Jeg ser frykten for WW3 stige for enkelte i forumet. Selv prøver jeg å ta det med stoisk ro. For hva er egentlig ståa?
Ut ifra det vi vet, har russerne kjørt seg fast i gjørma. De lider mest sannsynlig av store logistikkutfordringer. Tapene begynner å bli store og moralen blandt de unge russiske soldatene er på hell. Den var neppe på topp fra før etter uker på camping i Hvite-Russland. Og nå døde kamerater og masse sprengt russisk utstyr - det synet gjør noe med èn. Hovedmålet var Kyiv, men de kravler fortsatt i utkantene etter flere dager der. Hvor er de gode russiske nyhetene? Hvor er air superiority? Hvorfor har ukrainerne fortsatt strøm og nettilkobling? Dette burde nesten være pri 1 å kutte, men de makter ikke. Nå er muligens Kyiv nær omringet, men russerne kan ikke akkurat tillate seg å sulte i hjel befolkningen. Jeg tviler på om de i det hele tatt kommer til å prøve på å gå inn massivt. Er det noen som kjenner til historien om Stalingrad, så er det russerne. De har ingen plan for dette - de var sikre på en rask overgivelse.
Men det viste seg å være en kraftig feilslutning av Putin, som ikke har fått sannheten av sine nærmeste. Når man som øverstkommanderende blir spurt av Putin om hæren er rede for å ta Ukraina raskt og smertefritt, ja, da må du svare “selvsagt kamerat!” uansett. Men en av verdens mest fryktede hærer viste seg å ikke fungere i en krig hvor angriper må være forsiktig med fienden (relativt sett). Uten jernbane mangler russerne logistikk til en så stor operasjon.
De har ikke kapasitet til så fintekniske operasjoner. All brawn no brains. De er gode på å ødelegge uten presisjon, men det går ikke i Kyiv. Det ville være å signere sin egen dødsdom for Putin å drepe titusenvis av sivile ukrainere, som han personlig oppfatter som russiske.
Det Putin derimot kanskje ikke vet, er at hans dødsdom allerede er signert - i alle fall politisk. Det er mange tegn til at misnøyen allerede har begynt å bre seg internt. Den blir nok ikke lavere i dagene som kommer. Og det er ikke mange dager siden krigen startet heller - en krig hvor egentlig ukrainerne har vært de eneste som har forberedt seg skikkelig til. Se hvor desperate russerne er å få til samtaler. De vet de er fucked. I mellomtiden må Putin rasle mest mulig med sablene for å skape best mulig forhandlingposisjon. Det er helt åpenbart - jeg hadde gjort det selv!
Men posisjonen hans er dårlig. De sitter i gjørma uten en plan. Imens biter ukrainerne fra seg til de grader og sender døde kropper hjem til gråtende mødre som vil skrike så høyt at det høres i bunkeren i Kreml.