenhånd. I redsel for at det kan slå tilbake. Sikkerhetsmessig. Uten EU ville hvert enkelt land stått ensomme tilbake, uten et fellesskap å lene seg på. Som ville gjort avskrekkende tiltak betraktelig lettere for russerne og muligheten til å bli enige om kraftfulle sanksjoner fra et samlet Vesten betraktelig vanskeligere.

4 Likes

Blir det en større krig der Nato land involveres er Norge strategisk viktigst.

2 Likes

Så hvorfor skal vi bli en del av et mye større target, når vi har økonomi og strategisk posisjon til å kanskje kunne forsvare oss uavhengig av hvilke problemer andre pådrar seg? .

Eg sier ikkje at vi ikkje burde bidra, men å binde seg til masten i noe så stort og delvis vaglende tror eg er en dårlig ide. Da burde det være bedre å kunne velge det etter situasjon.

Vi burde ruste mer opp her hjemme i så tilfelle såklart synes eg…

1 Like

Det samme kan sies om både NATO og EU.
Vi er tryggere sammen.
Enkelte land hadde aldri turt å sanksjonere uten fellesskapet.

6 Likes

Så da kan vi gjøre det samme som EU dersom vi ønsker. Og dersom vi ser at det er svært skadelig for norske interesser av en eller annen grunn så kan vi la være.

Argumentet ditt for å melde seg inn i EU var?

1 Like

Da kom det, Norge stenger luftrommet for russiske fly

8 Likes

Forsvare oss alene mot Russland?
Håper det var en spøk