Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Når man ser på den totale mangelen på informasjon fra Lan til bystyret i en lang periode så er det kanskje ikke så rart at de har mistet tilliten.
Mange er høyst irritert over at de ikke har fått informasjon underveis og da er nok det å være litt ydmyk en god strategi for å overleve stormen. Men akkurat det er nok ikke Lans sterke side. Hun skrev jo på FB:
“Hvorfor kan jeg ikke bare innrømme feil? Hvorfor kan jeg ikke bare gå? Det ærlige svaret er at jeg genuint mener jeg har håndtert saken på en god måte.”

Det kan godt være at det finnes andre motiver også men jeg synes mistilliten er ganske berettiget.

4 Likes

Dette er uavhengig av sakens innhold, men: Mistilliten er fremmet av FNB og frp. Deler av FNBs valgkampbudsjett har gått til personhets og kampanjer mot Trædal/Berg i sosiale medier gjennom Jarle Aabø. Til og med datteren og familielivet har vært et tema.

Å støtte mistilliten med den bakgrunnen bør sitte langt inne.

Hva var det forresten som skjedde med Sylvi Listhaug?

Det er motsatt.

Eksempler?

Jeg kjenner ikke til Aabø, men Trædal må være et av de mest ufine menneskene jeg kan tenke meg på sosiale medier.

Men hva har dette med informasjonsplikten som Lan har brutt?

Burde Lan få fortsette med gjentatte brudd på sine oppgaver fordi noen på twitter er ufine?

6 Likes

Eksempler?

Poenget mitt er at mistillitens legitimitet må vurderes nøye når den fremmes av fnb/frp.

Har blokket mannen for lengst:)

Man bør vurdere mistillits legitimitet nøye, uansett hvem som fremmer den.

Trodde det var en selvfølge.

2 Likes

Så vidt jeg har skjønt har Lan fulgt de vanlige prosessene, men fordi det her er så store summer/overskridelser mener opposisjonen at det er strengere informasjonsplikt.

Helt OK med kritikk hvis man er uenig, men mistilliten er unødvendig politisk spill.

Edit: Ser at Raymond er en real og solid fyr. Ligger an til kabinettspørsmål.

1 Like

Det var dagens understatement.

Og støttes av Høyre, Venstre og Rødt.

Det mener du. Politikk er politikk. Om flerfoldige milliarder i kostnadssprekk ikke utløser særskilt informasjonsplikt, hva gjør det da?

6 Likes

Dette er vist største budsjettoverskridelse i Oslo sin historie.

2 Likes

Og hun har 5 skriftlige beskjeder om overskridelser, uten å reagere. Samt at hun tar ingen selvkritikk.

Hun har faktisk gjort ting helt perfekt. Det er også grunn til mistillit.

3 Likes

Kan jeg få ett eksempel på hvor ufin Eivind Trædal er på Twitter, eller?

Men det er vel ikke i seg selv relevant? Det er jo ikke byråden eller etaten sin feil? Er det kommet frem noe realistisk scenario for hvordan Høyre skulle fått dette billigere(utenom å fortsette å gjøre ingenting)?

Hvem sin feil er det da? Hvem sitter med ansvaret?

Om det er Høyre eller mdg som kjøper varen, så er jo varen den samme eller?

Vi skylder jo ikke på KA Hareide eller Goggen når veiene blir dyrere?

Saken handler jo ikke primært om kostnadsøkningen men at bystyret ikke ble holdt informert.
Det burde faktisk vært åpenbart at man burde ha informert bystyret på et tidligere tidspunkt når det var snakk om så store beløp.

1 Like

Men dette avviker altså fra hvordan det gjøres i mindre saker. At det kvalifiserer til mistillit er jeg da ikke enig i.

1 Like

Hvem er det som har ansvaret for prosjektet?

Byrådet, men det spiller så vidt meg bekjent ikke inn på prisen.

Det burde ikke spille inn på prisen, men når en øker med 5milliarder. så har noe gått feil og da må ansvarlig sjef ta hatten eller hjelmen å gå.