Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Hehe, da ville du nok vært enig i hvor “gale” de høres ut fra vårt ståsted.

Du mener UA skulle gitt opp å bli medlem i NATO?

Ville RU tillatt hele UA (inkl de østlige områdene og Krim) å bli EU-medlem?

1 Like

Hvorfor ikke svare Ru med samme mynt? Love å aldri bli del av Nato, så bli medlem så raskt som mulig når Ru har trukket seg ut. På samme måte som Ru fikk Ukraina til å gi fra seg atomvåpnene mot at de aldri skulle bli invadert…

1 Like

Primært TASS, RT, SCMP, China Daily.

1 Like

Ønsket om å bli NATO-medlem burde ihvertfall ha vært nedtont. Skulle Ukraina bli EU-medlem så måtte man vel også forhandle med Russland om videre utvikling av handelsforbindelser. Det ville vært i både Ukrainas, Russlands og EUs interesse. Men i Washington ser man det ikke slik og kanskje med god grunn, jfr Victoria “Fuck the EU” Nuland

2 Likes

Har vi fått et første hint om nedtrapping av konflikten?

Er dette noe Russland kan spille på?:thinking:

1 Like

Endelig en på Tekinvestor som kan både Russisk og Kinesisk! :star_struck:

Hehe, har bare lest direkte oversettelse, og det høres crazy ut ja. Som om man lever på forskjellige kloder, eller så lyver de med vilje da. En av to.

Vilken typ av eskalering ser du för dig ?

Bare å bruke oversettingen direkte i microsoft edge for eksemple. funker fett på de fleste språk. tekst i bilder kan oversettes med google lens.

Med de konsekvenser det kan få.

2 Likes

Ja det er en grunn til at selv bøker kan oversettes enormt forskjellig med ulike oversettere…!

Ja det kan du absolutt si, kulturer farger folk, språket også, og når internasjonal storpolitikk komme inn i bildet kan det fort bli kaos.

Ja, det gjør de. Ikke bare Russiske medier pynter på sannheten, selvsagt også våre vestlige. Politisk korrekthet er nok også en del av dette, i tillegg er man farget av det man har hørt og sett andre skrive, man er følelsesmessig involvert osv.

6 Likes

Dette vet jeg (pga machinetranslations av webnoveller) ikke stemmer. I hvert fall for Kinesisk og Koreansk.

Jeg kan også åpne nettsider i google translate og gjør det innimellom, men det fungerer ikke hvis man er opptatt av nyansene i hva som blir sagt.

3 Likes

Men tror du Ryssland skiter i hur det går med de civila ? Tänker att Putin kan göra det men kan kanske hända att delar av militären inte gör det. Min tanke.

3 Likes

Slutter ikke å fascineres av fanskaren til “Putins Trollfabrikker” eller Pål Steigan. De fortsetter som før, nesten uberørt av realitetene i verden. Siste kramptrekninger i en tapt sak?

6 Likes

De sivile har fått tid til å forlate området.

Hvorfor skal de resterende behandles som sivile?

Jeg sier ikke her at Russland har rett i en sånn virkelighetsbeskrivelse. Jeg sier at jeg frykter at dette er argumentasjonen de vil bruke før de går hardt og brutalt til verks for å tvinge Ukraina til å gå med på noe i forhandlinger.

Så håper jeg som sagt at Ukraina og Russland klarer å forhandle seg fram til noe før noe sånt skjer.

2 Likes

Det gjør de, men russiske medier er EKSTREMT mye verre.

3 Likes

Forskjellen er vel kanskje først og fremst at vi har tilgang på “alt” av kilder. Det er veldig mye som skrives i norske medier som blir direkte villedende. Spesielt utenriks

2 Likes