Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Tror ikke du skal henge deg for mye opp i fakta lengre. Folket har blitt vist hvem og hva de skal hate, så da er det fritt frem.
At sivile har fått utlevert våpen og panservåpen, helt fritt fra lastebiler, men ikke uniform, er dermed totalt uinterresant å henge seg opp i, fordi de hater rette veien.
At sivile får oppskrift på molotovcocktail levert på nett, så de på egenhånd kan utsette seg for fare, er også irrelevant. Men bildene av døde med sivile klær vil bli brukt i propagandasammenheng.

Fra røde kors sine sider, som har vært mistenkelig stille rundt dette:

«… Militære mål er derfor lovlige å angripe, mens sivilbefolkningen skal beskyttes. Det betyr blant annet at våpen og krigføringsmetoder som ikke skiller mellom disse, er ulovlige . Det betyr også at de krigførende partene har et ansvar for å beskytte sivilbefolkningen mot konsekvensene av krigføringen, og holde militære og sivile adskilt fra hverandre. Gjensidig støtte mellom sivile og militære, slik totalforsvarskonseptet legger opp til, er derfor ikke uproblematisk etter krigens folkerett.»

3 Likes

Eller om fyren faktisk befinner seg i Kiev og kjenner Ukrainere og møter dem til daglig, og det han sier er sant, er det “vi er vitne til”* kanskje ikke hele sannheten. Det som uroer meg er det @Christian postet fra RT, at Russerne vil at sivile skal forlate Kiev.

*Les: leser i våre vestlige nyhetskanaler og sosiale medier som selvsagt er farget av nettopp disse nyhetene.

1 Like

Det kommer vel an på hva en mener med nøytral. Jeg syns selvsagt det er ille hvordan dette nå rammer vanlige ukrainere. De som styrer i Kiev har gjort en dårlig jobb på vegne av innbyggerne i Ukraina. Det må man kunne fastslå når tilsynelatende ihuga tilhengere her av Zelenskij nå foreslår at man skal gi Donetsk til Russland for at det vestlige Ukraina skal kunne blomstre ? Ved å vise bare litt mer tålmodighet og kompromissvilje kunne man både beholdt disse østlige områdene og etterhvert ha blitt EU-medlem. Som Eu-medlem kunne man også oppnådd større sikkerhet uten å være med i NATO, som Sverige, Finland og Østerrike.

1 Like

Jeg følger norske og vestlige medier, men jeg leser også kinesiske og russiske engelskspråklige propagandamedier.

Det er for min del nyttig å se hva Kina og Russland forteller sin egen befolkning, i stedet for å se en norsk tolkning av hvor gale de er. Irriterer meg stadig over at jeg ikke har nok interesse til å lære meg kinesisk og russisk så jeg kan virkelig lese propagandaen i originalformat.

11 Likes

Hvilke nyhetskanaler leser du da? Har også forsøkt å navigere litt forskjellige medier for å se hvordan situsajonen fremstilles i andre deler av verden, men om ikke det er vanskelig nok å manøvrere seg i jungelen av vestlige medier synes jeg det er bortimot umulig å finne frem blant russiske medier.

Hehe, da ville du nok vært enig i hvor “gale” de høres ut fra vårt ståsted.

Du mener UA skulle gitt opp å bli medlem i NATO?

Ville RU tillatt hele UA (inkl de østlige områdene og Krim) å bli EU-medlem?

1 Like

Hvorfor ikke svare Ru med samme mynt? Love å aldri bli del av Nato, så bli medlem så raskt som mulig når Ru har trukket seg ut. På samme måte som Ru fikk Ukraina til å gi fra seg atomvåpnene mot at de aldri skulle bli invadert…

1 Like

Primært TASS, RT, SCMP, China Daily.

1 Like

Ønsket om å bli NATO-medlem burde ihvertfall ha vært nedtont. Skulle Ukraina bli EU-medlem så måtte man vel også forhandle med Russland om videre utvikling av handelsforbindelser. Det ville vært i både Ukrainas, Russlands og EUs interesse. Men i Washington ser man det ikke slik og kanskje med god grunn, jfr Victoria “Fuck the EU” Nuland

2 Likes

Har vi fått et første hint om nedtrapping av konflikten?

Er dette noe Russland kan spille på?:thinking:

1 Like

Endelig en på Tekinvestor som kan både Russisk og Kinesisk! :star_struck:

Hehe, har bare lest direkte oversettelse, og det høres crazy ut ja. Som om man lever på forskjellige kloder, eller så lyver de med vilje da. En av to.

Vilken typ av eskalering ser du för dig ?

Bare å bruke oversettingen direkte i microsoft edge for eksemple. funker fett på de fleste språk. tekst i bilder kan oversettes med google lens.

Med de konsekvenser det kan få.

2 Likes

Ja det er en grunn til at selv bøker kan oversettes enormt forskjellig med ulike oversettere…!

Ja det kan du absolutt si, kulturer farger folk, språket også, og når internasjonal storpolitikk komme inn i bildet kan det fort bli kaos.

Ja, det gjør de. Ikke bare Russiske medier pynter på sannheten, selvsagt også våre vestlige. Politisk korrekthet er nok også en del av dette, i tillegg er man farget av det man har hørt og sett andre skrive, man er følelsesmessig involvert osv.

6 Likes

Dette vet jeg (pga machinetranslations av webnoveller) ikke stemmer. I hvert fall for Kinesisk og Koreansk.

Jeg kan også åpne nettsider i google translate og gjør det innimellom, men det fungerer ikke hvis man er opptatt av nyansene i hva som blir sagt.

3 Likes