Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Når Putin nå begynner å rasle med atomvåpene, samt at de vurderer ikke-militære gjengjeldelsestiltak mot vesten kan det ikke være noen tvil om at Vesten spiller et høyt spill. Og foreløpig er det ingen tegn til at Russland på noe som helst vis vil vike. Da må det i såfall komme endringer innenfra Russland, og det er tvilsomt. Putin synes å ha festet et judo-grep av kraftigste sort på makten, og det må gi grunn til økt bekymring.

3 Likes

Han har nok sendt det han rår over. De er bare ikke bedre, eller ressursene de rår over er ikke allverden der de holder på. De har jo sikkert en stor styrke totalt sett. Men det er jo et stort land og da, men mange grenser å beskytte.

Kanskje er de, til tross for millioner av soldater, spread quite thin?

1 Like

Det har jeg faktisk. Problemet er mest hvordan man antar putin har tenkt å løse bastionforsvaret på siden man vet han ikke har kapasitet nok til å løse det etter orginal doktrine.

1 Like
5 Likes

Ekspert miljøet i Forsvaret har en ulik mening enn deg.

2 Likes

Det vil jeg si ikke stemmer. Men vi får være enige om å være uenige.

1 Like

18 åringene ja…

Hadde vi sendt Norske 18 åringer i strid, så hadde de ikke klart å okkupere kiwi på Grorud engang…

2 Likes

3 Likes

Etter å ha lest Senterpartiets program forstår jeg mer av hvorfor deres statsråder virket så utilpass på pressekonferansen i kveld.
Fokus på heimevernet. Kritisk til internasjonale operasjoner og atomvåpen. Et forsvar tilpasset dagens situasjon mao. Eller kanskje ikke.
(Nå skal det sies at jeg ikke nødvendigvis er negativ til ALT Sp måtte stå for. Men forsvarspolitikken var skuffende greier. Der bør det bli oppdateringer om de ikke skal tape enda flere velgere.).

5 Likes

Noen av tsjetsjenerene er døde. Men det er mange igjen.

Det er også slik at VDV og Spetsnaz er heller ikke eksperter når de er nye. Men Russland har en del reservister som har vært i krigen før. Og en hel del som har vært i Syria.

Jeg sier ikke at bastionforsvaret vil skje, men hvorfor invitere til det?

Vi burde jo ha egne atomvåpen så rike som vi er. Batteriet til Europa lissm…

Litt overdrevent, men synes vi burde absolutt dra til kraftig på forsvaret.

1 Like

Dette ser ikke bra ut i det hele tatt. Kiev er omringet og hvem vet hva de blir bombardert med snart. Hvis russerne blir frustrerte har de mye våpen de kan dra fram som ikke er atomvåpen. For ikke å snakke om å få inn mer våpen, vann og mat.

I tillegg kommer Ukrainerne på østfronten til å bli omringet av de russiske styrkene som kommer sørfra. Det er sikkert også tilnærmet umulig å få forsyninger til østfronten.

Har Ukrainerne noe særlig med styrker vestover de kan væpne med de nye forsyningene og bruke til å bryte beleiringen rundt Kiev?

Her er Senterpartiet sine punkter. Kan du presisere hva du er uenig i? Eller skulle du bare slenge ut noe anti-SP og håpe folk beit på?

Senterpartiet vil blant annet:
– Sikre et sterkt Forsvar som er rustet for sin hovedoppgave – forsvar av norsk territorium – Opprettholde baser i henhold til våre prioriteringer i Langtidsplanen for Forsvaret 2020-2024 og videreføre Andøya som flystasjon
– Opprette en ny Brigade Sør.
– Styrke Forsvaret med moderne utstyr, våpen og godt trent personell. Hær og heimevern må styrkes spesielt etter å ha vært nedprioritert gjennom flere år
– Øke heimevernet til 50 000 soldater
– Arbeide for et tettere nordisk forsvarssamarbeid blant annet når det gjelder ressursovervåkning, deltagelse i internasjonale operasjoner, materiellinnkjøp, øvelser, skytefelt og utdanning
– At internasjonale operasjoner Norge deltar i, blir grundig evaluert
– Utrede konsekvensene for Norge av en ratifisering av traktaten om atomvåpenforbud og bidra aktivt til bred internasjonal oppslutning om arbeidet mot atomvåpen
– At kritisk forsvarsinfrastruktur i Norge så langt det lar seg gjøre, skal bygges av norske selskaper eller selskaper basert i allierte land.

1 Like

fins ikke kiwi på grorud, nærmeste på ammerud

2 Likes

det synes å være varierende kampmoral blant de russiske styrkene. https://twitter.com/EnglishUkraine/status/1498024535131623429

1 Like

Sett dette i sammenheng med innledningen til @rosk82 sin post over. Selv om jeg tror virkeligheten er langt fra den som presenteres av ukrainske kilder på åpne kilder så håper jeg @Evilfreud har rett i sine antagelser.

@Sander57, jeg ville tatt informasjonen fra den Twitter brukeren med en klype salt - det er en del av den Ukrainske informasjonskrigføingen som er innrettet mot å bryte opp Russlands moral. Ikke kunngjøring av fakta.

3 Likes

Live fra sikkerhetsrådet nå

2 Likes

Påfallende at NATO ikke er nevnt i det hele tatt som viktig?
Mens heimevernet er et satsningsområde (hvis du leser litt ovenfor det du kopierte inn): “Et velfungerende Heimevern er særlig egnet til å møte endringene i et uoversiktlig trusselbilde”
Joda, bra med heimevern. Men Norge kan ikke forsvare seg alene.
Ingen ønsker flere atomvåpen enn nødvendig. Men det er dessverre nødvendig.
Hvordan var responsen fra distriktene på det Sp fikk til av prioriteringer i budsjettet?

Vanskelig å forsvare landet uten et fungerende heimevern. Finnes vel ikke noe mer basic enn det. Hvem tror du forsvarer Ukraina nå?

Ellers er selvfølgelig SP for NATO. Man kan undres hva som er hensikten din med å spre feilinformasjon på denne måten.

Hvilket parti er det du representerer?

UA ber om internasjonal hjelp…

Heimevern er bra. At Norge skal ha egen industri er bra. Men for lite fokus på det det faller tilbake på til syvende og sist: NATO-medlemskapet og internasjonal støtte, og at man har atomvåpen i ryggen. Synd, men dessverre en realitet.
Jeg er ikke spesielt ute etter å ta Sp, men synes forsvarsministeren gjorde en dårlig figur i dag. Jeg har også nevnt at Høyre heller ikke har vært spesielt imponerende de siste dagene (bortsett fra Unge Høyre). Samtidig har jeg påpekt at Venstre-leder Guri Melby i dag har overrasket positivt ved å tørre være tidlig ute med å si at vi må kunne støtte UA med våpen (uten at jeg noen gang har stemt på Venstre).
(Jeg representerer ikke noe parti, men har vært medlem i Høyre. Ser ut som jeg traff et ømt punkt, så regner med jeg ikke behøver å spørre hvilket parti du sympatiserer mest med…)

1 Like