Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Det kan du si, men jeg tror begge parter, og spesielt Russland, vet at dette kan gå mye verre. Derfor bør begge parter har gode insentiver til å finne en løsning.

Begge parter er tjent med å begrense skadeomfanget.

Vladolf Putler går for en double: Både økonomien og forsvaret skal herpes.

Ved neste valg kan han ta en Donald og si at det ville gått mye verre hvis noen andre styrte gjennom dette og så sitter han som president til han blir 120 år.

7 Likes

Den har jo sin misjon men også sin begrensing.

Moderne rakettsystemer er jo med på å utspille rollen tanks har hatt fra ww1 og frem til i dag

2 Likes

Her kommer statsminister Støre sitt bidrag til Ukraina.
Liggeunderlag kommer godt med, spesielt om en har dårlig rygg…

Forsvaret sender vester, hjelmer, soveposer og liggeunderlag til Ukraina

Forsvaret er mandag i gang med å pakke utstyr som skal sendes til Ukraina. Det er ikke våpen, men annet utstyr som soveposer og liggeunderlag.

NRK får opplyst at utstyret som sendes til Ukraina mandag, er følgende: 1.500 skuddsikre vester, 5.000 hjelmer, 15.000 feltrasjoner, 1.000 vernemasker med filter, 2.000 soveposer, 10.000 liggeunderlag og noe bekledning.

Utstyret kommer fra Forsvarets beredskapslager.

– Det kan hende at totalen blir litt mindre hvis det mangler enkelte ting, men neppe veldig mye mindre. Det gjennomføres en rask kvalitetskontroll på utstyret, sier talsperson Endre Nedberg i Forsvaret til NRK.

1 Like

Virker ikke akkurat som tanks er det som kommer til å avgjøre kampene i Ukraina nei.

1 Like

Vi må huske på, i all vår romantisering av det ukrainske forsvaret, at krig er helvete og det som deles er de få lyspunktene/feelgood moments/spektakulære. Det groteske, brutale og reelle helvete som utspiller seg mellom bakkestyrkene, i ettermælet av disse bombingene og i hodet på de som opplever dette holdes til etteretningsrapporter og de skitnere delene av nettet. Det er ikke noe som helst positivt eller romantisk ved denne krigen. Et samfunn, ikke så langt fra vårt eget, er knust på en ukes tid og tusenvis er revet i fillebiter. 18 år gamle gutter som dreper hverandre+kvinner, barn og eldre som blir sprengt i lufta, knust under bygg eller brenner i hjel er realiteten der nå. Samt hundretusener av redde mennesker på flukt, med all jævelskapen det fører med seg når de ikke lenger har politi etc. til å håndheve lover. Vil bare sette inn et mer realistisk perspektiv. Dette er ikke en film.

21 Likes

Stridsvogner er fantastiske hvis du er på defensiven men har bittelitt kontroll på situasjonen. Samt hvis man har luftherredømme og en total overvekt av disse. Farten og ildkraften ved gjennombrudd kan skremme løs mage på den mest hardbarkede tsjetsjener…

3 Likes

Fullstendig enig. Og hovedansvaret (om ikke det fulle ansvaret) ligger hos Russland.

28. februar 2022 kl. 13:46

Russiske atomvåpen satt i kampberedskap

Russiske atomvåpen er satt i kampberedskap, i tråd med ordren fra president Vladimir Putin. Det melder det russiske nyhetsbyrået Interfax, ifølge Reuters.

Ja, men hvis begge parter tror de får en bedre løsning om 10 dager? Fordi de forstår ting forskjellig?

Eksempelvis vil sanksjonene som er annonsert nå ramme mye hardere i det sivile russiske samfunnet bare en-to uker fram i tid. Nå har man annonsert sanksjoner som går på finansielle verdier, osv. Børsen raser. Man får informasjon om potensielle problemer - men problemene er ikke der enda.

Bare vi kommer til midten av neste uke så tror jeg virkeligheten rundt sanksjoner vil framstå som ett mye større problem for Russland.

Motsatt vei har Russland fram til nå vært forsiktige med å angripe sivile, det har ikke vært store tap i denne konflikten så langt. Det er rom for å eskalere helt enormt mye hardere hvis Russland ikke bekymrer seg om konsekvensene, de bare “må” presse på for å få en løsning fra Ukraina de kan akseptere og så får konsekvensene bli hva faen som helst i ettertid - men de “må” ha en minimumsseier for å forsvare dette i Russland internt gjennom propaganda.

