Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Men tror du Ryssland skiter i hur det går med de civila ? Tänker att Putin kan göra det men kan kanske hända att delar av militären inte gör det. Min tanke.

3 Likes

Slutter ikke å fascineres av fanskaren til “Putins Trollfabrikker” eller Pål Steigan. De fortsetter som før, nesten uberørt av realitetene i verden. Siste kramptrekninger i en tapt sak?

6 Likes

De sivile har fått tid til å forlate området.

Hvorfor skal de resterende behandles som sivile?

Jeg sier ikke her at Russland har rett i en sånn virkelighetsbeskrivelse. Jeg sier at jeg frykter at dette er argumentasjonen de vil bruke før de går hardt og brutalt til verks for å tvinge Ukraina til å gå med på noe i forhandlinger.

Så håper jeg som sagt at Ukraina og Russland klarer å forhandle seg fram til noe før noe sånt skjer.

2 Likes

Det gjør de, men russiske medier er EKSTREMT mye verre.

3 Likes

Forskjellen er vel kanskje først og fremst at vi har tilgang på “alt” av kilder. Det er veldig mye som skrives i norske medier som blir direkte villedende. Spesielt utenriks

2 Likes

Det beste som kan skje er at Putin får ett mystisk hjerteinfarkt, og Russland trekker seg. Selvsagt.

Så jeg forutsetter i all min argumentasjon at ikke Putin styrtes/trekker seg/plutselig dør av mystiske årsaker eller selvmord med to kuler i bakhodet, eller hvordan man beskriver det.

6 Likes

Russlands største bank kollapser på den engelske børs

3 Likes

Elitene i Russland er vel ikke veldig fornøyd med Putin atm.

Man bør vel anta at det viskes om hvordan man kan bli kvitt Putin på et vis før skadene blir uopprettelig.

3 Likes

Jeg opplever ikke at det er Vesten som er en fare for Russland, men Putin og hans innerste krets.

1 Like

Ja. Hvilken glede/nytte har eliten i RU av UA, sammenliknet med det livet de har kunnet leve inntil nå?

2 Likes

For de som måtte mene at den forrige videoen jeg postet er “russisk fake propaganda” e.l. Jeg vil anbefale å lytte om så bare et par minutter her, fra 34:24:

2 Likes

Akkurat i disse dager har vi et “overtak” over tradisjonelle medier i det at vi ikke trenger å kun gå utifra bekreftede nyheter. På den ene siden hører og leser vi nok en del som er feil, men får også med oss det som skjer når det skjer. Får håpe mediene så får ryddet opp i hva som var riktig etterhvert. uoversiktlig situasjon om man skal følge bekreftede kilder.

På twitter f.eks. postes videoer fra andre kriger med tekst om Ukraina, bilder fra andre konflikter mm. blant det som også er reelt.

3 Likes
5 Likes

Grunnen til at jeg ikke forholder meg til twitter osv, er at jeg heller vil ha ett mer korrekt bilde forsinket, enn ett feilaktig oppdatert bilde.

Fordi forskning viser at når man først har en mening krever det mer å endre den. Og jeg er lat.

7 Likes

“Let’s not involve politics in this. We are running out of fuel”

1 Like

Hehe, men du får uheldigvis da foret “best of twitter” her :stuck_out_tongue: Er ikke på twitter selv, bare igjennom det som deles her.

1 Like

For alt vi vet kunne det vært et skip som leverte mat til Ukraina :stuck_out_tongue: Hat av russere generelt hører ingensteds hjemme. Dette er bare show for twitter. For alt vi vet er det en i rommet ved siden av de prater med.

3 Likes

Denne selvforskyldte krigen er muligheten verden har for å bli kvitt Putin. Hans handlinger, tankesett, løgner og atomtrusler viser at det er en mulighet man ikke bør la gå fra seg. Dette har verden innsett og man har derfor iverksatt en tsunami av sanksjoner. Om ukrainerne holder ut inne i byene sine, ser jeg gode muligheter for at end game blir at Putin styrtes dersom krigen fortsetter. Jeg håper og tror russerne selv vil innse at dette er den uungåelige løsningen innen forhåpentligvis kort tid - lederen deres har ført russerne ut i en økonomisk og menneskelig tragedie, som det blir nær umulig å komme seg ut av med Putin fortsatt på toppen.

For det virker som om russerne har kjørt seg fast i Ukraina uten en plan B. Bykrig og teppebombing er rett og slett ikke noe alternativ for Putin - han ser på ukrainere som russere, de snakker russisk og er tett knyttet til Russland via handel, familier, mv. Intet Putin-regime vil kunne motstå folkets vrede dersom sivile dør i titusentall. Selv om Putin skulle rable ytterligere og ville jevne ting til jorden, tror jeg ikke han vil få med seg noen russere med på dette.

Men om det mot formodning skjer, vil jeg bli redd for ukontrollerbar eskalering med et NATO som kanskje måtte blande seg inn. Men jeg klarer bare ikke å se at russerne kommer til å være så brutale mot sitt broderfolk. Pr. nå har de gått forsiktig frem og det kommer neppe til å endres. Man ser allerede en del misnøye der hjemme og den misnøyen blir neppe mindre fremover for å si det mildt.

Russere er ikke fanatiske hjernevaskede folk som vil følge med Putin ned i helvete. Jeg kan ikke se for meg at den jevne russer har følt seg truet av Vesten eller Ukraina, og denne krigen mot sitt eget broderfolk kan derfor neppe ha stor støtte blant befolkningen. Og i hvert fall ikke nå etter at dødstallene siger inn.

Fuck Putin og hans tilhengere! Leve frihet og demokrati! Slava Ukraini! :raised_hands: :muscle: :smiley:

7 Likes

Enig i det. Men det er dessverre ikke til å unngå.
Hatet kommer til å vokse etterhvert som krigen går videre.

Dette er ikke russisk propaganda i den forstand at det er de som har produsert den, men den er et eksempel på hvordan russland har klart å få til en viss forråtnelse i hjernen til ytterliggående på både høyre- og venstresida i Vesten. Nå poster du noe fra en forvirra amerikaner som kaller seg “coach red pill”, tidligere har du lenka til et foredrag av en nynazist og til artikler på antisemittiske white-power-nettsteder. Det er lett å se hvor du kommer fra og hva du står for — og også hvorfor det faller så lett for deg å se ting fra Putins ståsted.

5 Likes