Fordi man går ut av grunnskolen uten elementære kunnskap om økonomi eller historie. Det er stadig flere unge som tar side med kommunistisk ideer og tankegang.
Skolene våre er dypt preget av sosialisme og statlig kontroll, noe jeg ikke har vært i stand til å se før jeg nå vet hvordan politikk og pengesystemet henger sammen.
Det som er så gale når man endelig gjennomskuer hele det politiske skuespillet er hvor umulig det virker å skulle bidra til noe som i det hele tatt kan betegnes som endring/fremgang.
Jeg liker å se personer som blogger fra Lebanon hvor de har hyperinflasjon nå og ingen av innbyggerne forstår hva som er det underliggende problemet.De tenker korrupte politikere har ødelagt landet med dårlig politikk. De vet ikke hva en fiat-valuta er og at kun gull og sølv er penger.
De står flere timer i kø for å kjøpe drivstoff som det er mangel på i hele landet. Strømnettet er nede, internett er nede, politikerne har fryst prisene på medisiner, noe som har medført at syke ikke lenger kan få tak i medisinen de trenger fordi ingen vil selge medisiner med tap. Og i det siste er det blitt mangel på brød.
Det er utrolig fascinerende å se hvordan alt utspiller seg slik som det har gjort gang på gang i verdenshistorien. Hadde vi hatt et fritt kapitalistisk system vill man hatt en uendelig stabil økonomi, i stedet har man en økonomi kontrollert av staten som er preget av boom/bust sykluser og hvor spillet er rigget slik at klasseforskjellene som politikerne hele tiden skal bekjempe tvert i mot økes og forsterkes. -Et politisk skuespill