Spørsmålet er hva de tror de “må” ha.

Min hypotese er at Russland “må” ha Ukrainas aksept for at Krim og de russiske utbryterrepublikkene er russisk territorium for evig og alltid, og at Ukraina ikke skal bli medlem av NATO. De kan bli medlem av EU, men ikke NATO.

Hvis Ukraina ikke ønsker å offisielt gi fra seg territorium overhodet, og fortsatt nekte for å anerkjenne Krim og utbryterstatene, så vet Russland at hvis de trekker seg, så vil USA/NATO i praksis bevæpne og trene opp og sørge for at Russland på sikt må gi opp Krim osv.

Det jeg sier om “må” betyr ikke at jeg mener de har moralpolitisk rett til å få det som de vil. Russland har innledet en angrepskrig. Problemet er at jeg tror Putin vil tolke det å måtte gi fra seg Krim osv - som er den naturlige konsekvensen over tid hvis han ikke får Ukraina sin aksept nå som ett så stort tap at det er helt uaktuelt før han lider større tap.

Jeg tror Putin er villig til å fyre av ett atomvåpen i atlanterhavet, og kreve at vestlig støtte til Ukraina må stoppe opp mens de “blir enige internt.” Noe som selvsagt ikke vil være naturlig å akseptere for vesten.

Det er forsåvidt veien til atomkrig og at enten Norge eller en av de baltiske statene (en liten uviktig NATO nasjon) blir bombet jeg beskriver her. For det blir det logiske neste steget hvis å fyre av ett atomvåpen i åpent farvann ikke gir resultater.

Hvis man ikke tror at Russland er villig til å fyre av atomvåpen framfor at Putin mister makten og hele nasjonen Russland går i oppløsning i ettertid… så tenker jeg at man er positivt anlagt. Jeg er negativt anlagt, så jeg ser dessverre muligheten for atomkrig som reell hvis ingen vil gi seg framover.

16 Likes

Ansvaret ligger kun hos RU. Finnes ingen formildende omstendighet som kan forsvare et angrep av et slikt format.

8 Likes

Hvorfor vil sanksjonene mot Russland virke sterke om noen uker?

1 Like

Fordi samfunnet vil begynne å gå i oppløsning?

Det er jo ikke sånn at matbutikker går tomme for varer og maskiner slutter å fungere 3 timer etter at man innfører sanksjoner. Det er når man ikke lenger får varer inn i landet at man ser konsekvensene og føler dem på kroppen.

6 Likes

Blir bara väldigt dyra :crazy_face:

Dette tror(håper) jeg Putin&co også er smertelig klar over.

Og at dagens forhandlinger er en livbøye og redningsplanke man kan bruke for å unngå å komme i nevnte situasjon.

Nå skal det sies at jeg er optimistisk anlagt og derfor legge vekt på håpet.
Men er også åpen for at Putin er villig til å kjøre dette løpet fullt ut til the bitter end, aka atomkrig

2 Likes

Vil ikke veldig mye kunne importeres fra Kina?

Jeg synes du virker altfor optimistisk med tanke på hvor effektive sanksjonene vil være. :see_no_evil:

2 Likes

Hvis sanksjonene varer i 6 måneder + så ja, da vil de finne andre løsninger.

Russland har jo hatt eksportforbud på hvete og gjødsel blant annet i noen måneder, sikkert fordi de forberedte seg på problemer. Eller, hvis jeg husker korrekt, leste noe rundt dette men husker ikke detaljene.

1 Like

Om US ber Kina velge mellom US og Russland vil nok Kina velge å handle med US.

Russland er på linje med Venezuela, Iran og Nord-Korea

1 Like

For såvidt enig, jeg har også tenkt litt hvor Putin ønsker og sende en evt atom missile.

Jeg tror ikke Putin vil sikte på og treffe noe som gjør at artikkel.5 blir utløst, han ønsker nok bare i første omgang og vise at han tør og trykke på knappen.

1 Like

Russerne begynner å miste kontrollen over rubelen nå. De fikk i det minste tegnet et litt morsomt chart

1 Like