Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det er tross alt flest hvite mennesker som bor her i landet = rasistisk.

Dette er jo en ett år gammel nyhet, katalysert av BLM og George Floyd-protestene. Ikke like relevant i år…?

Du følger tydeligvis ikke helt med:P

Senest i går sa Biden at den største trusselen mot USAs sikkerhet er “white supremacists” - ganske tydelig at den trusselen er hypet og fører til mer av reaksjoner slik som Morti viste til.

Et godt eksempel på hyping er også den såkalte Tulsa “massakren” som ble markert i går på 100 års dagen hvor 26 svarte og 10 hvite døde. Mens det i media rapporteres om flere hundre døde svarte. Slik hyping er etter min mening direkte farlig.

Han tenker kanskje på de som stormet kongressen? Og at de er en trussel mot demokratiet i USA?

1 Like

For ikke å snakke om at et høytstående medlem av den forrige administrasjonen nå åpent uttrykker støtte for militærkupp mot Biden.

1 Like

De stormet ikke. Politiet inviterte de inn. De åpnet døra og sa at de kunne gå inn. Saken jeg postet skjermbilde av er to dager gammel.

Nettopp, og i tillegg dreier dette uansett seg ikke om “white supremacy”.

Edit: 29.juli 2020

Ser for meg at det er ganske mange Trump-sympatisører på Capitol Hill? :stuck_out_tongue:

Så du syns cancel culture er avleggs i år? :slight_smile:

Riktig så fredelig var det vel ikke. Var en del som minnet om storming der også.

1 Like

Det var like mye som minnet om picknick. Vet du hva du kan gjøre med kameravinkler og selektiv redigering? Var mer folk der med matpakke, termos og barnebarn enn White supremacists.

1 Like

More than 140 people were injured in the storming. Five people died either shortly before, during, or after the event: one was shot, one died of a drug overdose, and three succumbed to natural causes.

Typisk piknikk :slight_smile:

Pipe bombs were found at the offices of the Democratic National Committee and the Republican National Committee, and Molotov cocktails were discovered in a vehicle near the Capitol.

Hvem tar ikke med seg en bombe når de er på piknikk?

Vi er forresten enige om en ting da, det ble gjort overraskende lite for å stoppe demonstrasjonen, som vel henger godt sammen med at Trump overhodet ikke ville stoppe det fra å utarte seg.

2 Likes

Dafuq :sweat_smile:

Haha, dette går jo til og med covid-tallene en høy gang.

Døde FØR stormingen faktisk, og blir likevel regnet med i tallene

2 Likes

Når barrikadene var brutt og de hadde knust ruter og tatt seg inn så valgte vaktene mer eller mindre etter hvert å gi opp kampen ja.
I selve salen der de folkevalgte holdt til barrikaderte de seg lit lenger og var vel når de skulle bryte seg inn der at det også ble løsnet fatalt skudd.
Å snakke om dette som picknick blir jo bare tull. Jeg tror i hvertfall ikke de voldelige delene var redigert inn.

3 Likes

Ja :slight_smile: Svensk fotballpiknikk !

Ellers er det med høyresiden som med venstresiden. Det er klart at det store, store flertallet av demonstranter er fredelige osv, men når noe dritt skjer så er den siden av saken irrelevant. Spiller ingen rolle om 99% er fredelige applauderende demonstranter hvis 1% klarer å gjøre jævlig dumme ting mens resten heier på dem.

For min del ligger hovedskylden for stormingen av kongressen hos politiet i Washington, som undervurderte faren drastisk, og ikke hadde forsterkninger klare. Jeg tror jeg skjønner hvorfor de undervurderte det - høyresiden var hele året på lov og orden siden og støttet politiet i stedet for å angripe dem - men det er uansett en idiotisk feilvurdering av situasjonen som ga alvorlige konsekvenser.

Venstresiden har generelt forsøkt å overdramatisere hendelsen av politiske årsaker, men fakta er fortsatt at en ubevæpnet demonstrant ble skutt og drept av politiet (og fortjente det i mine øyne), 3 sivile døde av andre årsaker, og en politimann døde av hjerneslag som obduseringen konkluderte med ikke var relatert til demonstrasjonene eller stormingen av kongressen. Så kan man selvsagt betvile disse konklusjonene om man ønsker, og det er i mine øyne ikke nødvendigvis åpenbart at ikke opptøyene var medvirkende årsak til at i hvert fall en av demonstrantene (narkotikabruk), og politimannen (hjerneslag) døde.

Ser man det opp mot andre hendelser, og eksempelvis sammenligner Trump-rallies generelt med BLM demonstrasjoner så framstår demonstrasjonene generelt som fredelige, men at det fortsatt er relativt vanlig med vold og dødsfall i forbindelse med disse politiske uenighetene i USA. I mine øyne, en uakseptabel høy mengde… men, så var det hvordan hele det landet er bygd opp da.

USA er ett veldig stort samfunn, med 60 ganger så mange innbyggere som Norge, og med mer kriminalitet og fattigdom og mindre sikkerhetsnett for de med problemer. Det sier seg litt selv at hvis vi klarer å finne 10 hjernedøde voldelige idioter i Norge, så bør USA klare 500 - 1 000. Og det trengs ikke så mange for å lage masse problemer.

More than 7,500 people have died from gun violence in the U.S. this year. That’s 23 percent more than the same period in 2020, according to the Gun Violence Archive.

Compared to 2019 that’s a 40 percent increase.

