Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 2 1

Lan Marie kaster byrådet selv om hun uansett hadde tenkt å gå av om en måned. Da er du god kollega. Men sier jo litt om henne da.

“– Jeg hadde planlagt å forlate Oslo-politikken og søke permisjon om en måneds tid uansett, sier Berg.”

2 Likes

For MDG som parti har hun vært frontfigur og sikkert gjort mye bra der for å gjøre partiet populært. Når hun har hatt ansvar for reelle prosjekter som krever en del virker det å ha gått dårlig med det meste.

Tror du er inne på noe. Politisk håndverk er en litt annen øvelse enn gode slagord og store fremtidsvyer.
Ser at MDG havnet under sperregrensen på siste måling. Det KAN ha noe å gjøre med mistilliten til Berg. Men det kan også være en sammenheng med at MDG synes å ville gjøre byen og byrommet attraktivt først og fremst for hipstere og andre trendsettere mellom 20 og 40 med utsøkt sparkesykkel-motorikk. Byens befolkning er mer mangfoldig enn som så. Andre aldersgrupper, samt de med spesielle transportbehov eller sikker gange har blitt kastet under bussen, som det heter.
For MDG må det jo være en tankekors at de scorer så lavt i rurale strøk.
Spenstig og solid av partiet Rødt at man som støtteparti for byrådet ikke deler ut et absolutt frikort til den enkelte byråd.

6 Likes

Reagerte på den der jeg også ja. Hun burde jo definitivt gått av frivillig og spart kollegaene og kommunen for masse styr. Den setningen hadde gjort seg utrolig mye bedre etter en frivillig avgang.

Føyer seg etter min mening inn i rekken av elendige avgjørelser.

9 Likes

Jeg tror dere trenger litt mer kynisme i hverdagen.

Det passer helt sikkert bedre for MDG å gå inn i valgkampen med henne som profilert kandidat og offer for de kvinnefiendlige svina på høyresiden, kontra at hun har blitt kastet pga udugelighet og innrømmet det selv.

Og det passer selvsagt høyresiden å få gjennom mistillit mot henne fordi “venstresiden klarer ikke styre, bare se på oslo.” Flotte (egentlig ikke) argumenter før valgkampen.

Realitetene er nok underordnet politikken når det kommer til hvorfor man velger å løse det på akkurat denne måten nå, kontra hvordan man kanskje ville løst det om ett år. Men at Berg i hvert fall er tjent med å ikke innrømme at hun ikke klarer å gjøre en jobb som ansvarlig politiker er nok helt klart. Det hadde blitt en plagsom valgkamp for henne hvis hun hadde blitt spurt 50 ganger en variant av “hvordan skal du styre Norge når du selv har innrømmet at du ikke klarer å styre Oslo?”

2 Likes

Det er jo litt trist egentlig. Mange fordommer mot MDG og deres miljømål er at de ikke vet hva de prater om og at det kommer til å bli kaos om de skulle styre. Når de så roter det til sånn i Oslo underbygger det de fordommene/bekrefter dem for mange. Tror det blir vanskelig å få tillit fra folket for MDG i det større bildet med henne i toppen.

Det er der det er litt interessant at Rødt stemte for mistillitsforslaget :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg tror jo hun kunne spilt offerkortet selv om hun hadde valgt å gått av. Vært totalt uenig og snakket om heksejakt men valgt å gå av for å skjerme resterende byråd siden hun uansett skulle ut om en måned.
Da kunne hun både fremstått som et offer og som en smule ansvarlig person/politiker.

2 Likes

De liker jo å være litt vaktbikkjer og det sier jo egentlig litt om alvorligheten i bruddet på informasjonsplikten tenker jeg. Terskelen for de å felle dette byrådet er vel ikke den laveste.

1 Like

Rødt har mye å tjene på at de viser at de tar rollen som vaktbikkje seriøst og er noe mer enn ett blindt støtteparti. Men de vil selvsagt støtte nytt byråd fra de samme partiene.

2 Likes

Dette er en vedtatt sannhet på dette antatt Høyre/borgerlig-dominerte forumet, men frem til nå har velgerne i Oslo tilsynelatende vært fornøyde med innsatsen. Det blir spennende å se responsen.

1 Like

Folk som stemmer på MDG, SV og Rødt bryr seg ikke om makroøkonomien uansett, så jeg har vondt for å tro at en budsjettsprekk skal skremme vekk alle velgerne.

Og det vil helt sikkert komme flere saker i media fram mot valget om at dama er sterk og tøff og blir hetset av trollene på nettet, spesielt fra dagbladet. Noe som bare er positivt for de som allerede er vennlig innstilt.

Er man en polariserende figur får man både sterk støtte og sterk motstand. Tipper hun får masse støtte før valget.

1 Like

Hvem skal betale for dette gigantfondet mon tro?

Noen som kan lære meg noe om egoisme eller kanskje politikk / risiko (som vi i aksje markedet må holde på med hele tiden)
Hun kunne valgt og gå av selv i går, da hadde teamet (rød grønn regjering) beholdt alt. I stedet velger hun og ikke gå av og ofrer alle. Så sier hun nå at hun skulle gå av om 1 mnd allikevel … så hun har mistet hele grønne sin makt, og fått fyken for 1mnd til i jobben …. Mulig jeg ikke skjønner helt.

Dette lukter dyrt for beste land i klassen «mer eu land enn faktiske eu medlemmer».

EU,som igjen vil føre til høyere inflasjon,der forbrukere vil betale den offentlige gjelden med inflasjon,-der i tillegg vil politikere øke skattene når “lønnen” stiger pga inflasjonen…

:man_shrugging:

Obligasjoner som skal selges.

F. Roger Devlin, Unz Review 14 June, 2021. *Charles Murray’s FACING REALITY: Ruling Class Must Accept Race Differences—or Provoke the “Disaster” of White Identity Politics. In recent years, New York City has also maintained records by race for “shootings” both fatal and nonfatal. Of the 1906 Black deaths for which the race of the perpetrator is known, 89 percent were killed by other Blacks, 10 percent by Latins and just 0.6 by Whites. For nonfatal shootings, the respective numbers are 90, 9, and 0.4 percent.

Bullshit :cowboy_hat_face:

3 Likes