Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

En atombombe startes med en konvensjonell bombe som fyres av, alt for å oppnå kritisk masse. Hvis denne konvensjonelle bomben skades, så vil atombomben ikke gå av.

Plutonium-239 emits alpha particles to become uranium-235. As an alpha emitter, plutonium-239 is not particularly dangerous as an external radiation source, but if it is ingested or breathed in as dust it is very dangerous and carcinogenic. It has been estimated that a pound (454 grams) of plutonium inhaled as plutonium oxide dust could give cancer to two million people.[7] However, ingested plutonium is by far less dangerous as only a tiny fraction is absorbed in gastrointestinal tract.[8][9] 800 mg would be unlikely to cause a major health risk as far as radiation is concerned.[7] As a heavy metal, plutonium is also chemically toxic. See also Plutonium#Precautions.

5 Likes
3 Likes

Vet ikke svaret, men spørsmålet er feil siden stråling ikke er så relevant ved atomkrig. Ved en fullskala atomkrig vil alle populasjonssentere med tilhørende industri og intellektuell kapasitet jevnes med jorden og bli ubeboelig i lang fremtid kanskje med unntak av Asia og Sør-Amerika. Dette er det minste problemet.

Det store problemet er global nedkjøling, pga all soten som blir til som restmateriale av brannstormene der bombene har eksplodert, soten når troposfæren og løtes videre opp i stratosfæren vha varme fra solen, soten distribueres så rundt hele jorden. Der blir den ikke vasket ut fordi det ikke er regn der, og det tar derfor lang tid før normale solforhold.

De verste etsimatene foreslår snitttemperaturer rundt 0 hele året i 10 eller flere år, dvs ingen matproduksjon på våre kanter. Rundt ekvator kan man nok overleve. Mindre pessimistiske forslag er at soten fjernes raskere og at det blir bare noen få år med hungersnød.

Om det skulle bli sistnevnte får du uansett ikke kjøpt ny batteripakke til Teslaen med det første, eller noe annet som trengs for å få teknologien vi er avhengige av til å fungere. redskaper som øks kan fortsatt brukes, hendig for de av oss som ikke har skytevåpen for egen beskyttelse når den sultne naboen ønsker å stjele noe fra deg.

Håper alle her på tråden med hår på brøstet som snakker om flyforbudssone og “boots on the ground” har tenkt over alt dette. Det er en grunn til at vestlige ledere føler at de er bundet på hendene mtp direkte konflikt , jeg ville lyttet mer til disse og mindre til sofakrigerene på sosiale medier.

21 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Takk for svar, var ikke klar over at dette var en problemstilling ved atombomber engang.

1 Like

Hvis noe slikt skulle skje, så skal man være glad om man bor slik til at man får det raskt overstått.

2 Likes

Quislinger vil det alltid være:

[Pivdennyi mayor in Kharkiv Oblast detained on suspicion of high treason. ]

(Redirecting...)

“Oleksandr Briukhanov, along with a few local officials, have been captured on suspicion of high treason for allegedly negotiating with Russian forces, according to Kharkiv Oblast governor Oleh Synehubov.”

1 Like

Interessant artikkel om det store russiske flyvåpenet som fortsatt holdes på sidelinjen:

5 Likes

Det er sikkert nevnt mange ganger, men putin, gal som han gjerne er, selv han har ikke full råderett i sin egen nasjon. Det er nok større krefter i dette gigantiske landet som har direkte linjer, både velsignede og tvungne, til putin om noe skulle knipe. Verden er ikke som den engang var, alle er vant med luksus og penger og patriotisme tilhører snart sjeldenheten i normale samfunn. Prøv å ta det fra oss og vi kjemper tilbake. Russisk retorikk må få spilles ut, selv om skremselsnivå skal respekteres. Ved atomkrig taper alle, men Russland taper mest. Det vil også gå inn i historiebøkene som et nederlag under “Putins feilede enevelde”

7 Likes

Han har vel styrker han ikke har råd til å tape på noe så trivielt(pun intended) som en bakkeinvasjon av et steppeland?

Nei, ikke per nå. Ikke at min mening er verdt noe, men dette er nesten forutsigbart. Slik jeg tolker situasjonen, har Russland satt seg fast militært og må nå ha en mulighet til å trekke seg ut. 4-5 dager med krig og de løper til forhandlingsbordet. Det er litt morsomt med tanke på alle tilbudene de fikk om forhandlinger i månedene før invasjonen var et faktum, og kan ikke tolkes annerledes enn at de er rimelig desperate etter å få til noe raskt. Og den mest naturlige ting å gjøre i en slik desperat situasjon, er å true med verdens beste psykologiske våpen, som ikke helt tilfeldigvis også er verdens farligste. Det er bare å se på deg selv - det funker. Du ville gi dem Krim umiddelbart.

Jeg har selvsagt forståelsen for det - jeg er ikke noen iskald fisk, men det er viktig å holde hodet kaldt og forsøke tolke det som skjer uten redsel. Jeg tolker det som et desperat utspill for å få seg en best mulig deal før ydmykelsen blir total. En annen trussel som kom i dag, var bombingen av et boligområde. “Se hva som kommer til å skje om vi ikke får pott i forhandlingene”.

Spørsmålet er om de tør å drepe mengder med sivile. Jeg tror ikke det og jeg tror ikke russerne i feltet er det heller.

Og bruk av atomvåpen? Så lenge NATO holder seg i maska, noe jeg har full tiltro til, er sannsynligheten meget lav. Men litt høyere enn vanlig. Husk at russere elsker også barna sine.

7 Likes

Da var starlinken ankommet :smiley::+1:

12 Likes

Ser at hackerorganisasjonen Anonymous jobber iherdig med å stenge ned russisk propaganda.
Vet selvfølgelig ikke om alt som skrives på twitter er korrekt, men det hjelper garantert på situasjonen.

2 Likes

gawd…

hva menes med det ? russiske sanksjonene det siktes til ?

De burde gå på de lokale mindre aktørene som ikke har råd til cybersikkerhet og 24/7 bemanning.

Så burde de fortelle historien om en gal mann som sender menige soldater i den visse død i møte med et broderfolk som stort sett hverken er naziser eller pro-putin. På perfekt russisk.

Det har vært mye trolling med engelsk og ukrainske flagg osv. som kan slå tilbake.

2 Likes

Håpe det der er tatt ut av kontekst eller svar på et hypotetisk scenario.

1 Like
6 Likes

Det er det garantert

1 Like

Digresjon: Må være fulltids arbeidsledig for å holde tritt med denne tråden :sweat_smile:

12 Likes