The Gun Violence Archive says there’s been more than 200 mass shootings so far this year.

This weekend alone there were at least 12 across 8 states. At least 11 people died, 69 others were injured.

Når man snakker om USA og hvor forferdelig ting er og hvor ille hendelser er … kanskje man skal huske på hvor stort, og hvor voldelig, USA er totalt sett, for å ha litt perspektiv på saken. Samfunnet der borte har alvorlige problemer på mange områder, ikke minst økende aksept for politisk motivert vold fra begge sider, økende kriminalitet og voldsbruk generelt i samfunnet, og to politiske sider som begge anser retorikk som viktigere enn virkeligheten. Får jo håpe de finner ut av ting etter hvert, men det er fort en situasjon som kan bli mye verre før den blir bedre.

Jeg oppfatter den politiske konflikten i USA som på steg 4 sånn ca. Og ut fra teorien så er det en innebygd logikk for konflikter som tilsier at ting skal bli verre framover hvis de ikke klarer å de-eskalere situasjonen. Og det virker ikke som om noen har spesielt stor interesse av det for tiden.

Jada, slemt å ønske noen døde, men eh - så lenge det er udiskutabelt naturlige årsaker så tror jeg det hadde vært bare positive resultater om Trumpern, Pelosi og McConnell fikk så store helseproblemer at de ble tvunget til å holde seg unna politikken framover. Med de borte, kanskje noen nye kan ta makta og begynne å se framover i stedet for å repetere taktikken med å først og fremst ødelegge alt for motstanderen.

5 Likes

If the city of St. Louis were a country, we would have the highest homicide rate per capita of any other country in the world. A review of government homicide data reveals that the city of St. Louis has a higher murder rate than Honduras, El Salvador, South Africa, Venezuela, and Mexico. In fact, homicides in the city of St. Louis are 17 times greater per capita than those of the United States as a whole.

Where are the outrage and the calls for justice for those victims and their families? After all, they weren’t just statistics, numbers on a crime dashboard; they were real human beings with families, friends, and loved ones.

Instead of outrage for the forgotten victims of violence, we hear repeated calls to defund the police

For example, in St. Louis, the budget proposed by the mayor strips $4 million from the Police Department budget and eliminates almost 100 police officer positions. This move was celebrated by Missouri Democratic Rep. Cori Bush, who said, “Today’s decision to defund the St. Louis Police Department is historic. It marks a new future for our city.”

Det er rom for forverring. 2020 var ille i USA, 2021 er så langt mye verre. Og St Luis er en liten by, 330 000 innbyggere med metroområdet på 2,8 millioner, som sikkert bidrar til at byen har enorme utslag på statistikken. Men jeg syntes det er interessant at byen som er styrt av demokrater har en helt hinsides økning i drap, og som respons feirer at de fjerner politifolk og midler til politiet. Det blir spennende å se hva slags effekt dette får.

The whole encounter unrolled in about 10 seconds, leaving two people dead and 21 others injured. It was one of the worst shootings in the Miami area in recent memory, and came just a day after one person died and six were wounded in a drive-by shooting in another part of the city.

Memorial Day weekend typically kicks off a three-month summer season for violent crime, and in the past few days there were also homicides at a nightclub in Dallas, on a freeway in Detroit and in an apartment building in Baton Rouge, La., where a 1-year-old was among the three people killed.

With the pandemic precautions that kept people at home receding, officials and police departments are bracing for a violent summer.

“When police legitimacy is greatly reduced, you get more crime because people are no longer relying on the criminal justice system for assistance,” Dr. Rosenfeld said. “People are less willing to cooperate with police in investigations, less willing to report crimes or other problems to the police and more willing to take matters into their own hands.”

Some police officials said the outlook for addressing violent crime appeared bleak, especially with no bipartisan effort to reduce crime or gun violence materializing. “I am very sad to say that this summer is going to be a long summer for the American people,” Art Acevedo, the Miami police chief, said on CBS’s “Face the Nation” on Sunday.

Jeg ser flere og flere på venstresiden nå begynner å ta kriminalitet og vold generelt alvorlig. Men det er fortsatt overveldende støtte for BLM og å fjerne penger fra politiet og gi til andre sosiale tiltak blant demokratiske velgere. Så det er jo hva partiet står for, og da er det veldig vanskelig å se at politikerne som er valgt inn i alle store byer på en plattform om at de skal ha politireform og fjerne støtte til politiet plutselig skal snu. Samtidig har det vært en grotesk økning i drap de siste par årene, og vi går nå inn i den perioden som normalt er ansett som den verste - Juni til August.

Hvis jeg prøver å se dette med makroblikk, så er det spennende å se om demokratene - som styrer de fleste byene og kongressen og har presidenten - vil sette mer fokus på vold og kriminalitet etter sommeren, og om en eventuell forverring av situasjonen endrer på demokratiske velgere sin støtte til black lives matter, defund the police (eller reallocate, eller abolish, som noen sier).

Påstanden fra demokratene er generelt at dette er en slags følge av pandemien, men i så fall forventer man vel at ting skal roe seg veldig framover i stedet for å akselerere. Fasiten får man vel type september/oktober.

5 Likes

Holy smokes!

4 Likes

Prøver du å sette økning i drap/vold i fjor/hittil i år i sammenheng med framtidige budsjettkutt for politiet?

Tror ikke du trenger å være spent på hva demokratene får vedtatt nasjonalt i alle fall. Det blir ingenting av betydning.