Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jeg tipper de fleste soldater er lite motivert til å sloss men fult motivert til å slåss når de først må sloss

1 Like

Mine tanker etter noen dager krig er at sist gang “Russland” (Les; Sovjetunionen) prøvde seg på noe lignende av Ukraina er vinterkrigen mot Finland i 1939. De var totalt overlegne og sendte gigantiske kolonner med stridsvogner, lastebiler og artilleri inn på mange fronter inn i Finland. De hadde til og med masse anti-tank - kanoner selv om alle visste at Finland ikke hadde stridsvogner.
De ble hakket i fillebiter av finnlendere med vinterkamo, ski og maskinpistoler og hele divisjoner ble omringet i det som ble kallt “Motti” - altså en lomme uten mulighet å komme seg ut.

Kanskje ikke helt sammenlignbart, men ved å slippe russerne dypt inn og stole på at de atter en gang er ubrukelig på logistikk så har ukrainerne vært særdeles smarte. Ser man på offensiven mot Kyiv så har de ikke lang marsj - rute, men oppholdende strid har tydeligvis vært nok til at de har gått tomme for drivstoff. Russerne baserer seg på forflytning langs hovedveiene så dedikerte forsvarere har nok masse tumleplass uten for disse. Og få personer utstyrt med Javelin - missiler kan tydeligvis “lett” lage hakkemat av selv de mest moderne russiske stridsvogner.

Dette ser forhåpentligvis ikke lovende ut - for russerne…

13 Likes

Men de vant til slutt likevel.

Finnland hadde ikke en sjanse, de hadde knapt artilleri-granater på slutten. Ukraina er væpnet til tennene og er minst like motiverte som finnene i -39.

Edit: Sovjetunionen måtte virkelig slå på strortromma for å ta en øreliten flik av Finnland. Selv den dag i dag vil de ikke gå ut med hvor mange som døde der, men anslagene varierer fra 300 - 800 000 soldater i løpet av noen få måneder.

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Godt sagt, det er nettopp slik informasjonskrig utføres, ved å spre tankevirus.

Man kan vel trygt si at Putin selv er offer for dette gjennom å være i KGB i mange år, og det forklarer selvsagt en del.

Selvsagt fint om Putin forsvinner ved selvmord med to kuler i nakken som @anon80503862 sa godt sa men hvem vet hva som da kommer.

1 Like

Hvis vestens bidrag bare kommer til å sørge for at omtrent hele Ukraina blir nærmest utslettet så kommer det til å bli kraftige diskusjoner i etterkant. Som jeg ser det må Russland stoppe angrepet for at Ukraina skal ha noen sjanser.
Man kan håpe at alt presset på så mange fronter internasjonalt tvinger Putin til å stoppe, men det er ingenting som tilsier det nå

Effektive saker!

1 Like

Kanskje et lederskap som innser hvilket enormt potensiale for vekst og velstand et så ressurssterkt land som Russland har, om de heller velger handel og samarbeid foran konfrontasjon?

9 Likes

At de har satt seg ned ved forhandlingsbordet så er det mye som tilsier at de ser etter andre løsninger enn å fortsette krigen

«Styret i Norges Skiforbund har i dag drøftet situasjonen knyttet til Russlands invasjon av Ukraina, og hvordan dette påvirker de kommende verdenscuprennene og verdensmesterskapet i Norge. Norges Skiforbunds beskjed til Russland og russiske utøvere krystallklar; Vi ønsker ikke deres deltagelse!»

Likevel er Bolsjunov på vei til Norge??

Nå er det tydelig hvorfor russiske soldater trakk seg ut av området rundt kharkiv. Massiv bombing av sivile mål.

2 Likes

Adjø rubel. Amerika dilter omsider etter:

I tillegg ser det nå ut som Hviterussland skal få samme behandling som Russland mtp. sanksjoner.

3 Likes

Best case er at de erklærer seier, trekker seg tilbake og annekterer separatistregionene i øst. Det er trolig for optimistisk da det forutsetter at de oppgir det vi må anta var en opprinnelige plan om regimeendring i Kiev. Men, om narrativet som selges om at Ukraina gir vesentlig mer motstand enn ventet stemmer, så er det ikke et umulig scenario.

Det er ikke den store faren.

Den store faren er at Ukraina tolker det som fordelaktig å ikke godta ett scenario hvor grensene flyttes overhodet.

Ja, mente ikke at regimeendring er eller var worst case. Den største faren for langvarig, blodig krig er som du hinter til at ingen viker en tomme. Når det er sagt så får man tro Ukraina er innforstått med at nevnte regioner er tapt.

2 Likes

Jeg håper de klarer å bli enige om noe. Men problemet er at jeg tror ingen av partene har lidd nok til å ville gå med på kompromisser.

Og som jeg har skrevet flere ganger, jeg tolker det som veldig fordelaktig for Ukraina hvis de kan forhandle om en uke uten å ha tapt. Da tror jeg de står sterkere.

Men det betyr også at de ikke kan bli enige nå, uansett hva Russland gjør.

3 Likes

Ja kanskje, vi får håpe det. Men Putin har kanskje en utpekt som ikke nødvendigvis er så mye bedre.

En tanks virker jo å være helt ubrukelig i krig. For det første sitter du i en blikkboks hvor en håndholdt rakett kan ta livet av deg og alle andre inne i jern boksen. For det andre behøver man jo etterfylle og om logistikken ikke strekker til så er tanksen ubrukelig. De er jo også ett stort mål for fienden.

6 Likes

Diskusjonene vil gå på hvorfor Vesten ikke gjorde mer før krigen begynte. Ukraina må åpenbart kunne kjempe på eget initiativ for et fritt fedreland, til siste mann om så måtte være, uten at Vesten skal prøve å overbeskytte på morbid vis ved å nekte å hjelpe med våpen og annen type støtte.

1 Like