Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Se hvor mye oligarkene har tapt, og et sammlet vesten vurderer å ta verdiene deres i vesten. Skjønner godt de er forbanna.

2 Likes

Litt på siden, men jeg kom til å tenke på en bok jeg skaffet meg da jeg var i Vardø som sersjant. Har den liggende i en kasse på¨et lager. Tenkte jeg kunne poste et bilde av den. Fant den hos amazon.ca. Og den har jammen meg også steget kraftig i pris. Samme utgave som den jeg har, min ser bare litt penere ut:

4 Likes

Akkurat nå mens fredsforhandlingene pågår:

Edit: Det er nettopp dette og det som verre er jeg fryktet ville skje @Christian

Å satan!

Holdere russerne på å gå fra vettet?

Denne delen av videoen gir jo et noe annet og mer balansert inntrykk enn det første jeg så.

1 Like

Mulig del av presset i forbindelse med forhandlingene. På samme måte som trusselen om atomvåpen.

1 Like

Da tipper jeg at èn ukrainsk soldat i Ukraina er like mye verdt som 15 russiske soldater i Ukraina når det kommer til motivasjon og kampvilje.

6 Likes

Er det virkelig noen som tror ikke vesten kan knuse Russland med konvensjonelle våpen ? Det er jo grunnen til at det fryktes atomkrig.

5 Likes

Tull og vas , argumenter gjerne hvorfor russiske soldater skulle være så mye mer motiverte en vestlige

1 Like

Yikes…

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-28/russian-swaps-signal-record-56-chance-of-default-on-sanctions

2 Likes
8 Likes

Det er vel naturlig at en soldat som forsvarer sitt land er mer motivert enn en soldat som angriper et annet land?
Jeg tipper de russiske soldatene som nå blir kommandert til å angripe sitt broderfolk i Ukraina, sliter med motivasjonen! Dersom vi kan tro på deler av det som kommer ut av nyheter fra slagmarken, så er det vel det som gjør at Ukraina holder så bra stand mot overmakten.

4 Likes

Herlig :grin: Og også en god påminnelse om at man skal ta det meste med en klype salt. Mye blir «lost in translation» også.

3 Likes

Ja, ikke undervurder hjemmebaneeffekten.

Fordi de eventuelt vil forsvare sitt eget land mot en gjeng leiesoldater som vil benytte første anledning til å komme seg hjem.

Jeg tipper de fleste soldater er lite motivert til å sloss men fult motivert til å slåss når de først må sloss

1 Like

Mine tanker etter noen dager krig er at sist gang “Russland” (Les; Sovjetunionen) prøvde seg på noe lignende av Ukraina er vinterkrigen mot Finland i 1939. De var totalt overlegne og sendte gigantiske kolonner med stridsvogner, lastebiler og artilleri inn på mange fronter inn i Finland. De hadde til og med masse anti-tank - kanoner selv om alle visste at Finland ikke hadde stridsvogner.
De ble hakket i fillebiter av finnlendere med vinterkamo, ski og maskinpistoler og hele divisjoner ble omringet i det som ble kallt “Motti” - altså en lomme uten mulighet å komme seg ut.

Kanskje ikke helt sammenlignbart, men ved å slippe russerne dypt inn og stole på at de atter en gang er ubrukelig på logistikk så har ukrainerne vært særdeles smarte. Ser man på offensiven mot Kyiv så har de ikke lang marsj - rute, men oppholdende strid har tydeligvis vært nok til at de har gått tomme for drivstoff. Russerne baserer seg på forflytning langs hovedveiene så dedikerte forsvarere har nok masse tumleplass uten for disse. Og få personer utstyrt med Javelin - missiler kan tydeligvis “lett” lage hakkemat av selv de mest moderne russiske stridsvogner.

Dette ser forhåpentligvis ikke lovende ut - for russerne…

13 Likes

Men de vant til slutt likevel.

Finnland hadde ikke en sjanse, de hadde knapt artilleri-granater på slutten. Ukraina er væpnet til tennene og er minst like motiverte som finnene i -39.

Edit: Sovjetunionen måtte virkelig slå på strortromma for å ta en øreliten flik av Finnland. Selv den dag i dag vil de ikke gå ut med hvor mange som døde der, men anslagene varierer fra 300 - 800 000 soldater i løpet av noen få måneder.

5 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes