Du tenker på f.eks. Texas? Som på stat-nivå hadde få tiltak etterhvert, men på “kommune”-nivå hadde veldig varierende tiltak?
Ja, for eksempel dem. Heller ikke på kommune-nivå kunne man se noen forskjell. Graden av tiltak ble i all hovedsak basert på hvilket parti som styrte. Uten at det var noen forskjell på resultatet.
De mange tiltakene mot covid 19 har nær tatt knekken på influensa og andre smittsomme sykdommer siste år. Hvorfor tror du at koronatiltakene ikke har hatt en effekt på covid 19?
Tilfedigvis skrev en professor i biologi et leserinnlegg om dette i Aftenposten.
Vi aner ikke hvilke tiltak som virker eller i hvilken grad de virker, fordi man har ikke gjort noen kontrollstudier. Ikke bare det, myndighetene har sabotert muligheten for å utføre kontrollstudiene.
Det eneste vi har å gå på er å sammenligne mellom land.
Biolog Gundersen skriver ikke at koronatiltakene samlet ikke har effekt, eller er uviktige. Han ønsker forskning på de ulike tiltakene for å finne ut hva som funker, hva som er uten effekt, og kanskje til og med virker mot sin hensikt. Dette fordi tiltakspakkene er så omfattende.
Gundersen hadde håpet forskning kunne bidra til at man kunne skreddersy tiltakene neste gang, og ikke som du synes å tro at tiltak er uten effekt.
Ja, det er synd at man ikke kan få noen bevis på om tiltakene har noen effekt eller ikke.
Jeg tenker det passer diverse politikere helt greit.
Trump renvaskes igjen…
Ble bare et lite notis, men krigen herjer fortsatt i midtøsten.
Ja, der trodde jeg feil. Visste ikke om at de skulle sette opp sikkerhetsgjerder “for å beskytte mot Antifada-opprørere, radikale BLM-demonstranter og andre voldelige demonstranter som skaper kaos og død”. Rart det der, men de løser mange problemer med gjerder der borte tydeligvis. Da gir det jo mening at politiet måtte få folk til å flytte seg, om de hadde fått den beskjeden, bare rart de valgte den mest brutale måten å gjøre det på som de hadde tilgang til innenfor loven. Flott at de har fått dokumentert dette godt for ettertiden. Uansett har jo Trump vist sterk støtte til å bruke makt mot demonstranter, så han var ansvarlig for det som ble gjort som president uansett om ordren kom fra han eller politimesteren. Men flott å få oppklart at han ikke ba dem om det direkte her.
PS. Afghanistan er ikke i Midtøsten
Spørs hvilken definisjon man bruker
For oss nordmenn er dette vanskelig å forstå, men altså … det er så jævlig mange aktører som er involvert i USA når det kommer til alt mulig innen politi og justis at det er vanskelig å holde oversikt.
Dette er faktisk ikke en frikjennelse av Trump, dette er en frikjennelse av United States Park Police. Og det er ikke en frikjennelse av DC Metropolitan Police, Federal Bureau of Prisons, Secret Service, Justice Department, Barr eller Trump. Og eventuelt andre enheter som var involvert.
Det blir fort uoversiktlig når mange aktører driver og skal koordinere og ikke koordinerer godt, uten ett klart regelverk for hvordan ting skal håndteres og hvem som bestemmer osv osv osv.
Mediene kjørte jo på da, selv om de tydeligvis tok feil. CNN spekulerte mye i at dette skjedde på ordre fra Trump. Helt uten saklig grunn og uten å forsøke å få klarhet i fakta. Som jo bare er jobben deres.
Litt interessant at Rødt ikke følger “blokken” de hører til
Kult at det finnes politikere med litt integritet fremdeles.
Personlig tror jeg det handler om å ta Lan for høyrepartiene, og for rødt å redusere tap av velgere til mdg.
Jeg kan la meg overbevise om at det handler om sak den dagen høyresiden går etter Høie for brudd på AML i helsevesenet og Goggen/Hareide for kostnadsoverskridelser (kritikk holder, trenger ikke mistillit).