Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Jojo, er vi to som avstår er det litt mindre hat i verden. :slight_smile: Kan bare kontrollere oss selv. ^^ Tror dog det er greit at de som skal sloss mot russland direkte bærer sånne følelser. Kan potensielt redusere effekten av PTSD og skyldfølelse etter den jævelskapen de må oppleve nå. Mennesker er ikke laget for å drepe hverandre, spesielt ikke smågutter mot smågutter på 18-25 som vi ser nå.

1 Like

Poenget var moralen internt i landene. Villigheten til å blø for fedrelandet. Aldri gi opp. Kjempe med alle tenkelige tilgjengelige kreative midler mot overmakten. Da især i Vietnam. Ikke at ukrainere skal begynne å bygge tunneler under bakken, men man skal aldri undervurdere viljen til å kjempe mot det onde så lenge følelsen av å stå samlet mot et felles mål forblir sterkt. Derav hvorfor Zelensky har vært så utrolig viktig.

2 Likes

Jeg registrerer som et faktum at på samme måte som olafalo og andre først og fremst registrerer krigen som et faktum, så vil andre igjen først og fremst registrere hatet mot uskyldige russere i vesten som et faktum.
Jeg slipper med andre ord å ta stilling til om det er greit å hate uskyldige russere i Norge.

Begynner å svirre rykter fra sivile i kharkiv området at russiske styrker der pakker sammen og beveger seg mot Russland. Bør tas med mye salt men er lov å håpe det stemmer.

8 Likes

Jeg hadde, mer eller mindre, samme innstilling for snart førti år siden da jeg hadde min plikttjeneste ved en radarstasjon i Vardø. Det du kaller “forråtnelse i hjernen” har altså uansett ingenting med Russland å gjøre. Jeg kunne ha fått et år i Stavern, men valgte Vardø nettopp fordi jeg tok trusselen fra Sovjetunionen så alvorlig. Jeg husker jeg spurte en kaptein ved befalskolen hva som ville være den mest operativt aktive tjenesten. Og så ble det altså Vardø og et par måneder også i Sørreisa. Fikk til og med en tur ut i Barentshavet med et Orionfly. Senere har jeg tenkt at jeg burde ha blitt i Forsvaret. Jeg har nok en innstilling som ikke passer så godt under sivile forhold. Du får nå bare kalle det hva du vil. Hadde jeg vært ukrainer så hadde jeg ganske sikkert endt opp blant de såkalte “nazistene” der,

6 Likes

Ganske bra artikkel - fra Norge. Siden jeg er så negativ til medier generelt så kan jeg jo også linke til en jeg er ganske enig med. Fordi den bekrefter min eksisterende partiskhet :slight_smile:

4 Likes

Kan være verdt å få med seg for å få et litt større bilde

11 Likes

Takk, denne ser jeg frem til. Toje er en av de norske akademikerne man kan telle på én hånd det er verdt å lytte til.

3 Likes

Håper det ikke betyr at de skal ha ut russere før flatbombing.
Jeg stoler ikke en dritt på Putin

Han er ofte litt bombastisk i sin fremtoning, men stort sett enig i hans tilnærming til ting. Iallefall i denne diskusjonen.

1 Like

Synes det virker som han har mye kunnskap og mye på hjertet og i tillegg noen egne meninger, snakkesalig type, men lukter ikke akkurat fake russisk propaganda.

1 Like

Link?

Tror nok regnestykket har et par flere variabler enn dette.

Tipper 1 russisk soldat i Russland er like mye verdt som 10 NATO-soldater i Russland når det kommer til motivasjon og kampvilje.

Alexander Dugin

Russian philosopher

Description

Aleksandr Gelyevich Dugin is a Russian philosopher, professor, political analyst and strategist. He was the main organizer of the National Bolshevik Party, National Bolshevik Front, and the Eurasia Party. Wikipedia

He also served as an advisor to the State Duma speaker Gennadiy Seleznyov[[5]]
(Aleksandr Dugin - Wikipedia) and a leading member of the ruling United Russia party

Om de følger hans filosofi stopper ikke Russland med Ukraina.

2 Likes

Ja, det kommer små drypp nå som samlet kan antyde at noe er i gjære…

8 Likes

Noen som har den linken til et radioprogram som gikk nå nylig med Hans Willhelm Steinfeld?

Var det Verdibørsen på NRK radio?

Edit, fant den

1 Like

Sykt om disse tallene stemmer. Hvordan skaffer man den oversikten så fort? Jeg tror de tallene er beheftet med stor usikkerhet.

2 Likes

Skulle akkurat til å poste denne. Er en bra episode til nå.

De poster daglige oversikter.