Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Ja, og hvem er det som forsvarer Ukraina ?

Tenkte meg at du var Høyre-medlem ja. Og hva har Høyre gjort for forsvaret etter 8 år i regjering?

Bortsett fra at de prøvde å selge Bergen Engines til Russland da.

2 Likes

@KitronStar og @Multiple gidd da.

3 Likes

wow

Dette kan utgjøre en veldig stor forskjell, jeg lurer på hva slags fly de skal få og hvem som skal fly de.
Å trene opp piloter tar jo litt tid. Er kanskje en del F-16 til overs hos div. EU land?

7 Likes

https://twitter.com/spectatorindex/status/1498029624273825792?s=21 Gogo EU!

2 Likes

Du har selvfølgelig rett i det.

1 Like

Takk putin. Gjort mer for å sammle europa på 4 dager enn mange politikere har klart på 40år.

22 Likes

Nu snakker vi saker!!!:facepunch::facepunch::muscle::muscle:

2 Likes

Nok ett totalt meningsløst støttetiltak. Jeg tar forbehold om at pilotene ikke medfølger.

Detta komme til å gå lukt til helvete…

3 Likes

Gode betraktninger.

Man får en litt ekkel følelse av Putin som Hitler i der Untergang.

Han har ikke noe å tape lengre og er villig til straffe folket i Russland og resten av verden. Vi får håpe det finnes noen internt i kretsen hans med makt of fornuft nok til å hindre bruk av atomvåpen.

6 Likes

Trenger bare noen “frivillige” piloter fra vesten…

Nå har jeg aldri satt meg veldig inn i utdanningen til jagerfly piloter…men det tar vel en god stund å lære seg å fly dem. Er vel ikke helt det samme å gå fra flyene Ukraina har/hadde til europeiske heller. Skal man sende med piloter også? Dette vil vel da iallefall bli sett på som en form for deltakelse fra andre land (selv om man evt kunne kalle det frivillige).

I Independence Day så fikk de vel hurtigkurs i å fly F16, så kanskje det kan funke i virkeligheten også :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Hvem sier at det ikke finnes folk som kan fly jagerfly i Ukraina? De har vel et luftvåpen?

1 Like

Du?

Hen lurte på om det var lett å switche over til en annen flytype og bruke det effektivt. Synes det var et greit spørsmål som jeg også lurer på.

Det skal du ikke si.
Sannsynligvis en hel del erfarne piloter fra vestlige land som kan tenke seg å melde seg frivillig.

Det kommer litt an på flyene som blir “kjøpt” inn, som kan dreie seg om MiG29, F-16, Eurofighter eller Mirage 2000.

Men det fordrer at man også får tak i ammunisjon som er kompatibel.

Med typespesifikk utdanning? En f16 pilot må ha over 100 timer currency trening for å holde seg combat ready. Hvem skal gi flyene drivstoff, ammo, hvor skal dem lande, hvem skal dem integreres med?

2 Likes

Sant nok, men det er ikke en quick fix plug and play løsning her. Tilsammenligning med noen som kan flyene sine blir dette bare tull.

De gir sikkert ikke bort fly uten at de kan brukes

1 Like
2 Likes

Det finnes en del gamle sovjet jagerfly i Europa enda så mulig man kan kjøp disse og gi til Ukraina.
image
Hvis jeg hadde vært milliardær hadde jeg kjøpt meg en F-16 :joy:

3 Likes