Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Fra cornucopia.se

18:10 Sveriges statsminister ger besked om svenskt militärt stöd till Ukraina: 5 000 pansarskott, 5 000 hjälmar, 5 000 kroppsskydd , 165 000 fältransoner och en halv miljard kronor i direkt stöd till Ukrainas väpnade styrkor.

14 Likes

Det er ikke vedtatt enda, men håper det går igjennom raskt🙏🏻

Putin ser sliten ut nå. Jeg ville heller ikke sovet særlig godt i hans sted.

Den internasjonale responsen overgår hva selv den mest pessimistiske rådgiver kan ha tenkt seg før angrepet.

Lange køer foran minibanker i RU sier sitt. Ikke et folk som tror på snarlig seier over UA og et fortsatt “velfungerende” RU.

5 Likes
19 Likes

Tiltakene som er iverksatt er halvhjertig. Økonomisk støtte, overføring av fremmede våpen fører bare til seigpining og unødvendig lemlestelse av ukrainske statsborger. Sanksjonene iverksatt mot RU like så, halvhjertig. Her må gass og olje kuttes. Dette vil påføre Verden konsekvenser uten historisk sammenligning, men det er det eneste som er effektiv.

1 Like

Hva er alternativet til å støtte UA med våpen?
(Når sanksjoner alene ikke fungerer)
Men uansett hva vi måtte mene, så får UA nå våpenstøtte. Samtidig må man forsøke å snakke med RU om mulige løsninger for å stanse kamphandlingene.

2 Likes

Forventer at Norge også bidrar med skarpe våpen slik våre naboland har gjort, vi får se nå kl 19.

2 Likes

Jeg er dypt sjokkert over at enkelte her forsøker å legge skylden for krigen på andre enn Putin sjøl. Det er lett å leve fritt i et rikt land og lefle med slike tanker, muligens at disse personene er redde for atomkrig og derfor vil gi etter for trusler, men det er feige spiker til egen kiste.

Den unisone støtten til Ukraina og kraftige sanksjoner fra EU med flere er akkurat slik det skal gjøres. Jeg er imponert over responsen fra verden for øvrig, men først og fremst er jeg imponert over ukrainerne. Om man ikke står sammen opp mot slik uforståelig aggresjon nå, kan man like gjerne legge opp først som sist.

Denne konflikten har Putin planlagt lenge og var ikke til å unngå. Å gå etter toppene økonomisk er det sterkeste man kan gjøre utenom militær intervensjon, i tillegg til å sørge for levering av militært utstyr og etteretning. Dette er utmerkede tiltak og så langt Vesten kan og bør strekke strikken på nåværende tidspunkt. Og så må vi be for at ukrainerne holder ut frem til russerne selv stopper galskapen, herunder å fjerne Putin selv. Jeg klarer ikke å se en annen løsning på dette - hans forhold til den siviliserte verden er beyond reparerbart. Det tror jeg elitene i Moskva nå også innser.

Det er samtidig viktig å ikke glemme at den jevne russer ikke har skyld i dette. Vi ønsker et godt forhold til Russland ex. Putin. Men KGB-dinosaurene har ingen plass i dagens verden. De er farlige, lever i sin egen virkelighet og påfører bare faenskap for egen befolkning og nabolandene.

37 Likes

Skjønner ikke denne. Russland vil aldri komme til å trekke seg ut i nær fremtid på grunn av sanksjoner alene. Putin har gått inn med hud og hår. Point of no return. Skal ikke det ukrainske folket selv få velge sin skjebne? Og bør ikke det være en selvfølge at verden forøvrig støtter opp med våpen og annet nødvendig utstyr?

3 Likes

Biden ønsker og bevilge 6,4mrd dollar til ukraina, nå begynner det og monne

Det er jo ingenting

Smart. Gi dem våpen som dem verken har opplæring i eller som er innskutt. Mitt poeng er at sanksjonene er nyttesløse.

Kommer en håndfull hjelmer fra Støre og Co. nå👍🏻

1 Like

Zelensky og det heltemodige ukrainske folket har skapt en global bølge, en snøballeffekt hvor det nærmest har blitt en kamp landene i mellom om å ikke fremstå som tafatte i kampen for å hjelpe Ukraina og sette stopper for Russland. Forhåpentligvis vil denne bare øke ytterligere i styrke i dagene som kommer.

12 Likes

Forstå nå at det er ingen vei tilbake,enten blir putin styrtet eller så er den tredje verdenskrig alternativet. Dette er den harde fakta.

Helt enig, er så imponert over den Ukrainske integriteten og moralen. Helter

6 Likes

Putin ser etter fluktmuligheter:

3 Likes

Fy faen for en ussel regjering vi har. De kommer med fine ord og lar Ukrainerne blø. Det er så motbydelig at de ikke kan ta litt mot til seg. Jeg har bodd noen perioder i andre deler av verden, og har sett vår selvgodhet og naivitet utenfra. Dette topper alt av feighet og ussel oppførsel.

9 Likes

Vi var de absolutt siste i Europa til å stenge luftrommet også :roll_eyes:

1 Like

Alle og enhver kan håndtere en AK-47 om man må. Andre typer våpen, fra vestlige land, blir selvsagt benyttet av trent ukrainske militære. Som landet har mye av. Sanksjonene er alt annet enn nytteløse. Krigen blir ingen sprint, men en maraton. Sanksjonene så langt bør kunne drukne Russland og Putin. Til slutt.

3 Likes